Életmód / Táplálkozás

Még az egészséges magvakból sem éri meg túl sokat enni, mellékhatásai lehetnek

Az egészséges életmód sokakat könnyen összezavar: azt hihetnénk, hogy a „rossz” ételekből egyáltalán nem szabad enni, a „jó” ételeket pedig nyugodtan tonnaszámra fogyaszthatjuk, semmi bajunk nem lesz tőle. Pedig ez egyáltalán nem így van, és a dolog ennél bonyolultabb – itt vannak például a magvak, amelyek nagyon egészségesek, mégsem ajánlott túl sokat enni belőlük.

Ha megeszel egy csokit, azzal rosszabbat teszel a szervezetednek, mintha megennél egy kiló banánt, nem? Hiszen a banán egészséges, tele van káliummal és rosstal, ráadásul gyümölcs, az rosszat nem tehet, a csoki pedig ördögtől való – gondolhatná az, aki a diétakultúrán nőtt fel, és nem a megfelelő helyekről tájékozódik. Csakhogy az egy kiló banánban, bár egészséges, jóval több cukor van, mint abban a kicsi csokiban, így gyakorlatilag nem teszel jobbat vele a szervezetednek. Az egészséges életmód sokkal többről szól, mint arról, hogy az egészséges kajákból annyit eszel, amennyit szeretnél, ezek között is vannak ugyanis nagyon hasznos, de nagyobb mennyiségben nem ajánlott fajták.

Ilyenek például a magvak is. A különböző magvak nagyon egészségesek: hozzájárulnak a szív egészségéhez, csökkentik a koleszterinszintet, gazdagok fehérjében, jó zsírokban, vitaminokban, ásványi anyagokban és antioxidánsokban is. Egészséges nassolnivalónak tökéletesek, szakértők mégis arra figyelmeztetnek, hogy nem érdemes túl sokat fogyasztani belőlük.

A magfélékkel nagyon könnyű megborulni, ugyanis, bár egészségesek, nagyon kicsi az ajánlott napi adag belőlük: 40-50 gramm az ideális, ami kevésnek tűnhet.

Nem véletlenül van ez így, ha néhány tízezer évvel korábban élnénk, a természet elintézné, hogy ne együnk többet: a csonthéjasok ehető részéhez nagyon nehéz hozzájutni, kemény külső réteget kell felfejteni hozzá, és ember legyen a talpán, aki együltő helyében meg tud enni egy kiló diót, ha mindig törnie is kell hozzá. Most azonban, hogy pucolt változatban kapjuk ezeket a magvakat, nagyobb a túlevés esélye.

Ilyenkor a kisebb gond az, hogy hosszú távon bizony hízhatsz a magvaktól, mert nagyon gazdagok kalóriában – hiába számítanak egészséges nassolnivalónak, valójában nem érdemes sokat enni belőlük, különben szabotálhatják a diétádat.

15 gramm mandulában például 160 kalória van, ami teljesen rendben van, de egyél dupla ennyit, és máris kiteszi majdnem egy főétkezés kalóriatartalmát.

Olvastad már?  Ez a világ 10 legtápanyagdúsabb étele

Karolina Grabowska/pexels.com

A másik nagyobb probléma az, hogy a túl sok magféle fogyasztása puffadást, hasi diszkomfortot, emésztési nehézségeket okozhat. Megtalálhatók bennük úgynevezett fitátok és tanninok, amelyek miatt nehéz őket megemészteni, és zsírtartalmuk miatt nagyobb adagban hasmenést is okozhatnak. 

A brazildióval érdemes külön is vigyázni, mivel nagy mennyiségben tartalmaznak szelént, ami kis mennyiségben egészséges, nagy mennyiségben viszont mérgezéshez is vezethet.

Már 6-8 dióban tízszer annyi szelén van, mint a napi ajánlott mennyiség, amivel azért gond alapvetően nincs, de ha ennél sokkal többet eszel, komoly következményei lehetnek. Ha szelénmérgezést kapsz, a körmeid töredezni kezdhetnek, rossz lehet a leheleted, és fájhatnak az izmaid és ízületeid. Szerencsére ez a probléma csak a brazildiónál áll fenn, más magfélének nem ilyen magas a szeléntartalma.

Persze továbbra sem elrettenteni akarunk a magvaktól, nagyon jó egészséges alapanyagok – egyszerűen érdemes odafigyelni, mennyit fogyasztasz belőlük, nehogy a gyomrod és az alakod bánja. Mint mindennél, itt is igaz, hogy érdemes mértékkel fogyasztani, de egy egészséges étrendben mindenképpen helyet kell kapniuk a különböző magféléknek is.

Forrás

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást