Egyre több szülő vásárolja meg már az egészen pici, néhány éves gyermeke számára az első tabletet, vagy adja neki kölcsön rendszeresen a saját okos eszközeit. Kevés konkrét kutatás létezik a témában, de szakértők többsége abban egyetért, hogy nagyon kicsi gyerekek kezébe még nem igazán valók az okos eszközök.
Szakértőkkel beszélgettünk arról, milyen veszélyei lehetnek, ha a kisgyerekek már ennyi idősen hozzászoknak ahhoz, hogy folyamatosan képernyők veszik körül őket, és miért nem helytálló az a szülői félelem, hogy esetleg a gyermek lemarad, ha később kap meg egy eszközt, mint a többi korabeli.
Tudatos nevelés
Bernschütz Máriától, a Budapesti Műszaki Egyetem adjunktusától, Z generációkutatótól megtudtuk, hogy a 2010 után született generációkat alfának nevezzük. Elölről kezdődik a generációt megjelölő ábécé, talán a kommunikációt is megreformáló érintőképernyő megjelenésének köszönhetően. Hiszen 2010 után indult meg az érintőképernyős eszközök forradalma is, amely rengeteg változást hozott magával.
„Az új generációs gyermekek szülei – akik többségében a korai Y generációsok- szeretnék tudatosan nevelni a gyermekeiket, így mint generációkutatót, sokszor megállítanak egy-egy előadás után, és tanácsot kérnek tőlem egy-egy problémás ügyükben. Úgy érzem, változik –integrálódik- a kutató, a kutatott téma és a közönség (befogadó) közötti kapcsolat. Számomra meglepő dolog, hogy az előadás után édesanyák azt kérdezik tőlem, hogy miképp neveljék a gyermekeiket? Azonban minden gyermek más, minden eset más, és én nem vagyok felhatalmazva arra, hogy megmondjam, miképp neveljék a gyermekeiket, mindemellett még nekem sincs gyermekem.
Általános nemzetközi kutatási eredmények ajánlásait tudom mondani. Korábban Piaget „hogyan gondolkodnak a gyerekek” című fejezetében foglalkozott a fejlődéslélektan egyik nagy kérdésével: hogyan ismerik meg a világot, hogyan alakítják ki a gyermekek a saját kis tudatukat? Ebben a könyvben megtudhattuk, hogy a gyerekek sémákat alkotnak a világ dolgairól, és mindent ezekbe rendeznek. Az első évükben az édesanya számukra a legfontosabb, és azt gondolják jónak, amit az édesanyjuk csinál.” – magyarázta a szakértő. Így ha a gyermek úgy tapasztalja, hogy az édesanya az okos eszközt, laptopot előtte használja, és látja, hogy az anya kapcsolódik az eszközhöz hosszabb időn keresztül, azt is jó dologként fogja elraktározni.
„A témában még csak néhány kutatás készült, és nagyon kevés eredmény áll a szakemberek rendelkezésére. Sokan úgy vélik, hogy 2 éves koráig egyáltalán ne adjunk okos eszközöket a gyermekeinknek, és attól se aggódjunk, hogy emiatt lemarad a kortársaihoz képest. Ne arra gondoljunk szülőként, hogy milyen hasznos lesz, ha már ennyi idősen megtanulja használni a gyermek az eszközöket, hiszen mire odaér, hogy napi szinten szüksége lesz rá, teljesen más lesz a technika is.” – mondta el a generációkutató.
Ha a szülő is meg tudja állni, hogy ne használja túl gyakran az eszközt, és főként ne a gyerek előtt, akkor később a gyermekének is jobb kapcsolata lehet majd az okos kütyükkel.
Szabályozott eszközhasználat
A szakember szerint a legfontosabb dolog szülői részről az lenne, ha helyesen szabályoznák a gyerekek eszközhasználatát.
„Nemrég készítettünk egy felmérést a Z generációsók körében, amelyből kiderült, hogy a szülők 45-50% semmilyen módon nem korlátozza a gyermekek internethasználatát. Sem szűrőket, sem időkorlátot nem használnak, így a gyermek gyakorlatilag annyit internetezik, amennyit akar, és bármilyen weboldalt felkereshet, amely csak eszébe jut.” – mondta Bernschütz Mária.