Életmód / Egészség

Mi történik a testeddel, ha minden nap nehéz női táskát cipelsz?

Mi történik a testeddel, ha minden nap nehéz női táskát cipelsz?

Divatosak és mindent elnyelnek: mi is imádjuk a kedvenc oldaltáskánkat, de hogy a gerincünk is szereti-e a féloldalas terhelést, az már egy teljesen más kérdés. Az aszimmetrikus terhelés mindenképpen rosszat tesz a gerincnek, de korántsem mindegy, mekkora terhet cipelsz.

A gerinced érzi meg, de az egész testedre hatással lehet

Minél nehezebb a táska, annál keményebben kell dolgozniuk a gerinc körüli izmoknak, hogy ellensúlyozzanak, ami komoly terhet jelent a hát alsó részére is. Minél aszimmetrikusabb a terhelés, annál jobban kell dolgoznia mindennek a válltól lefelé. Márpedig a táskák nehezek: egy 2010-es felmérés szerint egyébként Nagy-Britanniában a nők által cipelt táskák átlagos súlya 3,3 kg volt. Ez azért is fontos, mert a saját testsúly 10%-át meghaladó tömeg egy vállas cipelése rossz egyensúlyt okoz, ezért helytelen tartáshoz és járáshoz vezet, vagyis nem csak a táska súlya, hanem a teljes testmozgásod a tested ellen fog dolgozni.

A gerinc elhajlik, az egyik válladat felemeled, a másikat pedig lazán tartod, így pedig nem lehet rendesen szabályozni a lábak és a karok mozgását.

A hátfájás azonban nem minden: a gerinc és a nyak elhajlása miatt jellemzően olyan izmok kerülnek egészségtelen helyzetbe és plusz terhelés alá, amelyek a fejfájásért is felelősek lehetnek, így ha gyakran kínoz migrén, annak az oka is ott lehet az oldaltáskádban. Mindezt ráadásul egy olyan korban, amikor a legtöbben elszoktunk a fizikai munkától, erőnlétünk jóval az őseinké alatt van, majd az egész napos számítógépes munka után hirtelen felállunk, és egy cseppet sem természetes pozitúrába kényszerítve magunkat akár hosszú órákon át is cipelni kezdjük egy újszülött gyerek súlyát az egyik oldalunkon.

Mit tehetsz, hogy megelőzd a bajt?

A Brit Kiropraktikus Egyesület cikke szerint szerencsére több dolog is van, amit megtehetsz, hogy csökkentsd az egy vállon hordott, nehéz táskák által okozott hátfájást:

  1. Váltogasd a táskát, gyakran tedd át egyik válladról a másikra!
  2. Ha lehet, vesd át a táskát a hátadon úgy, hogy a pántja az egyik válladon, a táska pedig az ellentétes oldalon lévő csípődön van, ez kevésbé megterhelő, mintha a a táska azt a válladat húzza, amelyik oldalon lelóg.
  3. Minden indulás előtt gondolt át, hogy mi az, amire ténylegesen szükséged van, és ne cipelj magaddal olyan dolgokat, amiket aznap nem fogsz használni!
  4. Próbálj meg nem hosszú ideig egy helyben állni a táskáddal például a metrón, vagy maradj mozgásban, vagy ha egy helyben kell állnod, gyakran változtass a táska pozícióján.

Természetesen minél könnyebb a táska, annál kevésbé terheli meg a válladat, de a szakértők szerint az oldalt hordott táska súlyának semmi esetre sem szabadna meghaladni a 6,8 kg-os súlyhatárt még rövid időre sem. Szintén sokat segít az is, ha rendszeresen végzel nyújtó gyakorlatokat, kimozgatod a váll, a nyak, a hát és a derék izmait, de legalább ilyen fontos az erőnléti edzés is. Szánj minden nap néhány percet arra, hogy ezeken az izmokon dolgozz, és nem csak a táskáidat cipeled könnyebben, a tartásod is szebb lesz!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást