Ne akarj villogó bolti fogsort! Így úszhatod meg a „protkót”

Ne akarj villogó bolti fogsort! Így úszhatod meg a „protkót”

Címlap / Életmód / Egészség / Ne akarj villogó bolti fogsort! Így úszhatod meg a „protkót”

Régebben hallottam ezt a viccesnek szánt mondást egy ismerősömtől, aki épp akkor húzatta ki a fogát: nem baj, lesz majd villogó bolti fogsorom. Akkor jót nevettem rajta, de mára ez már nem tűnik annyira viccesnek. Nem csak azért, mert mélyen a zsebbe kell nyúlni egy-egy fog megcsináltatásakor, hanem azért is mert a rossz fog számos más betegséget hoz magával…

A fogcsírákról

Már gyermekkorban ott vannak az ínyben az úgynevezett fogcsírák, melyek minősége meghatározó, ahogy az ínyben lévő helyzetük is fontos, hiszen ha a mechanikai hatások miatt elferdül, a kibújt fognak fogszabályzásra lesz szüksége. 

Érdekesség, hogy egyre több olyan gyermek születik, akinél később nincs meg az összes fog csírája. Egy fogszabályzással foglalkozó orvos szerint ez az evolúció miatt van, mert – állítólag – nincs szükségünk az összes fogunkra.
Ami viszont biztos, sokat tehetünk gyermekünk fogazatáért már akkor, amikor még csak magzat. Születése után pedig illik olyan szokásokat kialakítani, amik fogmegőrző hatásúak.

A fogínysorvadásról

Ez az, ami felett elsiklunk. Már gyerekkorban hozzá kell szoktatni a gyereket a rágáshoz. Ez bután hangzik, de az a gyerek, aki nem rágcsál gyümölcsöt, nyers zöldséget, felnőtt korára sem fog rászokni a rágcsálásra, így fogai idővel meglazulhatnak.
A szuper fogkrém jó, de ha nem használjuk fogainkat rendszeresen, számolnunk kell fogínysorvadással. Fogínysorvadást okozhat a dohányzás is, vagy a vérszegénység, ám ezeken lehet segíteni, némi odafigyeléssel, némi akarattal. A fogínysorvadás egyik jó ellenszere, ha pépes fokhagymával dörgöljük be az ínyünket – ám vigyázat, a fokhagyma savas, így illik öblögetni utána.
A rágcsálás emellett jót tesz az arc izmainak is, mert az arckontúrok minősége sokban függ az arc izmainak erőnlététől.

A legnagyobb ellenség: a savak

Bármit eszünk, szánk pH-ja savas irányba tolódik el. Ezzel nincs semmi probléma, így helyes. Ám nem mindegy, hogy mennyi sav, mennyi ideig van a szánkban. Az egyik legnagyobb szülői hiba, az üdítő és a nyalóka, cukor. 

Az üdítő nem csak a fogakra káros, hanem a test egészére. Sokan végig sem gondolják – a sok cukor egyéb káros hatása mellett -, hogy az üdítők nagy részében nem csupán cukor, hanem édesítőszer is van. 
Azt pedig – nem cukorbeteg – gyermekeknek, főleg óvodás korúaknak nem szabad adni, mert káros. A szénsavról már nem is beszélek. A másik probléma a nyalóka.
Gyakorlatilag ilyenkor cukros-savas lében áznak a fogak, legalább 10 percen keresztül.

Változó nézetek, melyek még tévhitek

Sokáig azt mondták, hogy a puha fogkefe semmit sem ér. Mára kiderült, hogy a fogzománc kopásáért a kemény sörtéjű fogkefe is felelős. 
Talán a ,,szép fogakért rágcsálj el egy almát” nézet már kikopott a köztudatból, de azért meg kell említeni. Fontos, hogy ha gyümölcsöt eszünk, vízzel öblögessünk utána, NE fogat mossunk. Ugyanez vonatkozik az étkezésre is. Nem szabad rögtön étkezés után fogat mosni, ugyanis evés után a zománc puhább, így kárt teszünk benne a sikálással, és a sav-fogkrém reakcióval.
Biztos mindenkinek feltűnt, hogy jó ideig napi három – vagy még több, étkezés utáni – fogmosást ajánlottak a fogorvosok. Mára a napi ajánlott fogmosások száma kettőre csökkent. 

A fogzománc nem regenerálódik

A fogzománc, ha már egyszer elkopott, megsérült, nem épül vissza. Éppen ezért nagy kockázata van az otthoni fogfehérítésnek. A szódabikarbóna, a hidrogén-peroxid, a gyümölcssavak – pl. az eper, mint fogfehérítő – mind-mind rombolják a fog zománcát. 

Az addig rendben van, hogy a fogat megfogja a vörösbor, de inkább borivás után öblögessünk vízzel, mint később fehérítsünk. Természetesen ritkán belefér, de mára a hiúság akkora méreteket öltött, hogy csak a hófehér, vakító fogsor az elfogadott.

A szépséggel, az esztétika szeretetével nincs semmi probléma, de úgy gondolom, hogy nem előzi meg az egészséget, az ésszerűséget. Márpedig ma éppen ez történik. A másik véglet az, hogy ma, Magyarországon egyre több embernek romlanak a fogai, fogorvosi ellátás nélkül. A fognélküliség azt eredményezi, hogy az étel nem kerül feldolgozható állapotba a rágás kapcsán, ami így megbetegítheti a gyomrot. 
Az emésztés már a szájüregben elkezdődik az őrlés, és a nyál bontó enzimjei által. Tehát, ha nem akarunk felesleges betegséget, érdemes már ma elkezdeni a helyes táplálkozást, például a nyers zöldség rágcsálását.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást