Életmód / Táplálkozás

Nyers étrend diéta

Feldolgozatlan, nyers élelmiszerek fogyasztásán alapul, mint például a friss zöldségek és gyümölcsök, magvak, aszalt gyümölcsök. Jelentős súlytól szabadulhatunk meg vele, ráadásul vitalitásunk is nő!

Úgy vélik, hogy a 45 C feletti hőmérséklet elpusztítja az élelmiszerekben található enzimeket, amelyek segíthetik az emésztést és felszívódást. Főzéssel csökken az étel tápértéke, ezzel együtt pedig az életerő is. A nyers étrend diétának legalább 75%-ban nyers ételekből kell állnia.

Melyek a diéta előnyei?

A nyers étrendnek számos egészségügyi előnye van:

– Növeli az energiaszintet
– Javítja a bőr minőségét
– Segíti az emésztést
– Súlyveszteséget okoz
– Csökkenti a szívbetegség kockázatát

A nyers étrenddel kevesebb transz-zsírt és telített zsírt juttatunk szervezetünkbe, mintha a tipikus magyaros vagy nyugati étrendet folytatnánk. Az alacsony nátrium-, magas kálium-, magnézium-,folsav-, rosttartalomnak és az egészséget támogató növényi anyagoknak köszönhetően (fitokemikáliák) egészségesebbek leszünk, mint valaha.
Mivel sokkal több zöldség- és gyümölcsfogyasztást ír elő, mint amennyit normális esetben megennénk, ezért lassú és folyamatos súlycsökkenés áll be. Egy tanulmány, ami a Journal of Nutrition lapban jelent meg, megállapította, hogy a nyers étrenddel csökken a vér koleszterinszintje és triglicerid-koncentrációja.

Mit lehet enni?

Feldolgozatlan, lehetőleg organikus ételeket lehet fogyasztani a diéta alatt, mint például:

– friss gyümölcs és zöldség
– dió
– magvak
– bab
– gabona
– hüvelyesek
– szárított gyümölcsök
– hínár
– a feldolgozatlan szerves vagy természetes élelmiszerek
– frissen csavart gyümölcs-és zöldségfélék
– víz
– kókusztej

Olvastad már?  Edzés és evés – nem csak ezek befolyásolják, mennyit mutat a mérleg nyelve

A diétát legalább egy hónapig ajánlott folytatni, de a leghatékonyabb, ha hosszútávon be tudjuk építeni mindennapi szokásaink közé. Lehet “pihenőnapokat” tartani, de legtöbb kéthetente egy napot engedhetünk a főtt ételek kísértésének. Nagy akaraterőre van szükség, de az eredmény látványos. Fél év alatt súlytól  és nemtől függően 10-20 kilót is le lehet adni.

Milyen főzési technikákat kell alkalmazni?

Az élelmiszerek elkészítését illetően, vigyázni kell, hogy az ételek 75%-át ne melegítsük 45 C fölé. 
A különleges, gyengéd főzési technikáknak köszönhetően az ételek könnyebben emészthetők és változatosságot adnak a diétának:
– Magvak, gabonafélék és a bab csíráztatása
– Dzsúzkészítés gyümölcsökből, zöldségekből
– Diófélék és aszalt gyümölcsök áztatása
– Blenderrel való szétzúzás
– Szárítás
– Gyümölcs és zöldségsaláta készítése

Milyen eszközöketlehet használni?

– Szárító/aszaló berendezés (45 fok alatt)
– Gyümölcscentrifuga a gyümölcsöknek és zöldségfélékhez
– Turmixgép, robotgép
– Üvegtálak a salátákhoz, magvakhoz és hüvelyesekhez
– Tégelyek a csíráztatáshoz

Mellékhatások

Egyeseknél egy pozitív reakciót vált ki a nyers ételek fogyasztása, a méregtelenítést, főként ha addigi étrendjük tele volt hússal, cukorral és koffeinnel. Negatív reakció az enyhe fejfájás, hányinger és étvágy, ami felléphet az első napokban.

Óvintézkedések

A nyers étrend egyes emberek számára nem megfelelő, mint például:

Olvastad már?  10 mindennapi trükk, ami elősegíti a fogyásodat - Klisék, de sokat jelentenek!

– Gyermekek
– Terhes és szoptató nők
– Anémia betegségben szenvedőknek
– Csontritkulással veszélyeztetett emberek

A washingtoni egyetem felmérése megállapította, hogy azok az emberek, akik a nyers étrend diétát követik, veszítenek a csonttömegükből is.
Jelentős időre, energiára és elkötelezettségre van szükség a helyes nyers diéta véghezviteléhez.  Egyes évszakokban bizonyos nyersanyagokat nehéz beszerezni, (főként a csíráztatható magvak). Bizonyos táplálkozási hiányosságok is előfordulhatnak a nyers étrend miatt, a szervezetnek kálcium, vas és B12 vitaminhiánya lehet.

Kritikák

Egyes kritikusok szerint az ételek melegítésével egyes enzimek inaktiválódnak, amelyek az emésztést segítik. Szerintük ez nem számít, mert a test saját enzimeit használja az étel megemésztéséhez. Ezen túlmenően, a főzéssel könnyebb befogadni a fitokemikáliákat, mint például a béta-karotint a sárgarépában.
Egy másik kritika szerint az emberi test megváltozott az évezredek során, áttért a főtt ételek fogyasztására, ezért állkapcsai és fogai kisebbedtek, gyomruk összezsugorodott, a belek meghosszabbodtak, így az emésztési felület is meghosszabodott.

Persze ez nem zárja ki azt a tényt, hogy a nyers élelmiszerek segítenek visszanyerni azt a súlyt és egészségi állapotot, amit a hosszú évek egészségtelen táplálkozásával összeszedtünk. Nem árt a szervezetnek a méregtelenítés, a rostban és vitaminokban gazdag táplálkozás és a feldolgozatlan élelmiszerek fogyasztása.
Nem véletlenül alakult ki a hagyományos kínai orvoslás sem, vagy az ájurvéda (“hosszú élet gyakorlata”), ami nyers ételekből készült diétát ír elő.