Képernyőfüggő babák és kisgyermekek. Jó irány ez? Szakértőt kérdeztünk

Képernyőfüggő babák és kisgyermekek. Jó irány ez? Szakértőt kérdeztünk

Címlap / Életmód / Család / Képernyőfüggő babák és kisgyermekek. Jó irány ez? Szakértőt kérdeztünk

Egyre több szülő vásárolja meg már az egészen pici, néhány éves gyermeke számára az első tabletet, vagy adja neki kölcsön rendszeresen a saját okos eszközeit. Kevés konkrét kutatás létezik a témában, de szakértők többsége abban egyetért, hogy nagyon kicsi gyerekek kezébe még nem igazán valók az okos eszközök.

Szakértőkkel beszélgettünk arról, milyen veszélyei lehetnek, ha a kisgyerekek már ennyi idősen hozzászoknak ahhoz, hogy folyamatosan képernyők veszik körül őket, és miért nem helytálló az a szülői félelem, hogy esetleg a gyermek lemarad, ha később kap meg egy eszközt, mint a többi korabeli.

Tudatos nevelés

Bernschütz Máriától, a Budapesti Műszaki Egyetem adjunktusától, Z generációkutatótól megtudtuk, hogy a 2010 után született generációkat alfának nevezzük. Elölről kezdődik a generációt megjelölő ábécé, talán a kommunikációt is megreformáló érintőképernyő megjelenésének köszönhetően. Hiszen 2010 után indult meg az érintőképernyős eszközök forradalma is, amely rengeteg változást hozott magával.

Az új generációs gyermekek szülei – akik többségében a korai Y generációsok- szeretnék tudatosan nevelni a gyermekeiket, így mint generációkutatót, sokszor megállítanak egy-egy előadás után, és tanácsot kérnek tőlem egy-egy problémás ügyükben. Úgy érzem, változik –integrálódik- a kutató, a kutatott téma és a közönség (befogadó) közötti kapcsolat. Számomra meglepő dolog, hogy az előadás után édesanyák azt kérdezik tőlem, hogy miképp neveljék a gyermekeiket? Azonban minden gyermek más, minden eset más, és én nem vagyok felhatalmazva arra, hogy megmondjam, miképp neveljék a gyermekeiket, mindemellett még nekem sincs gyermekem.

Általános nemzetközi kutatási eredmények ajánlásait tudom mondani. Korábban Piagethogyan gondolkodnak a gyerekekcímű fejezetében foglalkozott a fejlődéslélektan egyik nagy kérdésével: hogyan ismerik meg a világot, hogyan alakítják ki a gyermekek a saját kis tudatukat? Ebben a könyvben megtudhattuk, hogy a gyerekek sémákat alkotnak a világ dolgairól, és mindent ezekbe rendeznek.

Az első évükben az édesanya számukra a legfontosabb, és azt gondolják jónak, amit az édesanyjuk csinál.” – magyarázta a szakértő. Így ha a gyermek úgy tapasztalja, hogy az édesanya az okos eszközt, laptopot előtte használja, és látja, hogy az anya kapcsolódik az eszközhöz hosszabb időn keresztül, azt is jó dologként fogja elraktározni.

A témában még csak néhány kutatás készült, és nagyon kevés eredmény áll a szakemberek rendelkezésére. Sokan úgy vélik, hogy 2 éves koráig egyáltalán ne adjunk okos eszközöket a gyermekeinknek, és attól se aggódjunk, hogy emiatt lemarad a kortársaihoz képest. Ne arra gondoljunk szülőként, hogy milyen hasznos lesz, ha már ennyi idősen megtanulja használni a gyermek az eszközöket, hiszen mire odaér, hogy napi szinten szüksége lesz rá, teljesen más lesz a technika is.” – mondta el a generációkutató.

Ha a szülő is meg tudja állni, hogy ne használja túl gyakran az eszközt, és főként ne a gyerek előtt, akkor később a gyermekének is jobb kapcsolata lehet majd az okos kütyükkel.

Szabályozott eszközhasználat

A szakember szerint a legfontosabb dolog szülői részről az lenne, ha helyesen szabályoznák a gyerekek eszközhasználatát.

Nemrég készítettünk egy felmérést a Z generációsók körében, amelyből kiderült, hogy a szülők 45-50% semmilyen módon nem korlátozza a gyermekek internethasználatát. Sem szűrőket, sem időkorlátot nem használnak, így a gyermek gyakorlatilag annyit internetezik, amennyit akar, és bármilyen weboldalt felkereshet, amely csak eszébe jut.” – mondta Bernschütz Mária.

VIDEO Így készíts pár perc alatt merész, füstös szemsminket

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!

Oldalak: 1 2 3

»