Életmód / Táplálkozás

Még az egészséges magvakból sem éri meg túl sokat enni, mellékhatásai lehetnek

Még az egészséges magvakból sem éri meg túl sokat enni, mellékhatásai lehetnek

Az egészséges életmód sokakat könnyen összezavar: azt hihetnénk, hogy a „rossz” ételekből egyáltalán nem szabad enni, a „jó” ételeket pedig nyugodtan tonnaszámra fogyaszthatjuk, semmi bajunk nem lesz tőle. Pedig ez egyáltalán nem így van, és a dolog ennél bonyolultabb – itt vannak például a magvak, amelyek nagyon egészségesek, mégsem ajánlott túl sokat enni belőlük.

Ha megeszel egy csokit, azzal rosszabbat teszel a szervezetednek, mintha megennél egy kiló banánt, nem? Hiszen a banán egészséges, tele van káliummal és rosstal, ráadásul gyümölcs, az rosszat nem tehet, a csoki pedig ördögtől való – gondolhatná az, aki a diétakultúrán nőtt fel, és nem a megfelelő helyekről tájékozódik. Csakhogy az egy kiló banánban, bár egészséges, jóval több cukor van, mint abban a kicsi csokiban, így gyakorlatilag nem teszel jobbat vele a szervezetednek. Az egészséges életmód sokkal többről szól, mint arról, hogy az egészséges kajákból annyit eszel, amennyit szeretnél, ezek között is vannak ugyanis nagyon hasznos, de nagyobb mennyiségben nem ajánlott fajták.

Ilyenek például a magvak is. A különböző magvak nagyon egészségesek: hozzájárulnak a szív egészségéhez, csökkentik a koleszterinszintet, gazdagok fehérjében, jó zsírokban, vitaminokban, ásványi anyagokban és antioxidánsokban is. Egészséges nassolnivalónak tökéletesek, szakértők mégis arra figyelmeztetnek, hogy nem érdemes túl sokat fogyasztani belőlük.

A magfélékkel nagyon könnyű megborulni, ugyanis, bár egészségesek, nagyon kicsi az ajánlott napi adag belőlük: 40-50 gramm az ideális, ami kevésnek tűnhet.

Nem véletlenül van ez így, ha néhány tízezer évvel korábban élnénk, a természet elintézné, hogy ne együnk többet: a csonthéjasok ehető részéhez nagyon nehéz hozzájutni, kemény külső réteget kell felfejteni hozzá, és ember legyen a talpán, aki együltő helyében meg tud enni egy kiló diót, ha mindig törnie is kell hozzá. Most azonban, hogy pucolt változatban kapjuk ezeket a magvakat, nagyobb a túlevés esélye.

Ilyenkor a kisebb gond az, hogy hosszú távon bizony hízhatsz a magvaktól, mert nagyon gazdagok kalóriában – hiába számítanak egészséges nassolnivalónak, valójában nem érdemes sokat enni belőlük, különben szabotálhatják a diétádat.

15 gramm mandulában például 160 kalória van, ami teljesen rendben van, de egyél dupla ennyit, és máris kiteszi majdnem egy főétkezés kalóriatartalmát.

Karolina Grabowska/pexels.com

A másik nagyobb probléma az, hogy a túl sok magféle fogyasztása puffadást, hasi diszkomfortot, emésztési nehézségeket okozhat. Megtalálhatók bennük úgynevezett fitátok és tanninok, amelyek miatt nehéz őket megemészteni, és zsírtartalmuk miatt nagyobb adagban hasmenést is okozhatnak. 

A brazildióval érdemes külön is vigyázni, mivel nagy mennyiségben tartalmaznak szelént, ami kis mennyiségben egészséges, nagy mennyiségben viszont mérgezéshez is vezethet.

Már 6-8 dióban tízszer annyi szelén van, mint a napi ajánlott mennyiség, amivel azért gond alapvetően nincs, de ha ennél sokkal többet eszel, komoly következményei lehetnek. Ha szelénmérgezést kapsz, a körmeid töredezni kezdhetnek, rossz lehet a leheleted, és fájhatnak az izmaid és ízületeid. Szerencsére ez a probléma csak a brazildiónál áll fenn, más magfélének nem ilyen magas a szeléntartalma.

Persze továbbra sem elrettenteni akarunk a magvaktól, nagyon jó egészséges alapanyagok – egyszerűen érdemes odafigyelni, mennyit fogyasztasz belőlük, nehogy a gyomrod és az alakod bánja. Mint mindennél, itt is igaz, hogy érdemes mértékkel fogyasztani, de egy egészséges étrendben mindenképpen helyet kell kapniuk a különböző magféléknek is.

Forrás

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást