Ezért ne dobd ki soha a görögdinnye magját

Ezért ne dobd ki soha a görögdinnye magját

Címlap / Életmód / Táplálkozás / Ezért ne dobd ki soha a görögdinnye magját

A görögdinnye sokunk egyik kedvenc nyári gyümölcse. Amint megjelennek a boltok polcain és a zöldséges standokon az első darabok, alig várjuk, hogy legalább néhány szeletre valót beszerezzünk belőle. Ez teljesen rendben is van, hiszen amellett, hogy hűsít és édes, magas a víztartalma, így a folyadékbevitelünket is erősen támogathatjuk vele. A magját viszont már nem mindenki szereti és eszi meg, pedig valójában sok egészségügyi előnye van.

A görögdinnye magjának nem a szemetesben van a helye

Ha a görögdinnyére gondolsz, elsőként talán neked is csak a rózsaszín, lédús része jut eszedbe. Sőt, talán te is azok közé tartozol, akik miután felvágják a gyümölcsöt, a magját azonnal félreteszik, és a szemetesbe dobják. Ez azonban valójában nem túl jó döntés, a görögdinnye magja ugyanis számos egészségügyi előnyt biztosíthatnak számunkra, csakúgy, mint például a chia mag, a napraforgómag vagy a tökmag.

Mitől olyan egészséges?

A görögdinnyemag általában méltatlanul kevés figyelmet kap, pedig valójában rendkívül gazdag tápanyagforrásnak számít. Az egyik legkiemelkedőbb tulajdonsága, hogy kitűnő magnéziumforrás, így fontos szerepet játszhat a szívünk egészségének megőrzésében: a vérnyomás szabályozásában és a megfelelő szívritmus támogatásában is részt vehet. De tartalmaz cinket is, ami létfontosságú az erős immunrendszerhez. Az immunsejtek ugyanis, amelyek segítenek a fertőzések és bármilyen rendellenesség elleni küzdelemben, a cink segítségével termelődnek és aktiválódnak.

A görögdinnyemag fantasztikus forrása a rostoknak és a telítetlen zsírsavaknak is, ezáltal pedig az egészséges emésztést és a megfelelő bélmozgást is támogatja.

De kalciumot is tartalmaz, a csontokat, az izomműködést és a megfelelő idegi jelátvitelt is támogatja. Ami pedig a külsőnket illeti, fehérjében és esszenciális zsírsavakban is bővelkedik, így segíti az egészséges haj és bőr megőrzését, de a gyulladások csökkentéséhez, valamint a pattanások megelőzéséhez is hozzájárul. Vagyis ha görögdinnyemagot eszel, azzal belsőleg és külsőleg is sokat tehetsz azért, hogy jól érezd magad.

Nati/pexels.com

Hogyan fogyaszd?

Ha nem szívesen eszed meg a görögdinnyemagot nyersen, a rózsaszín részével együtt, akkor a legegyszerűbb megoldás, ha sütőben megpirítod. Ezután különféle fűszerekkel ízesítve remek nassolnivaló lehet, akárcsak például a már említett tökmag. De jó felhasználási mód lehet például az is, ha porítod, majd egészséges, vitaminokkal és ásványi anyagokkal teli salátákra vagy más tápláló ételekre szórod.

Mennyit érdemes enned belőle?

A jó hír az, hogy akárcsak a dinnye rózsaszín részét, úgy a magját is rendszeresen fogyaszthatod, mert nagyszerű rost-, vitamin- egészséges zsír- és fehérjeforrás. Amire viszont figyelj, hogy egyszerre ne fogyaszd nagyobb mennyiségben. Maradj napi maximum 30 gramm vagy körülbelül egyharmad csészényi mennyiségben. De ha úgy döntesz, hogy tényleg nagyjából ennyit megeszel belőle, érdemesebb lehet előbb megpirítanod, hogy egyszerűbben megeméssze a szervezeted.

Mivel magas a rosttartalma, gyomorproblémák esetén, például ha irritábilis bél szindrómád van, akkor inkább vigyázz vele, és csak akkor fogyaszd, ha azzal a kezelőorvosod is egyetért. Emellett érdemes számolni azzal is, hogy a benne található nagy mennyiségű kálium miatt nem túl kedvező a vesebetegek számára, ezért ebben az esetben is nagyon fontos a mértékletesség és természetesen az is, hogy kikérd az orvosod véleményét. Hiszen a görögdinnyemag is – mint minden más élelmiszer – csak addig jó neked, amíg azt a szervezeted is ezt jelzi neked.

Forrás: healthshots.com

VIDEO Így készíts pár perc alatt merész, füstös szemsminket

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!