Életmód / Táplálkozás

Kétszer annyi kalóriát égethetsz el, ha jól reggelizel – Fontos dolgokra mutat rá egy új kutatás

Kétszer annyi kalóriát égethetsz el, ha jól reggelizel – Fontos dolgokra mutat rá egy új kutatás

Egész gyermekkoromban hadilábon álltam a reggelivel, és ez akkor sem változott, amikor később munkába álltam. Aztán volt egy időszak, amikor volt időm és kedvem is reggelit csinálni magamnak – ekkor megfigyeltem, hogy érezhetően kevesebb vacsorával is beérem a nap végén. De mi ennek az oka? És miért fogyhatunk többet, ha jól reggelizünk?

A Journal of Clinical Endocrinology folyóiratban jelent meg egy új tanulmány, ami alátámasztotta, hogy valóban érdemes királyként reggelizni – azonban most már azt is tudjuk, hogy ez nem csak a súlytartás szempontjából fontos. A kutatásban 16 embert követtek, akik először alacsony kalóriaértékű reggelit, ellenben magas kalóriaértékű vacsorát ettek. Az így kapott testsúly-változásokat a szakértők összevetették a magas kalóriaértékű reggelivel és az alacsony kalóriaértékű vacsorával. A napi összes kalória-bevitel természetesen nem változott, a felmérés azt vizsgálta, hogy ha különböző étkezések között osztjuk el az elfogyasztott energiát, akkor az miként befolyásolja a fogyásunkat. 

via GIPHY

Ezzel az egyszerű trükkel felturbózhatod a diétádat

A kutatásból kiderült, hogy a magasabb kalóriatartalmú reggeli 2,5-szer nagyobb termogenézist, avagy kalóriaégetést idézett előtt.

(A termogenézis során a szervezet hőt termel annak érdekében, hogy a bevitt kalóriákat a testünk elégesse.) Ez már önmagában is említésre méltó ok a tartalmas reggeli fogyasztása mellett, de az is kiderült, hogy kisebb mértékben nőtt meg a vércukorszint és az inzulinválasz sem volt olyan jelentős azoknál, akik inkább reggel tömték meg a hasukat.

Sőt, még egy fontos tényezőre rávilágítottak a szakértők: kiderült, hogy ha spórolunk reggel a kalóriákon, akkor hajlamosabbak vagyunk többet enni a nap folyamán, ugyanis az alacsony kalória-bevitelű napindító növelte az étvágyat.

Ráadásul kifejezetten hátrányosan, ha a fogyás a cél: azok, akik keveset reggeliztek, egész nap éhesebbek voltak és elsősorban az édességek, a gyorsan hasznosítható (ám sokszor üres) kalóriák után sóvárogtak. 

Sajnos így sem adhatsz magadnak zöld lámpát

A régi mondás tehát manapság is állja a helyét, tényleg érdemes úgy reggelizni, mint egy király és úgy vacsorázni, mint egy koldus. Azonban arra fontos ügyelned, hogy mindez nem jelent szabad utat és nem tömheted degeszre magadat csak azért, mert ennyivel jelentősebb fogyást lehet produkálni a tartalmas reggelivel. Fontos hangsúlyozni, hogy ezt az eredményt csak akkor érheted el, ha a kalória-bevitelhez továbbra is tartod magadat. Ez ugyanakkor nagyon jó hír is lehet számodra, hiszen azt jelenti, hogy akkor is könnyedén beindíthatod a fogyást, ha megakadt a diétád:

ebben az esetben elegendő, ha a vacsorádból átcsoportosítod a kalóriák egy részét reggelire, az ebédeden azonban nem változtatsz.  

Emellett természetesen a minőség sem mindegy, továbbra sem ehetsz bármit reggelire: még mindig a rostokban és szénhidrátokban dúskáló napindító az ideális választás, némi fehérje társaságában. Ilyen a zabkása, a gyümölcsturmix, vagy a teljes kiőrlésű pékárúból készült zöldséges szendvics.

via GIPHY

A szakértők azt javasolják, hogy ne csak azok fektessenek nagy hangsúlyt erre a kalóriaelosztásra, akik fogyni szeretnének, hanem azok is, akik hosszú távon szeretnék megőrizni a testsúlyukat, valamint szeretnék elkerülni az elhízással és az anyagcserezavarral járó betegségeket.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást