Képernyőfüggő babák és kisgyermekek. Jó irány ez? Szakértőt kérdeztünk

Képernyőfüggő babák és kisgyermekek. Jó irány ez? Szakértőt kérdeztünk

Címlap / Életmód / Család / Képernyőfüggő babák és kisgyermekek. Jó irány ez? Szakértőt kérdeztünk / 2. oldal

Egyre több szülő vásárolja meg már az egészen pici, néhány éves gyermeke számára az első tabletet, vagy adja neki kölcsön rendszeresen a saját okos eszközeit. Kevés konkrét kutatás létezik a témában, de szakértők többsége abban egyetért, hogy nagyon kicsi gyerekek kezébe még nem igazán valók az okos eszközök.

A generációkutatót kérdeztük arról, hogy egyáltalán mire tudják használni az okos eszközöket a kisgyermekek:

Már egészen kicsi gyerekeknek is fejlesztenek mindenféle alkalmazásokat, így játszani tudnak az eszközökkel, de gyakorlatilag bárminek a használatát nagyon hamar elsajátítják. Egészen nagy üzletág épült már a gyerekek eszközhasználatára – tette hozzá –, így kifejezetten a számukra gyártanak már táblagépeket, notebookokat és laptopokat is.”

Csodálatos eszközeink vannak, rendkívül izgalmas, nyitott világban élünk az internet kapcsán. De amíg a felnőttek sem tudják ezeket az eszközöket felelősséggel és felnőtt módon használni, addig nem tudják, mit tanítsanak a gyerekeiknek, és ez millió veszélyt rejt magában, vélekedett Pethő Orsolya pszichológus.

Minél később, és minél kevesebb időre találkozik egy gyerek a digitális világgal, annál jobb, ugyanis ezek az eszközök káros hatással lehetnek a figyelemre, a tanulásra, az olvasásra, az érzelmek felismerésére, a szociális képességekre, hátráltathatják az elalvást, belezavarhatnak az éhség érzetünkbe, közvetlenül és közvetve is szorongást, depressziót okozhatnak. Emellett persze ott van problémaként a függőség is, ami sajnos nagyon gyorsan kialakul. A működési mechanizmusa a dohányzáshoz, szerencsejátékhoz, drogokhoz hasonlóan a következő: a közvetlen örömérzésért, jutalmazásért felelős dopamin nevű hormon termelődését serkenti az agyban.” – magyarázta a pszichológus.

A szakember szerint amint a gyermek elkezdi használni a kütyüket, a szülő részéről fontos lenne, hogy elkezdje korlátozni a használatát, időben, és térben is: azaz, hogy hol, és mikor, mennyi ideig lehet használni az egyes eszközöket.

Egy óvodáskorú gyerek számára például napi 30 perc képernyőfogyasztás már bőven sok, és feldolgozhatatlan mennyiségű és minőségű ingert jelent. Elég csak hétvégén, vagy maximum napi 15 percet használni az eszközöket. Ha iskoláig sikerül kihúzni a használatot, már nagyon sokat tettünk azért, hogy felelősségteljes kapcsolatot alakítson ki gyermekünk ezekkel az eszközökkel.” – magyarázta.

VIDEO Így viseled az egyedüllétet, csillagjegyed szerint

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!

Oldalak: 1 2 3

»