Több száz ügyféligényt kielégítő banki szolgáltatásból mindössze három az, ami minden banki mobilapplikációban megtalálható – derül ki a BiztosDöntés.hu felméréséből, ami a szolgáltatások és nem a díjak alapján vizsgálta a hazai bankok mobilalkalmazásait. Pedig a digitális bankolás fontossága a koronavírus-járvány alatt csak tovább erősödött, ennek ellenére kevés az a pénzintézeti app, amelyik többet tud egy mobilra optimalizált böngészőfelületnél. (x)
Nagyon régi bankreklám juthat eszünkbe, amelyben egy ügyfél okostelefonnal a kezében a járókelőket kérdezi, hogy merre található a legközelebbi bankfiók, mire az egyik járókelő a szemére veti, hogy ott van a kezében az egész bankfiók az okostelefonján, miért nem használja.
A reklám bár évekkel ezelőtti, de ma sem lehetünk biztosak abban, hogy bankunk mobilappja valóban megkönnyíti a mindennapjainkat és elintézhetünk vele mindent.
Pedig ma már tényleg lehetne mindent mobilról intézni. Ennek ellenére, a 10 legnagyobb hazai pénzintézet (Budapest Bank, CIB Bank, Erste Bank, K&H Bank, MKB Bank, OTP Bank, Raiffeisen Bank, Sberbank, Takarékbank, UniCredit Bank) mobilapplikációit összehasonlító BiztosDöntés.hu szolgáltatási kalkulátora alapján kijelenthető: 250 szolgáltatási szempontból mindössze három az, ami minden mobilapplikációban biztosan elérhető. Ez az egyenleglekérdezés, a számlatörténet és az eseti átutalás az azonnali fizetési rendszeren keresztül.
– Mit ér például egy bankszámla, ha havi 200 forinttal olcsóbb, de valami olyanért rendszeresen be kell menni a bankfiókba, amit mobilról 2 perc alatt is el lehetne intézni? – mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu alapítója és szakértője, aki szerint a legtöbb fiatal már a szolgáltatások alapján hasonlítja össze a bankszámlákat. Éppen ezért szerintem már nem egy árösszehasonlító kalkulátor fogja a legtöbb segítséget adni, hanem egy olyan, ami figyelembe veszi, milyen kényelmi funkcióra van szüksége az ügyfélnek – teszi hozzá.
A BiztosDöntés.hu szakértői 250 szolgáltatástípust megkülönböztetve rendszeresen áttekintik a hazai mobilappok kínálatát, figyelik a fejlesztéseket és beszámolnak róluk. A legfrissebb elemzésben a közel 50 legfontosabb elvárt digitális banki szolgáltatás alapján vizsgálták meg az applikációkat és azok felhasználói értékelését.
Az elemzés fő tanulságai:
- A bankok egyre jobban állnak a bolti mobilfizetéssel, ami jelenleg egyébként az applikációk fejlesztésének egyik fő iránya. A vizsgált 10 hazai nagybank kínálatából már csak 4 nem nyújt ilyet az ügyfeleinek, de ebből 2 lehetővé teszi bankkártyái mobilfizetéses használatát az Apple saját fizetési megoldásával.
- A hazai banki mobilapplikációk között nagyon kevés olyan szolgáltatást találni, amely általánosnak számít. Mobilegyenleget feltölteni például mindössze 4 banknál lehet, közlekedési mobiljegyet vásárolni pedig csak kettőnél és csak egynél köthetünk utasbiztosítást, ha külföldre utazunk.
- A 10-ből 6 bank elbukott azon, hogy a mobilapplikációja nem képes push üzenetben tájékoztatni ügyfelét, a drága SMS-ek helyett a bankszámlára érkező jóváírásokról vagy a bankkártya-tranzakciókról.
- A vizsgált bankok mintegy felénél lehet sárga és fehér csekket befizetni mobillal anélkül, hogy kimozdulnánk az otthonunkból, de közülük csak kettő olvassa be a csekk QR-kódját az ingyenes bankkártyás befizetéshez. A többinél karakterfelismerésekkel kell bajlódni és a csekkről beolvasott adatok alapján sima átutalásként megy el a befizetett pénz a számláról.
- Autópálya-matricát is mindössze 2 banknál vásárolhatunk a mobilappal, ahogy parkolást is csak kettőnél fizethetünk.
- Érdekesség, hogy a banki mobilalkalmazások közül a legtöbb szolgáltatást nyújtó app autópálya-matrica és parkolás fizetést kínál, sárga, valamint fehér csekk befizetése mellett digitálisan eltárolja a hűségkártyákat is, továbbá belföldi mobiltelefon egyenleg feltöltésére is képes. Mindezt pedig megfejeli a bolti NFC-s érintéses mobilfizetéssel is.
- Az alkalmazásáruházak értékeléseit vizsgálva arra jutottak a BiztosDöntés.hu szakértői, hogy olyan app is akad, ahol a bank inkább letiltotta az alkalmazásboltban, hogy az előnytelen értékelések nyilvánosan látszódjanak, de olyan is létezik, amelyik nyíltan felvállalja, hogy több mint 900 ügyfele átlagosan 2 csillag alá értékelte az eddigi mobilapplikációs erőfeszítéseit az 5-ös skálán.
A kalkulátorban egyébként beállítható egyszerre több kívánt banki szolgáltatás is, azonban ekkor már drasztikusan csökken a lista. Ha például ingyenes push üzeneteket szeretnénk kapni a tranzakciókról a drága SMS-ek helyett, és szeretnénk kártyalimiteket állítani, illetve sárga csekket is befizetnénk, akkor már csak 3 bank marad talpon a 10-ből.