A zöld mediterrán étrend most a legnépszerűbb diéta – ezt kell tudnod róla

A zöld mediterrán étrend most a legnépszerűbb diéta – ezt kell tudnod róla

Címlap / Életmód / Táplálkozás / A zöld mediterrán étrend most a legnépszerűbb diéta – ezt kell tudnod róla

Az elsődleges célja a húsfogyasztás csökkentése

A zöld mediterrán diéta leginkább abban különbözik a hagyományos mediterrán diétától, hogy magában foglalja a hús mellőzését, és még több környezettudatos lépésre buzdít. Ez azért fontos, mert ahogyan arra egy, a Nature című folyóiratban 2021 szeptemberében megjelent tanulmány is felhívta a figyelmet, az állati eredetű élelmiszerek a globális üvegházhatású gázok kibocsátásának 57%-át teszik ki.

A növényi eredetű élelmiszerek esetében az arány csak 29%. Ennek alapján, ha holnap minden ember úgy döntene, hogy vegán lesz, akkor a világ élelmezéséhez szükséges termőföldek mennyisége körülbelül 76%-kal csökkenne. Ez gyakorlatilag kizárt hogy bekövetkezzen, de kutatások szerint a marha-, sertés – és bárányhús bevitelének minimalizálása is sokat segíthet. Ennek hatására ugyanis az étrendből adódó szénlábnyom csökkenne. 

Foxys_forest_manufacture/istockphoto.com

Miben különbözik a hagyományos és a zöld mediterrán étrend?

A hagyományos mediterrán étrend az alábbi szempontok szerint ajánlja az egyes élelmiszereket:

  • Nagy mennyiségben: gyümölcsök és zöldségek, teljes kiőrlésű gabonák, valamint egészséges zsírok diófélékből, magvakból és olívaolajból.
  • Mérsékelt mennyiségben: tejtermékek, hal és vörösbor.
  • Alacsony mennyiségben: vörös hús, tojás, feldolgozott élelmiszerek, finomított gabonafélék, hozzáadott cukrok. 

Az így kapott kombinált tál polifenolokban, a szív szempontjából egészséges telítetlen zsírokban és rostokban gazdag. Utóbbi tápanyag segít csökkenteni a rossz koleszterint, javítja az inzulinérzékenységet és csökkenti a krónikus gyulladást. A zöld verzió is ezeket a szempontokat veszi figyelembe azzal a kiegészítéssel, hogy a húsok helyett a növényi alapú fehérjéket támogatja. De továbbra is ehetsz egy kis halat és baromfihúst a tejtermékek mellett.

Ezenkívül van három olyan napi szinten bevitt összetevő, amit egy, a Heart című folyóiratban közzétett tanulmányban résztvevők napi szinten fogyasztottak. Ezek egyébként kedvelt összetevői a zöld mediterrán étrendnek: 100 gramm mankai békalencse turmix, 3-4 csésze zöld tea és nagyjából 30 gramm dió. A tanulmányt végző tudósok szerint ezzel a kombinációval még jobban felerősíthetőek a mediterrán étrend egészségügyi előnyei.

Segíthet a fogyásban

Egy alacsony kalóriatartalmú étrendről van szó, amely ösztönzi a feldolgozott élelmiszerek minimalizálását és a teljes értékű élelmiszerek hangsúlyozását. Ennek köszönhetően több kilót is leadhatunk a segítségével. A Heart tanulmányában hat hónap után a zöld mediterrán diétát követő résztvevők átlagosan 6,3 kg-ot, míg a hagyományos mediterrán diétát követők 5,4 kg-ot adtak le. Mindkét étrend azonos kalóriamennyiséget írt nekik elő. 

Ha a zöld mediterrán diéta mellett döntesz, egy orvossal vagy dietetikussal is érdemes konzultálnod, hogy biztosan minden szükséges tápanyagot biztosíts a szervezeted számára. Mivel a vas, a B12-vitamin, a D-vitamin, a kalcium és más vitaminok, valamint ásványi anyagok gyakran a hús- és tejtermékeknek köszönhetően képezik az étrendünk részét, jobb biztosnak lennünk abban, hogy megfelelően vezetjük be a korlátozott húsfogyasztást.

A legtöbb orvos és dietetikus is egyetért azzal, hogy megfelelően alkalmazva a hagyományos mediterrán étrend és zöld változata is egészséges. Ha többet szeretnél tenni a környezet megóvásáért, esetleg a számos egészségügyi előny vonz, akkor mindkét étrend jó választás lehet. Ha úgy érzed, hogy a kevesebb húsfogyasztás nem korlátoz, akkor válaszd a zöld mediterrán étrendet, ha pedig igen, akkor még mindig ott a hagyományos mediterrán étrend.

VIDEO Téli horoszkóp 2023

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!