6+1 tipp, hogy hobbiból valódi üzlet legyen

6+1 tipp, hogy hobbiból valódi üzlet legyen

Címlap / Életmód / Pénz és hivatás / 6+1 tipp, hogy hobbiból valódi üzlet legyen

6+1 tipp, hogy üzletre válthasd a hobbid (X)

Munkával töltöd a mindennapok jelentős részét, ezért igen fontos, hogy abban, amit csinálsz, jól is érezd magad – élvezd és produktív lehess. Emiatt igazán felszabadító, kecsegtető lehetőség az eddig hobbiként űzött tevékenységedet megélhetésed fő forrásává tenni.

Eleinte lehet, hogy csak egy kis plusz bevételt tudsz majd állandó munkád mellé kitermelni belőle, de ha van néhány szabad hónapod, amiben csak erre tudsz koncentrálni, akkor akár teljes egészében hobbid fedezheti majd kiadásaidat. Hogyan lesz a hobbiból jövedelmező üzlet? Cikkünkben ehhez adunk tippeket!

Az alábbi tanácsokat követve te is láthatod majd: nem ördöngösség megélhetést kovácsolni abból a tevékenységből, amit szenvedélyesen, minden tehetségedet beleadva végzel.

1. Nézz a jövőbe!

Először is fontos tisztázni magadban, hogy ha eddigi hobbid lép elő állandó munkatevékenységgé, akkor nem veszti-e el teljesen azt az élvezeti értéket, amit eddig megéltél benne. Ez a legfontosabb kérdés, amit meg kell válaszolnod, ha nem szeretnél a korai kiégéssel és motivációvesztéssel megküzdeni a későbbiekben sem.

Ezután tisztázd, hogy mi a hosszú távú célod, hova szeretnél eljutni a projekteddel! Készíthetsz egy vázlatos tervet is, amit garantáltan jó lesz visszanézni néhány év múlva. Végül vedd sorra, hogy rendelkezésedre állnak-e a szükséges erőforrások ahhoz, hogy elindulj az önmegvalósítás útján!

2. Mérd fel a terepet!

Természetesen egy vállalkozás beindítása előtt fontos felmérni, hogy van-e igény az általad előállított termékre, szolgáltatásra. Tökéletes terep ennek felderítésére az ismerősi kör, persze olyanokat kérdezz ki, akik nem elfogultan fognak véleményt alkotni. Fektess energiát egy alapos versenytárselemzésbe is! Nézd meg közelebbről, hogy ki, mit és hogyan csinál, miként szólítja meg a célközönséget, mennyi energiát fektet az online marketingbe – például a SEO-ba, linképítésbe, minőségi tartalomkészítésbe – és milyen extra szolgáltatásokat, termékeket kínál még ügyfeleinek!

3. Alakítsd ki az üzleti modellt!

Az elképzeléseid, megérzéseid mentén, az ismerősök véleménye, illetve a versenytársak stratégiájának megismerése után itt az ideje a saját üzleti modelled megalkotásának. Ez lesz a vonalvezetőd, hogy miként fogj neki a vállalkozás beindításának. Tisztázhatod benne, hogy:

○ Mit fogsz eladni/szolgáltatni?

○ Milyen áron fogod ezt megtenni?

○ Hol értékesítesz? Webshopon keresztül? Fizikai boltban? Mindkettőben?

○ Mekkora kezdeti befektetést igényel mindez?

○ Hogyan jutsz el a célközönségedhez?

A kérdéssort persze még tovább is folytathatnánk.

A legnagyobb buktató az induláskor a tőkehiány lehet. Ám ha ötleted innovatív és megvan a piaca, akkor viszont könnyedén találhatsz magad mellé egy befektetőt. Ha mindent mérlegeltél, akkor készítsd el a teljes üzleti tervedet, amit érdemes legalább az első évre nagyon részletesen kidolgoznod! De minimum gondold végig a vállalkozás első öt évét, majd ennek mérföldköveit, elérendő céljait vázlatosan írd fel! Erre a befektetők is kíváncsiak lesznek.

4. Tervezd meg a marketingstratégiát!

Most jön még csak a munka java, hiszen meg kell alkotnod saját branded alapjait, illetve pozícionálnod kell magadat a versenytársakhoz képest. Ehhez nézd meg, hogy miben vagy jobb, mint ők!

Attól függően, hogy vállalkozásodnak mely csoport lesz a célközönsége, érdemes offline és online felületekben is gondolkodni a marketingstratégia megalkotásakor. Ez utóbbinál kiemelten fontos, hogy miként jutsz el hozzájuk.

Digitálisan igen népszerű és hatékony eszköz például a PPC-hirdetés, ez azonnali eredményt hozhat, de jó tudni, ha esetleg valamiért már nem költesz rá, akkor nem is biztos, hogy jönnek a további eredmények.

A tervezéskor nem szabad figyelmen kívül hagyni a SEO erejét. Ezt mindenképp érdemes alkalmazni, néhány alaptrükköt akár blogokon keresztül is el tudsz sajátítani és magadnak tudod intézni – ingyen. Viszont a bonyolult technikai beállításokkal vagy a linképítéssel kapcsolatban érdemes kikérni hozzáértő ügynökségek véleményét!

Ma már megkerülhetetlen az aktív és minőségi közösségimédia-jelenlét kialakítása is. Az indulás előtt viszont fontos tisztáznod, hogy mely felületeken vannak jelen a célközönséged tagjai, hogy oda tudd irányítani erőforrásaidat. A közösségimédia-platformok tökéletes helyszínt biztosítanak arra, hogy megmutathasd márkád „lazább” oldalát is. Itt könnyedén teremthetsz kapcsolatot követőiddel és szépen épülhet a stabil bázisod, márkaközösséged.

5. Valósítsd meg!

Már rengeteg terv van a hátad mögött. Ha eddig eljutottál, akkor nincs is más hátra, mint ezeket megvalósítani! Fontos, hogy ne egyszerre akarj mindent kivitelezni, haladj lépésről lépésre, priorizálj, hogy mivel kell kezdened, esetleg mit tudsz kiszervezni másnak! A marketingtevékenység kivitelezése például tökéletesen kiadható egy hozzáértő ügynökségnek.

6. Tanulj és finomítsd a stratégiát!

Ha úgy érzed, hogy készen vagy, még akkor sem dőlhetsz hátra, hiszen mindig van mit csiszolni, tanulni. A sikerekből, de a kudarcokból is eredményesen tudsz építkezni! A terveket ne kezeld megváltoztathatatlan előírásként, bátran finomhangolj a stratégián, ha szükségét látod. Mindig monitorozd, hogy merre haladsz a pénzügyeidben, a marketingedben és az üzleti modelled kapcsán.

+1 Élvezd!

Sokan vesztik el lelkesedésüket, ha hobbijuk hirtelen üzletté válik – nálad ez ne legyen így! Út közben ne felejtsd el, hogy miért élvezed ennyire az alkotást vagy a szolgáltatásoddal milyen értéket teremtesz! Ha pedig úgy érzed, hogy a fejed fölött összecsapnak a hullámok, akkor lazíts néhány napot! Tartsd mindig észben, hogy ezt az egészet azért csinálod, mert élvezed, és közelebb visz céljaidhoz, a teljes önmegvalósításhoz.

Vágj bele!

Sokan szeretnének a hobbijukból megélni, azonban ezt a lépést alaposan ellő kell készíteni. A gondos tervezés ellenére is biztosan lesznek út közben számodra ismeretlen területek, ahol jól jön majd a szakértő segítség. Ilyenkor bátran fordulj tanácsért pénzügyi szakemberhez vagy szervezd ki marketingstratégiád megalkotását profiknak, esetleg kérd ki egy hozzáértő véleményét például a közösségi média kapcsán. Bármikor is vágsz bele az önmegvalósításba, sose feledd, hogy ezt magadért teszed, élvezd hát minden pillanatát!

VIDEO Üde tavaszi barackos smink

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!