Termelői finomságok a főváros szívében – interjú a FALU. Delikát tulajdonosával

Termelői finomságok a főváros szívében – interjú a FALU. Delikát tulajdonosával

Címlap / Életmód / Táplálkozás / Termelői finomságok a főváros szívében – interjú a FALU. Delikát tulajdonosával

A jelenleg idehaza zajló nagy változások a legtöbbünk számára kedvezőtlenek, és rengeteg minőségi, komoly értékeket képviselő vállalkozás kerül egyre csak nehezebb helyzetbe. Szerencsére vannak, akik még ezekben az időkben is igyekeznek kitartani, és továbbra is azt a színvonalat kínálni a vásárlóknak, amelyet korábban.

Ilyen Kovács Ádám is, aki Budapest szívében üzemelteti varázslatos, nosztalgikus csemegeboltját, a FALU.-t. Aki betér ide, egyből úgy érezheti, hogy kap egy hatalmas szeletet a magyar kistermelők gyöngyszemeiből.

Milyen indíttatásból döntöttél úgy, hogy saját üzletet nyitsz?

Világ életemben vállalkozó típus voltam, mióta az eszemet tudom, arra készültem, hogy lesz egy saját helyem. Vendéglátós dinasztiából származom, nekem is ez a szakmám, ezért adta magát, hogy vendéglátás-kereskedelemmel, élelmiszerrel fogok foglalkozni. 2018-ban volt egy kis válság az addigi karrieremben, egy évet a Káli-medencében regenerálódtam, majd ezek után láttam elérkezettnek az időt, hogy már ne alkalmazottként keressek munkát. Nagyon hamar összeállt a fejemben a koncepció, majd 2019 év végén nyitottam meg a FALU.-t.

Sokan vidéken kezdenek hasonló vállalkozásba, te miért döntöttél úgy, hogy a fővárosba hozod el a FALU.-t?

Én olyan házi termékekkel, őszinte ízekkel foglalkozom itt a boltban, amikhez vidéken – egyelőre – egyszerű hozzájutni. Viszont itt a városban, hacsak nincs egy falusi nagyika a családban, akkor a hétvégi termelői piacokat leszámítva, nem könnyű beszerezni. Én a városi embereknek szeretném elhozni a szezonális, odafigyeléssel készült háztáji portékákat.

Honnan szerzed be, mi alapján válogatod ki a boltodban kínált termékeket?

Először is, semmit nem szerzek be nagykerből. Ez azt jelenti, hogy közel 100 emberrel tartom a kapcsolatot. Ez az egyik legjobb a munkámban! A beszállítóim kicsit a részvényeseim is. Együtt beszéljük meg a kínálatot, sokszor a termékek csomagolását, kiszerelését is. Egyébként az ország egész területéről érkeznek hozzánk termelők, a termék ízén és minőségén kívül, annyi a kitételem, hogy hazai legyen, és ne legyen multiban.

Milyen termékek közül válogathat az, aki betér hozzátok?

Az egyik legnépszerűbb elem a csemegepultunk: ebben klasszikus házi szendvicskrémek, sajtok, rengeteg féle kolbász, sonka található – amikből egyébként szendvicseket, hidegtálakat készítünk. Büszke vagyok a borkínálatunkra, rengeteg ősmagyar fajtabor található benne. Ezeken felül, hazai kézműves sörök (nyáron sörcsap), lekvárok, szörpök, magyar viszki, gin, vodka, persze pálinka, fűszerek, mézek, chili szószok, mustárok és tormák, müzlik, hazai kávék, házi tej és joghurt. Csak kovászos pékárunk van, ami a szomszéd kerületből érkezik.

Mennyire telnek mozgalmasan a napjaid? Sok időt töltesz az üzletben?

Sokat, az élelmiszer bizalmi kérdés! 😀 Egy ennyire személyes boltot nem lehet jelenlét nélkül, automata pénztárakkal vezetni. A kollégáim is úgy válogatom össze, hogy szeretnek enni-inni, beszélni a termékekről, és vendégül látni. Sajnos ez sokszor a magánéletem rovására megy, de imádok a boltban pörögni, kóstolni, vevőkkel beszélgetni. Még ha el is utazom vidéki szabadságra, tuti, hogy onnan is hozok valami új terméket a boltba!

Hogyan jelenik meg nálatok a környezettudatosság?

Gyakorlatilag nincs műanyag csomagolású termékünk, és nagyon sok göngyöleget vissza tudnak hozni a vevők: sörösüvegek, szódás palackok, lekváros üvegek. Valamint elsőként csatlakoztunk a Munch ételmentőkhöz, ahol a lejárat közeli, vagy szépséghibás termékeket, féláron vihetik el az alkalmazás használói.

Hogyan érintenek titeket az országban zajló egyre nagyobb változások, árnövekedések?

Én az egész vállalkozásom koncepcióját úgy alakítottam ki, hogy pont a legkisebbekkel szeretnék együtt dolgozni: a beszállítóim kb 70%-a KATA vállalkozó. Ők a jelenlegi rendelet szerint szeptembertől nem szállíthatnak nekem. Természetesen, mint mindenkinek, a rezsi költségünk is duplázódott. Talán triplázódott. Ezt nem lehet kigazdálkodni a mi szintünkön. Hűtőkön, kávégépen, sütőkön nem tudunk spórolni. Láttam ezt-azt az elmúlt 3 évben, mióta a saját lábamon állok, de azt hiszem ez most rosszabb, mint a többi! Mélységesen elkeseredve, de egy fentről kapott reménységgel és kitartással nézem a jövőt. Tudom, hogy az irány jó, amit a FALU.-ban kitaláltunk. Csak a rendszer nem az.

Mivel biztatnád a vásárlókat arra, hogy lehetőség szerint minél több terméket hazai, kistermelői forrásból szerezzenek be?

Itt ismét visszakanyarodnék a környezettudatos kérdésedre: Nem csak azzal véded a környezetet, ha nem kérsz szívószálat az üdítődbe. Ne vásárolj brazil almalekvárt, amikor itthon is megterem, és biztos lehetsz benne, hogy sokkal finomabb! Egyébként is, az az igazán drága élelmiszer, amit megveszel, majd ki is dobod, olyan gagyi!

Milyen jövőbeli terveid vannak?

Szeretném, ha a vállalkozás túlélné ezt a helyzetet. Hálás vagyok a törzsvevőinkért, akik kitartanak, biztatnak, megértik az akár hetente emelkedő árakat. Aztán szeretnék az üzletbe galériát, és nyitni a magyaros bisztró vonal felé egy egyszerű, az itt árult alapanyagokból elérhető menüvel.

Belefogtunk egy új ágba is: LAGZI by FALU., és túl vagyunk az első cateringes eseményünkön is, egy esküvő teljes lebonyolítását vállaltuk a gyerekkori barátommal, és a barátnőmmel a Blooming Budapestből. Ételtől – italtól kezdve a dekorig mindent meg tudunk csinálni.

…Ha meg minden másképp alakul, elmegyek pásztornak a Balaton-felvidékre! 😀

VIDEO Íme a 10 legolcsóbb szobanövény, amit imádni fogsz

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!