Az e-kereskedelem a koronavírus egyik nagy nyertese

Az e-kereskedelem a koronavírus egyik nagy nyertese

Címlap / Életmód / Pénz és hivatás / Az e-kereskedelem a koronavírus egyik nagy nyertese

2020-ban az online kiskereskedelmi forgalom a 45%-os bővülésével minden korábbi rekordot megdöntött. Olyannyira, hogy forgalma elérte a 909 milliárd forintot. Kérdés, mindez hogyan érintette a kereskedelem más területeit, és vajon hogyan alkalmazkodtak a rendkívüli helyzethez azok a cégek, amelyek többnyire hagyományos vagy speciális kereskedelemi csatornát használtak a koronavírus-világjárvány előtt? (x)

Szakértők szerint a világjárvány magyarországi megjelenése, majd az erre hozott intézkedéscsomagok hatására elsőként az alapélelmiszerek, illetve a tisztítószerek forgalma növekedett nagymértékben. Ezt – többek között a „maradj otthon” kampány hatására – az otthoni munkavégzéshez és a digitális oktatáshoz szükséges eszközök, főleg technológiai eszközök beszerzése követte. Nem véletlen, hogy az elektronikával és IT területekkel foglalkozó kereskedők kiemelkedően jó évet zártak. Mind több ember töltötte a nap 24 óráját otthon. Volt, aki munkával, volt, aki szórakozással. Sokan keresték fel valamelyiket az online poker oldalak közül, sokan elkezdték felfrissíteni, komfortosabbá tenni az életüket, a lakásukat, és így tovább. Ekkor erősödött fel a bútorvásárlás, a kertészeti eszközök vásárlásának trendje, vagy éppen a kényelmes ruhák forgalma.

Alapvető tendenciák változtak meg a kereskedelemben

Olasz Henrietta, az AVON Magyarország ügyvezető igazgatója szerint a fenti változásokon túl módosultak a szépségápolási szokások is, aminek következtében a testápolás-és szépségápolási termékek piaca 5,6%-ot esett vissza, de egyes szegmenseket még ennél is jobban érintett: az illat, a smink és a naptejek piaca igazán megérezte a járvány hatásait.

„Nagyon fontos, hogy egy vállalat mind termékportfólióban, mind üzleti modelljének tekintetében azonnal reagáljon a megváltozott helyzetre. Az AVON-nál már az első hullám kezdetén nagy hangsúlyt fektettünk a termékfejlesztésre, ennek eredményeképpen hidratáló kézgél és antibakteriális hatású folyékony szappan, valamint mosható és újrahasználható pamut arcmaszkok jelentek meg termékeink között, de később a portfóliónk tovább bővült regeneráló test- és kézápoló termékekkel is. Komoly forgalomnövekedést értünk el az olyan termékeink esetén, amelyek a „szépségszalon” szolgáltatásokat váltották ki, így például a hajfestékek vagy a szőrtelenítők. Bár nem kiemelt termékcsoport, de sosem voltak olyan kelendőek divatos pizsamáink, kényelmes, otthoni viseleteink, mint most” – mondja a szakember.

Az e-kereskedelem új utakat nyitott meg a gazdaságban

Összességében nem meglepő a kijelentés, hogy az elektronikus kereskedelem és online reklám új utakat nyitott meg a gazdaságban 2020-ban a koronavírus-világjárvány hatására. A közvetlen értékesítés a nehéz gazdasági helyzet ellenére még tovább erősödött, többek között azért is, mert az további kereseti lehetőséget kínál. Ezek a tendenciák a szakértők véleménye szerint minden bizonnyal a vírus visszaszorítása után is megmaradnak. Az amerikai vezetési tanácsadó cég, a McKinsey felmérésében például a vásárlók 50-80 százaléka azt mondta, hogy a jó tapasztalat miatt a jövőben is használni fogja a virtuális csatornákat.

VIDEO Íme a 10 legolcsóbb szobanövény, amit imádni fogsz

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!