Életmód / Pénz és hivatás

Ezek legyenek a home office-szabályaid, ha nem akarsz beleőrülni az otthoni munkába

Engedd be a napfényt!

Nagyon fontos, hogy még otthon se ülj egész nap sötétben. Ez azért számít, mert a szervezeted belső órája, vagyis a cirkadián ritmusod nagyban függ a napfény mennyiségétől és idejétől. A tested természetes módon felébreszti magát, ha világos van, és elkezd melatonint, vagyis alvási hormont termelni, amikor besötétedik. Ha egész nap a sötétben ülsz (ami kánikulában elég csábító, hiszen így legalább nincs olyan meleg), a szervezeted teljesen megzavarodik, ami azzal jár, hogy egész nap nyomott, fáradt lehetsz.

A legjobb, amit tehetsz ilyenkor, hogy beengeded a természetes fényt, és este már nem dolgozol sokáig villanyfénynél.

istockphoto

Tartsd meg a rutint!

Ha nem figyelsz oda arra, hogy meglegyen a napi rutinod, az lesz a vége, hogy az egész nap egy nagy, összefolyt munkanap lesz, amiből már csak aludni mész el este. Ez a lehető legrosszabb, amit tehetsz magaddal, hiszen így úgy érezheted, hogy egész nap dolgozol, mégsem jutsz semminek a végére. Teljesen megszűnik a munka-magánélet választóvonal, ami viszont borzasztóan fontos, különösen akkor, ha otthonról dolgozol. Kényszerítsd magadat, hogy ne essen szét a napod, és nézz ki egy időt, amikor mindenképpen abbahagyod a munkát, még akkor is, ha lenne egyébként bőven mit csinálnod. Az irodában sem aludnál ott.

Olvastad már?  Ezért fognak sokan szakítani a korlátozások után
istockphoto

Találd meg az ideális helyet!

Még véletlenül se dolgozz az ágyból, és ha lehet, a kanapét is hanyagold – ne keverd a szabadidődet a munkáddal! Alakíts ki magadnak valahol egy kis home office sarkot, ahová leülsz, ha dolgozol, és ha pihensz egy kicsit, felállsz onnan. Még akkor is, ha csak a kanapéig jutsz el, és a telefonodat nyomkodod.

Pontosan azért érdemes egy kijelölt helyet találnod a munkádnak, amiért a napi rutint is meg kell tartani: fontos, hogy a magánélet és a munka ne folyjon össze még jobban, mint amennyire feltétlenül muszáj.

Takarítsd ki a házat!

Persze, az otthoni munkavégzés mellett ez az utolsó, amire az ember vágyik, de nemcsak a tiszta munkakörnyezet a fontos. Az is segíti a munkádat, ha a ház többi része is legalább többé-kevésbé tiszta. Nagyon lelombozó ugyanis, ha az asztal mellől felkelve teljes káoszban érezzük magunkat. Ha csak nagyjából is pakolsz össze, figyelj arra, hogy mind a munkakörnyezeted, mind az otthonod azért rendes legyen, ha nem is csillog-villog.

istockphoto

Tarts szünetet!

A munkahelyen valószínűleg legalább annyi időre szünetet tartasz, amíg a kollégákkal beszélgetsz egy kicsit, vagy lementek egy kávéra. A home office-ban ez teljesen eltűnhet, ami a hatékonyságod rovására is mehet, és hosszú távon a lelki egészségednek sem tesz túl jót. Ha kell, állíts ébresztőt, hogy egy-két óránként mindenképpen állj fel egy kicsit, nyújtózz, csinálj valami mást tíz percig.

Olvastad már?  Összezárva 0-24-ben: ezt tanultam a gyereknevelésről az elmúlt hetekben

Még ha csak annyit is teszel, hogy sétálsz egyet a lakásban, a kertben, vagy megiszol egy kávét, megéri. Már ez is sokat segíthet abban, hogy ne úgy érezd, egész nap csak robotolsz megállás nélkül, ráadásul a gerincednek is jót tesz, ha néha átmozgatod.