Életmód / Egészség / Lélek

A „guilty pleasure” gyarló örömei – Nem szabad megvonnod magadtól a jutalmazást

Apró, bűnös élvezetek. Egy forró fürdő illatos mécsessel és egy könnyed ponyvaregénnyel, metálszínű körömlakk egy delfines bokalánccal, vagy egy bécsi kiruccanás a Mariahilfer Strasse-ra. Ha kedved és lehetőséged is van, ne tagadd meg magadtól, mert megérdemled!

Az öntörődés pszichológiája

A bánásmód pszichológiájának hívják azt a szakemberek, amikor a saját magunkkal való törődésről van szó. Ilyenkor a saját megítélésünkre bízzuk magunkat, úgy érezzük, hogy energiát fordítunk a pszichés és fizikai állapotunkra, és gondoskodunk saját magunkról. Ez az önkontroll segít szinten tartani az elégedettségünket és fenntartani az egészséges szokásainkat.

Az önjutalmazás tehát bizonyos szempontból önértékelés is, és az egyik titka a kiegyensúlyozott és harmonikus létezésnek: ha többet adok magamnak, többet is várhatok el és kérhetek magamtól.

Ha az erőfeszítéseink után nem kapunk semmilyen törődést, elismerést vagy apró jutalmazást, akkor elkezdünk kiégettek, kimerültek és motiválatlanok lenni.

Így jutalmazd magadat

Amikor nem bánunk jól magunkkal és nem kedvezünk semmi extrával magunknak, úgy érezzük, mintha valamitől megfosztottak volna minket. Gretchen Rubin amerikai írónő szerint – aki a Boldogságterv című népszerű bestsellert írta – ahhoz, hogy valamit jutalmazásnak érezzünk, azt elsősorban annak is kell tekinteni.

A „guilty pleasure” gyarló örömei – Nem szabad megvonnod magadtól a jutalmazástMinden apró öröm, ami élvezetes számunkra, legyen ajándék vagy különleges érdem, amivel magunkat tiszteljük meg. Lehet az egy isteni krémes sütemény, egy csillogó bizsu vagy egy újabb szobanövény a párkányra. Meglepő dolgok is működhetnek örömforrásként: az írónő szerint sok hölgy számolt be arról, hogy a tiszta és illatos ruhák vasalását jutalomként élték meg.

Az önajándékozás tárháza végtelen, az a lényeg, hogy kitüntetett pillanatként éljük meg, és akkor alkalmas lesz arra, hogy feltöltse a lemerült testi, lelki és pszichés akkumulátorokat.

Le a bűntudattal

Az önjutalmazásnál fontos az, hogy ne vigyük túlzásba, tehát mértéktartóan és érett módon adagoljuk magunknak. Másik fontos kritérium, hogy még véletlenül se érezzünk miatta bűntudatot vagy lelkiismeret-furdalást, mert akkor pont az ellenkező hatást éri el. Dr. Mehmet Oz professzor szerint a bűntudat lerövidítheti az életet, mert gyengíti az immunrendszert.

Egy összehasonlító tanulmány szerint azoknak az embereknek, akik alacsonyabb szintű bűntudattal rendelkeztek, magasabb volt az immunoglobulin szintjük – vagyis annak az ellenanyagnak a mennyisége, amely a betegségek megelőzéséért és legyőzéséért felelős.

Ha tehát rossz érzésed vagy lelkifurdalásod van azért, mert valamilyen gyarló örömben részesíted magadat, akkor inkább ne tedd, mert hosszú távon negatív következményei lesznek a folyamatnak a szervezetedben.

Olvastad már?  3 cél, amitől te is a boldogságot várod - de akkor sem leszel teljesen elégedett, ha végül megvalósul

Légy korrekt magaddal szemben

Mint minden motivációs önfejlesztő játéknak, ennek is megvannak a maga szabályai, amiket érdemes betartanod, hogy hatékonyan segítse az előmeneteledet egy-egy „guilty pleasure”. Az angol kifejezésben benne van a „guilty”, vagyis a „bűnös” szó, de ebben az esetben megengedett, hogy eltérjünk a kizárólag egészségtudatos megoldásoktól. Ha úgy érzed, hogy megugrottál egy komoly akadályt, akkor valószínűleg fél tucat pasztellszínű macaron vagy egy habos cupcake elfogyasztása hatékonyabb motivációs erővel bír, mint egy müzliszelet vagy egy zöldségtál.

A „guilty pleasure” gyarló örömei – Nem szabad megvonnod magadtól a jutalmazást

Elképzelhető, hogy elégedettnek érzed magadat, amikor körvonalazódik benned egy nagyszerű ötlet, de csak tervezés szintjén. Ebben a fázisban még ne jutalmazd magadat, és legyen az a szabály, hogy az ötlet még nem, de a sikeres kivitelezés megéri az önelismerést. Ha befejezel egy nagy volumenű projektet, de a késztermék nem olyan minőségű, amilyet valójában szerettél volna, akkor se részesítsd magadat extra örömökben.

Törekedj a maximalizmusra, mert így a tisztességes elismerési sémád nívósabbá teszi az egész életedet.

Ha pedig mindig ugyanazokkal a dolgokkal leped meg magadat, előfordul, hogy egy idő után rutinná és egyben unalmassá válik. Ezzel pont azt az egyedi ajándék jellegét veszíti el, ami az esszenciája és értelme az egész „guilty pleasure” szisztémának.

Olvastad már?  A boldogtalanság relatív? 5 gondolat a boldogságról, ami megváltoztatja a nézőpontodat

Képek forrása: poznyakov/Depositphotos.combrickrena/Depositphotos.com