Életmód / Táplálkozás

5 egészséges nasi, amit fogyókúra alatt is bátran ehetsz

Nem sokkal ebéd után beugrik, hogy jó lenne valami édeset vagy sósat enni? Egy darabig próbálsz ellenállni, akár vacsoráig, aztán mégis becsúszik az a fránya esti csoki vagy chips… A nassolásnak pedig sokkal kifinomultabb módja is van ennél! Összegyűjtöttünk öt mennyei és egészséges rágcsálnivalót azoknak, akiknek fogyás vagy súlytartás a cél.

Miért nem jó a csoki és a chips?

Az előre csomagolt nassolnivalók általában egy rakás adalékanyagot tartalmaznak. Ehhez társul még a rengeteg szénhidrát, zsír és nátrium, ami sajnos ilyen formában egyetlen porcikádra sincs jó hatással. Sőt, ha az általad választott csemege a magas glikémiás indexű ételek közé tartozik, azaz gyorsan szívódik fel a szénhidráttartalma a szervezetedben, hullámvasútra ülteti a vércukorszinted, aminek rossz közérzet és éhségroham lehet a vége.
Nem azt mondjuk, hogy olykor egy kis bűnözés ne férne bele, ám hosszú távon érdemes egészségesebb alternatívákra berendezkedned. Például a következőkre!

Nyers zöldség hummusszal

A krémes közel-keleti finomság alapanyaga a csicseriborsó. Ez a vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag csemege még istenibb ízű, ha hozzá társul a tahiniből, azaz olívaolajból, citromléből és fokhagymából álló elegy, és együtt hamisítatlan hummuszt alkotnak.
A krémbe érdemes nyers zöldségeket mártogatnod, mivel azok természetes enzimtartalmukat megőrizve sokkal jobban segítik az emésztésed, az anyagcseréd és a tápanyagok felszívódását, mint a bármilyen módon elkészített fajták. A sárgarépa, az uborka és a zellerszár tökéletes e célra.

Avokádó

A szív- és érrendszer egyik legfőbb őre az egyszeresen telítetlen természetes zsírsav, amit az avokádó tartalmaz. A zöld csemege csak úgy hemzseg az antioxidáns hatású E-vitamintól, folsavtól és káliumtól. Eheted magában, teheted salátára pépesített formában – majonéz helyett is szuper –, de teljes kiőrlésű péksüteményből készült szendvicsbe is ideális.
Az avokádókrémről nem is beszélve, amit ugyancsak néhány perc alatt dobhatsz össze. Vigyázat: az avokádó utánozhatatlan íze függőséget okoz, tehát ha egyszer megkóstolod, talán örökké a rabja leszel!

Zabkása

A zabban rengeteg rost van. Ez az a tápanyagtípus, amiből jellemzően kevés jut az emberek tányérjára, noha múlhatatlan szerepe van a metabolizmus egyensúlyának fenntartásában, valamint a szív- és érrendszeri problémák megelőzésében.
Eheted tejjel, joghurttal és mindenféle gyümölccsel, de akár sütit vagy tortát is készíthetsz belőle. A nasiszerepen kívül az egyik legegészségesebb reggeli, amit csak elképzelhetsz!

Házi müzliszelet

Ha azt hiszed, hogy hatalmas lépést teszel az egészségedért, amikor a boltban csoki helyett müzliszeletet emelsz le a polcról, sajnos tévedsz. Az ilyen termék cukor- és kalóriatartalma ugyanis vetekszik a főgonosznak kikiáltott édességekével – az adalékokról nem is beszélve!
Amennyiben viszont otthon elkészíted a saját verziódat, némi mazsola, aszalt áfonya, dió, búzapehely, zabpehely, szezámmag, napraforgómag, méz és lekvár segítségével, pontosan tudni fogod, mit majszolsz éppen – ráadásul hozzáadott cukroktól mentesen! Az összetevőkkel ráadásul egy csomó értékes vitamin és ásványi anyag kerül a szervezetedbe.

Gyümölcssaláta

Gyümölcsből sohasem elég! Ugyan már a szupermarketekben is találhatsz kész válogatást, mégis akkor jársz a legjobban, ha otthon összeállított falatokat viszel magaddal az irodába. A készen kapható gyümölcssaláták ugyanis általában elég pici adagot jelentenek pofátlanul magas áron.
Arról nem is szólva, hogy többnyire cukrot vagy más édesítőt tartalmaznak, amit pedig egyáltalán nem muszáj használnod. Almát, narancsot, banánt, kivit és körtét gyakran beszerezhetsz, nyáron pedig ne feledd a dinnyéket, s a szezonális bogyósokat sem!

Figyelj az adagokra!

Akármit eszel, mindenképpen érdemes odafigyelned a mennyiségre. A legtöbb fogyókúra és súlytartó program ugyanis azon csúszik el, hogy sokan az étrendi megkötéseket betartják ugyan, de simán lecsúszik nekik akár az előírt adag többszöröse.
A fentiek mindegyike súlygyarapodáshoz vezethet, ha mértéktelenül eszed, de szerencsére sokkal csekélyebb mértékben, mint a hagyományos sós finomságok és édességek. Jó étvágyat kívánunk a csemegékhez!