Életmód / Egészség

Így mentheti meg az életedet plusz egy óra alvás

Állandóan fáradtnak érzed magad, soha nem vagy kipihent? Mondunk öt okot, amiért érdemes egy órával hamarabb ágyba bújni, tovább aludni, vagy hagyni a vasárnapi ebéd utáni mosatlant, és ledőlni szunyókálni végre.

1. Jót tesz a szívednek

A Münchenben megrendezett Európai Kardiológusok Közösségének Kongresszusán egy előadás rámutatott: az alváshiány, akárcsak a túl sok alvás, rendkívül káros lehet a szívednek. A pontos összefüggések feltárására további vizsgálatok szükségesek, de annyi már most bizonyosnak látszik, hogy a nem megfelelő alvásmennyiség elősegíti a gyulladások, a magas vérnyomás és a glükóz anyagcsere-zavarainak kialakulását, ezek pedig mind negatívan hathatnak a szív működésére is.

A bemutatott tanulmánynak része volt egy vizsgálat is, ennek során 11 millió felnőtt adatai alapján a kutatók azt állapították meg, hogy akik napi 6-8 órát alszanak, 11%-kal kisebb eséllyel néznek szembe a koszorúér-betegségek vagy a stroke veszélyeivel, mint azok, akik ennél kevesebbet pihennek.

2. Csökkenti az esélyedet a cukorbajra

Még egy egészséges felnőtt esetében is, már egyetlen éjszaka is, amikor 6 óránál kevesebbet aludt, hatással lesz az anyagcseréjére – állítja doktor Rachel Salas, a Johns Hopkins Medicine neurológus professzora.

Így mentheti meg az életedet plusz egy óra alvásKép forrása: bruniewska/depositphotos.com

Amikor pedig az anyagcseréd működése megváltozik, az hatással lesz az inzulinodra is. Egy 2016-os tanulmányban azt találták, hogy a kettes típusú diabétesz kialakulása és a 6 óránál rövidebb alvásidő összefüggésbe hozható egymással, és még csak nem is kell ehhez évek „munkája”: a 4 vagy 5 óra alvás már egy 14 napos periódus alatt növelheti az inzulinérzékenységedet.

3. Csökken a depresszió kialakulásának esélye

Egy vizsgálat szerint az inszomniások körében tízszer nagyobb a depresszió kialakulásának kockázata, és akár kétszer gyakoribbak is lehetnek körükben az öngyilkossági kísérletek, mint azok között, akik jó alvók. Még a kevésbé súlyos alvászavaró tényezők, mint amilyen a légzéskimaradás vagy horkolás is összefüggésbe hozhatóak a depresszió kialakulásával, így ha valami miatt nem tudsz mélyen és pihentetően aludni, mindenképpen érdemes konzultálnod erről az orvosoddal.

4. Erősödik az immunrendszered

Gyakori tapasztalat, hogy aki kimerült, fáradt, agyonhajszolt, az a vírusokat, influenzát is könnyebben kaphatja el. Ennek oka az, hogy az immunrendszer megfelelő működéséhez valóban szükséged van a jó alvásra: a citokinként ismert fehérjék segítenek a gyulladások megszüntetésében és a vírusok leküzdésében, amikor beteg vagy.

Ezeket a fehérjéket az immunrendszered leginkább akkor termeli, amikor mélyalvó fázisban vagy, ezért fordulhat elő az is, hogy egy nátha idején egy kiadós alvás után jobban fogod érezni magad. De a sok álmatlan éjszaka következményeként az egész szervezetedben hiány léphet fel az antitestekből, így a betegségek iránt is sokkal fogékonyabb leszel, és leküzdeni is nehezebben fogod őket.

5. Kisebb az esélye a demenciának

A demencia, azaz az időskori elbutulás rettegett állapot, amely nem csak az életminőséget befolyásolja jelentős mértékben, de akár végzetes balesetekhez is vezethet.

Az alvás REM fázisa az az időszak, amikor azagy regenerálódni, „fiatalodni” tud, vagyis a pihentető, mély alvás segít megőrizni a szellemi frissességedet.

Vannak tanulmányok, amelyek már kimutatták az összefüggést a rossz alvás és az időskori elbutulás között, noha a kutatók még vitatkoznak arról, hogy vajon az elégtelen alvás okozza a demenciát, vagy a demencia okoz rossz alvást – az biztos, hogy ha éjjel pihensz, nappal pedig tornáztatod az agyadat, azzal csakis jót teszel a mentális épségednek.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást