Ha nyár, akkor Balaton, ha pedig Balaton, akkor a legtöbbünknek csodálatos emlékei vannak hozzá fűződően. Ezek az átélt pillanatok és a Balaton szépsége sok tekintetben inspirálhat minket, sőt, még egy csodálatos magyar márkát is életre hívott.
A PELSO olyan egyedi, minőségi fürdőruhákat és egyéb, a vízparthoz kötődő darabokat kínál, amelyek maximálisan tükrözik a varázslatos balatoni életérzést. De hogy miként is született meg ez az igazán különleges magyar márka, és hol tart most, arról már a vezető tervező, Mészáros Angéla mesél.
Honnan ered a divat iránti szereteted?
Már egészen kicsi gyerekként is érdekelt a divat, és 14 éves korom óta magam varrott ruhákban jártam – azt hiszem ez alapozta meg a divat iránti szeretetemet, és így kerültem a ruhaipari szakközépiskolába is. Akkoriban nem volt még ilyen mértékű tömegtermelés és választék, így, ha az ember igazán szép és egyedi ruhákban szeretett volna járni, akkor magának kellett azokat megvarrnia, vagy legalábbis ismernie kellett valakit, aki tud varrni. Én szerettem varrni, volt is hozzá tehetségem; és egyszerűen csak velem maradt a ruhák és divat iránti szeretet a mai napig.
Minek hatására döntöttetek úgy annak idején, hogy megalapítjátok a PELSO-t?
Nekem anno a Hajós utában volt egy ruhaüzletem, ahol a saját termékeimet árultam – ekkor ismerkedtem meg egy közös barátunkon keresztül Bálint Attilával, a PELSO tulajdonosával, aki a Széchenyi és Gellért fürdők Spa Shopjait üzemeltette. Tetszettek neki a munkáim, és benne már egy ideje fogalmazódott a gondolat, hogy jó lenne megalkotni egy saját fürdőruha márkát, amely a minőségre, kézművességre és egyediségre épít. Kereslet volt ilyenre, a helyszín is adott volt, csak épp a termék hiányzott – így hát elkezdtük kidolgozni a PELSO ötletét Attilával.
Eközben elindult egy hosszas keresgélés megfelelő hazai varroda iránt, majd Olaszország következett: körbejártuk Közép- és Észak-Olaszországot beszállítók után kutatva. Alig volt olyan gyár, ahol ne fordultunk volna meg, mire megtaláltuk azt, ahonnan a mai napig rendeljük az alapanyagainkat. 2012-ben hoztuk ki az első kollekciót – azóta rengeteg minden történt, sokat fejlődtünk, egyre ismertebbek vagyunk belföldön, és elkezdtünk külföldre is terjeszkedni.
Mit jelent számotokra a Balaton, ami a márkátok nevében is megjelenik?
Már az első perctől kezdve tudatosan a Balaton volt minden inspirációnk forrása. Ez irányt adott a márkának, és nem titkolt célunk volt az is, hogy a márkánkon keresztül népszerűsítsük a Balatont – akár külföldön is – amelyhez csapatunk valamennyi tagját sok kedves emlék fűzi. Számunkra a Balaton a teljes kikapcsolódást, a városból való kiszakadást jelenti, a gyerekkori nyaralások nosztalgikus emlékét. Imádjuk a balatoni életérzést, a tó színeit, a Balatonfelvidék hangulatát – ez a hely minden évszakban csodálatos.
Kik az elsődleges célközönségetek?
Azok a nők, akik keresik és értékelik a magyar designer márkákat, és hajlandóak a minőségbe fektetni. A „modern úrinőknek” tervezünk, akik a minőséget a mennyiség elé helyezik, fontos számunkra a fenntarthatóság és környezettudatosság, akiknek a ruha nem csak az önkifejezés módja, hanem egy átgondolt, hosszú távú befektetés.
Mekkora hangsúlyt fektettek a környezettudatosságra?
Évről-évre fejlődünk ezen a téren, és most már büszkén mondhatjuk, hogy fürdőruháink nagy része környezettudatos ECONYL anyagból készül. Az ECONYL a divatiparban alkalmazott műanyag, amelyet főként tengeri hulladékból, például halászhálókból állítanak elő. A strandruháinkból nem tartunk készletet, ezeket rendelésre készítjük, így elkerüljük a felesleges termelést. A csomagolásunkban is teljes egészében újrahasznosított, környezettudatos megoldásokat használunk.
Sokan dicsérik a csomagolópapírjainkat, amelyeken a mintáink találhatóak – ezek a papírok tulajdonképpen a minta nyomás során keletkező melléktermékek. A kézzel festett mintáink átviteli eljárással kerülnek a fürdőruhák és strandruhák anyagaira: ennek a lényege, hogy óriási papírtekercsekre printelik a mintákat, majd a papírokról nyomják rá azokat az anyagokra. A papírtekercseket ezután mi elhozzuk, és ezekbe csomagoljuk a rendeléseket, így semmi nem vész kárba – és még szép is!
Hogyan születnek meg a csodaszép, egyedi mintáitok?
Két művésszel dolgozunk együtt a minták megalkotásában: Szőke Julianna és Schuch Lilla készítette eddigi mintáinkat akvarell technikával. A kézzel készült alkotásokat digitalizáljuk, majd összeállítjuk a minták végleges elrendezését. Az alap inspiráció mindig a Balaton és az akörüli élővilág, de ezt minden kollekciónál leszűkítjük: a tavalyi kollekcióban például a víz alatti, és a mezők élővilága dominált, idén a fő mintánk a kecses daru és nád. Most is épp folyik a mintatervezés a következő kollekciókhoz, amik szintén nagyon izgalmasak lesznek.
Melyek voltak az eddigi legemlékezetesebb pillanatok számotokra a márka életében?
Egyértelműen a tavaly őszi részvételünk a Milánói Divathéten. Nagyon büszkék vagyunk rá, hogy bekerültünk a hivatalos programba, és egy fantasztikus helyszínen, a Milánói Dóm szomszédságában a meghívott hazai és külföldi vendégeinknek bemutathattuk 2023-as kollekciónkat. Egy másik roppant kedves emlékünk a tavalyi Budapest Fashion Week keretében megrendezett SS23 bemutatónk, amelyet Balatonföldváron tartottunk a víz mellett. Ahogy a gyönyörű, „balatonzöld” kifutónkon végigsétáltak a modellek, miközben épp lement a nap, nos, ez is egy olyan esemény volt, amelyre mindig emlékezni fogunk. Mind a két bemutatón nagyon értékes hazai és külföldi kapcsolatokra tettünk szert, amelyekből folyamatosan építkezünk.
A nyár közeledtével mely kreációitokat keresik most leginkább a vásárlók?
Ez országonként eltérő – itthon talán a printelt egyrészesek a legnépszerűbbek, mint például a MONA, de a védjegyünknek számító „balatonzöld” TATRA egyrészes is abszolút bestseller. Sokan szeretik az egyik legújabb, és legizgalmasabb modellünket, az YPSILON-t, amely ráadásul azért is különleges, mert a hátrész ypszilon-kialakítású pántjait egy különleges, hoffmann D’or, magyar ékszertervező által kézzel készített, aranyozott motívummal láttuk el, amely gyakorlatilag ékszerként díszíti a fürdőruhát. De vannak olyan viszonteladóink külföldön, ahol a strandruháink a legnépszerűbbek, például a LILY hosszú mesh ruha.
Milyen hosszú távú terveitek vannak?
Szeretnénk tovább terjeszkedni, elsősorban külföldön, illetve kitűztük azt is célnak, hogy idén is bekerüljünk a Milánói Divathétre. Folyamatosan dolgozunk azon is, hogy stabilan bővüljön termékpalettánk seasonless darabokkal, amikkel 5 csillagos hotelek üzleteit is megcélozhatjuk.
Nyitóotó: Kecskés Márton