Egészség / Életmód

Másként tekintesz a salátádra, ha megismered ennek az új kutatásnak az eredményeit

Másként tekintesz a salátádra, ha megismered ennek az új kutatásnak az eredményeit

Egészségesek, de tényleg fogyasztanak?

Megdöbbentő dolgot fedeztek fel a közelmúltban a kutatók, aminek az eredményét a nutritionfacts.org portálon tette közzé Dr. Michael Greger. Egész idáig úgy gondoltuk, hogy az alacsony kalóriatartalmú zöldlevelesek tökéletes alapját képezik a diétáknak, különösen azoknak, amiknek a gyors fogyás a célja. Nincs mit cáfolni azon, hogy a zöld levelesek a legegészségesebb alapanyagaink közé tartoznak, valóban alacsony a kalóriatartalmuk, a tápértékük (a fogyás szempontjából is) különösen kedvező. Akkor mégis mi lehet a gond velük?

A napi energiafelhasználásunk egyik legnagyobb összetevője a nyugalmi anyagcsere. Ez azt jelenti, hogy a testünk bizonyos mennyiségű kalóriát akkor is eléget, ha semmit sem csinálunk, csak fekszünk. A nyugalmi, vagy alapanyagcsere-sebességünk hatással van a testsúlyunk szabályozására. Minél több kalóriát égetünk el általa, annál többet ehetünk – vagy éppen annál könnyebben fogyhatunk. A nyugalmi anyagcserét számos dolog befolyásolja: hat rá a genetika, az életvitelünk, az alvásmennyiség, de még az is, mennyi izom van a testünkön. A mostani felmérésben a kutatók kimutatták, hogy a zöld levesekben (valamint a zöldségek többségében) található étrendi nitrát javítja a sejtjeinkben lévő „erőművek” hatékonyságát, ugyanis növeli a teljesítményt azáltal, hogy több energiát nyer ki belőlük. Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy ha sok zöldséget eszünk, akkor a testünk több kalóriához jut, avagy hatékonyabban tud működni. Amennyiben a cél az életben maradás, a táplálkozás, akkor ez a funkció tökéletes és nagyon előnyös. Azonban, ha a fogyni szeretnél, akkor részben ellentétes hatást érsz el, hiszen a nyugalmi anyagcsere-sebességed csökken.

nata_vkusidey/istockphoto.com

Hogyan derült ez ki?

A kutatók megvizsgálták, mi történik az emberi szervezettel, miután néhány adag spenótnak, vagy céklának megfelelő nitrátadagot fogyasztanak.

Kiderült, hogy a nyugalmi anyagcseréjük kb. 4 százalékkal lassult, ami átlagosan napi csaknem 100 kalóriát jelent.

De miért van ez? A kutatók úgy gondolják, hogy ismét az evolúció állhat a háttérben. A testünk valószínűleg úgy fejlődött ki, hogy minél több energiához jussunk a bármikor elérhető, ám alapvetően kalóriaszegény élelmiszerekből. Ez kulcsfontosságú volt a túlélés szempontjából, hiszen az anyagcsere lassulása a vadonban számos előnnyel járhat. Ehhez képest manapság még a csapból is az folyik, miként gyorsíthatjuk az anyagcserénket, hogyan fokozhatjuk a működését annak érdekében, hogy akár ugyanakkora mennyiségű kalória-bevitel mellett is fogyhassunk.

Más ok is állhat a háttérben: a zöld levelesek, továbbá azok a zöldségek, amik gazdagok nitritben, a szervezetben elősegítik a nitrogén-monoxidképződést, ami pedig a legerősebb értágítók közé tartozik. Ezért is van az, hogy számos sportitalban, edzés előtti teljesítményfokozóban pl. céklalé (vagy porított cékla) található. A céklában található nitrit hatására az erek kitágulnak, csökken a vérnyomás, javul a fizikai teljesítmény, különösen a magas intenzitású állóképességi gyakorlatok végzése során. 

Mi lehet a megoldás?

A táplálkozási szakértők között alighanem egyetértés van az ügyben, hogy a zöld leveles zöldségek lehetnek a legegészségesebb élelmiszerek a bolygónkon. Éppen ezért nem szabad csökkentenünk ezek bevitelét, főleg nem súlykontroll céljából.

Bár az anyagcserét minimális mértékben lassítják, számos más téren annyi pozitívumot biztosítanak, hogy vétek lenne kihagyni a salátaféléket és a nitrátokban gazdag zöldségeket az étrendünkből.

Főleg annak tudatában, hogy már azzal is kompenzálni lehet a problémát, hogy kihasználjuk a zöldségek természetes teljesítménynövelő hatását. Alighanem kamatostól elégeted azt a plusz 100 kalóriát egy pörgős edzésen!

Egyébként messze nem mindegy, milyen forrásból származik a nitrát, ugyanis utóbbi csak akkor javítja a teljesítményt, ha zöldség formájában fogyasztjuk. Egy kettős-vak keresztezett vizsgálatban (Murphy Margaret, Eliot Katie, Rita M. Heuertz, Edward Weiss: Whole beetroot consumption acutely improves running performance) megállapították, hogy a céklafogyasztás valóban javítja a teljesítőképességet, míg az egyéb forrásokból (pl. pácolt húsok) származó nitrátok káros hatással lehetnek az egészségre.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást