„A hátrányból előnyt kovácsoltunk!” – Interjú a Spájz Szörp tulajdonosával

„A hátrányból előnyt kovácsoltunk!” – Interjú a Spájz Szörp tulajdonosával

Címlap / Életmód / Pénz és hivatás / „A hátrányból előnyt kovácsoltunk!” – Interjú a Spájz Szörp tulajdonosával

Magyar vállalkozók egyedi kézműves termékeit felfedezni mindig nagy öröm volt számomra, de az utóbbi egy év különösen ráébresztett arra, mennyire fontos, hogy ha tehetjük, hazai termelőktől és márkáktól vásároljunk.

VIDEO Napcsókolta smink, a forró estékre

Talán ennek is köszönhetően találkoztam szembe nemrégiben a közösségi médiában egy már első ránézésre is hívogató termékcsaláddal, a Spájz szörpökkel.

Hamar utána is jártam, hogy egy fantasztikus családi vállalkozásról van szó. Ezek után nem is volt kérdéses, hogy felkeresem Bálint Áront, a Spájz Szörp kft. tulajdonos-ügyvezetőjét, hiszen egy ilyen egyedi és minőségi termékeket kínáló hazai vállalkozás történetét, és az egész évben rendelkezésre álló, még a borús, őszi napokat is feldobó szörpöket mindenkinek érdemes megismernie.

Mikor alapították meg a vállalkozásukat, és miért éppen a szörpökre esett a választásuk?

A családunkban évtizedes hagyomány, hogy Édesanyám minden évben házi szörpöt és lekvárt készített, amiből mindig kaptak a barátaink is. Sokszor dicsérték, hogy a bodzaszörpünknek nincs párja, ez a legjobb, amit eddig kóstoltak! A számos pozitív visszajelzésen kívül történetünk indulásának döntő pillanat az volt, mikor Kata, a húgom Tihanyban dolgozott egy kikötő bárjában, és az ő főnöke is megkóstolta a bodzaszörpöt, majd rögvest felírta a palatáblára a napi ajánlatba.

A nap végére el is adtak 3-4 palack szörpöt olyan áron, amit addig nem is gondoltunk, hogy fizetnek a fogyasztók egy szörpért. Ezen a ponton érzékeltük először a fogyasztói igények változását, az azóta „kézműves forradalomnak” nevezett jelenséget. Édesanyám korábban egy bankban dolgozott, de már régóta fontolgatta a váltást, amihez a tihanyi történet volt az első lökés. Rövid időn belül kiváltottuk az engedélyeket és elindult a családi vállalkozás.

Mennyire volt nehéz betörni a piacra?

A következő tavasszal, 2013-ban nagy reményekkel és lelkesedéssel elindultunk kóstoltatni a bodzaszörpünket az északi parton. Mindenki nagyon finomnak tartotta, a vendéglátó egységekben mintákat hagytunk, kóstoltattunk, beszélgettünk, mire Keszthelyre értünk már 4 partnerünk volt. Aki vállalkozott már, az tudja, hogy innen elkezdődik egy nagy utazás: a partnerek visszajelzései alapján folyamatosan fejlesztjük a termékeket és a kapcsolódó szolgáltatásokat.

Azt hiszem a Spájz pont egy olyan időpontban indult, amikor a fogyasztók a globális márkáktól elkezdtek a lokális, hazai értékek irányába érdeklődni és a lehetőségük is megvolt, hogy picit többet fizessenek az ilyen termékekért. 

Mitől egyediek a Spájz szörpök más kézműves szörpökhöz képest?

Termékeinkben a régi, nagymamánktól kapott családi receptúrát ötvözzük a mai technológia adta lehetőségekkel, hogy saját termesztésű alapanyagainkból a legjobb minőségű szörpöket készíthessük el minden nap a Spájz Szörp rajongók egyre szélesebb körének. Az előállítás során nem sűrítménnyel dolgozunk, ily módon termékeinkben mindig az alapanyagok természetes és friss íze köszön vissza. A saját termesztésű alapanyagok gondos kiválasztásának köszönhetően, minden szörpünk rendkívül magas gyümölcstartalommal és kiváló eltarthatósággal rendelkezik, így bontatlan állapotban 12 hónapos termelői garanciát vállalunk a termékekre.

Hogyan tükröződik a családi hagyomány a Spájz termékeiben?

Már a névválasztást is családi hagyomány generálta! A Spájz név alapötletét az adta, hogy a szörpök otthon mindig a spájzunk polcain sorakoztak, ahogyan régen a nagymamámnál is. Kézenfekvő volt, hogy Spájz legyen a nevünk, ami otthonos, kedves és a hazai finomságokat sugallja a vásárlóknak. Az ízeink is hazaiak: a legelső szörpünk a bodza volt, ami Édesanyám egyik specialitása. Később jött az ültetvényünkön megtermelt növények sora: a menta, a levendula, a provence, a málna és a fekete ribizli. Az első palackozáskor ez a hat ízünk volt. Ma már 14 ízt kínálunk vásárlóinknak.

A receptúrák hagyományos családi tradícióra épülnek, ugyanakkor modern technológiával, egy korszerű, HACCP-szabvány szerint működő saját kisüzemben dolgozunk. Van egy szintén saját tulajdonban lévő 1,5 hektáros földterületünk, és arra törekszünk, hogy magunk termeljük meg a szörpök alapanyagának jelentős részét. Mi magunk szüreteljük és válogatjuk a gyümölcsöket és fűszernövényeket, hogy biztosan csak a hibátlan termések kerüljenek a palackokba. 

Tehát a család, a családunk értékrendje, a személyes odafigyelés a termékfejlesztéstől a gyártáson át a kiszállításig mindenre kiterjed. Partnereinkkel nagyon jó viszonyt ápolunk, a visszajelzések alapján a termékek minősége, a szolgáltatás magas minősége mellett azért választanak minket, mert van „arca” a vállalkozásnak, ha kérdés vagy probléma van, mindig fel lehet hívni minket, nem szaladunk el a kihívások elől.

Fotó: spajzszorp.hu 

Van személyes kedvence a szörpjeik közül?

Az eladások alapján vevőink a málna, a bodza és az eper Spájz Szörpöket szeretik a legjobban. Édesanyám nagy kedvence egyértelműen a Provence szörp. Őt mindig is vonzották a gyógy- és fűszernövények, egyszer látott egy dokumentumfilmet a Provence-i háziasszonyokról, akik kimentek a saját kertjükbe és onnan készítettek szörpöt, így ő is így tett, teleszedte a kosarát levendulával, mentával, citromfűvel és zsályával, és elkészítette belőle a Provence szörpünket. Az én személyes kedvencem a friss, citrusos Jaffa szörp.

Az online rendelési lehetőségen kívül is találkozhatnak a vásárlók a termékeikkel?

Mára több mint 300 étterem, delikát, strandbüfé rendel tőlünk rendszeresen, de ott vagyunk például a Bortársaság polcain, továbbá egyes nagy forgalmú kiskereskedelmi láncok üzleteiben is kaphatók a termékeink, mint például a Spar, Interspar, Müller, COOP vagy éppen legújabbként a Manna üzletekben, továbbá értékesítő partnerünk az online Kifli.hu is.

Fotó: spajzszorp.hu

Milyen szakmai sikereket értek el eddig?

Az előbb említett Provence Szörp 2019-ben rangos nemzetközi elismerésben részesült: a Great Taste Awards gasztronómiai megmérettetésen díjat kapott.

Legújabb termékünk, a spritz by Spájz, ami egy prémium, szörpből készült, újrahasznosítható alumíniumdobozba csomagolt szörpital, kiérdemelte e HungariCool by SPAR díjat. Korábban senki más nem kínált a magyar piacon fogyasztásra kész szörpöt, a minőség mellett ez az „innováció” segített abban, hogy megnyerjük a SPAR Magyarország Kereskedelemi Kft. által létrehívott termékversenyt, aminek egyik kiemelt célja a hazai termékek és gyártók támogatása. Egy nagy kereskedelmi lánc portfóliójába bekerülni kisvállalkozásként nem egyszerű feladat, hosszú évek kemény munkája áll egy-egy sikeres piacra lépés mögött. Ezt a hosszú és sokszor rögös utat rövidíti le a SPAR a verseny legjobbjai számára. Nagy örömünkre szolgál, hogy az áprilisi INTERSPAR-okban történő debütálás sikerét jelzi, hogy ma már termékeink megtalálhatóak a SPAR üzletek polcain is.

Hogyan érintette Önöket a pandémia?

A pandémia előtt gyakorlatilag 100%-ban a vendéglátásban értékesítettük a termékeinket, így a teljes árbevételünk elapadt az korlátozások bevezetésével. A kezdeti sokk után megkíséreltünk lehetőségként tekinteni a változásra, „előremeneküléssel” reagáltunk a helyzetre.

Elkezdtük a pandémia-álló kiskereskedelem számára a „spritz by Spájz”aludobozos szörpitalokat és még 2020 áprilisában megnyitottuk a webshopunkat, ahonnan közvetlenül is el tudjuk látni a vásárlóinkat gyorsan és biztonságosan. A hátrányból előnyt kovácsoltuk, így ma már több száz egyéni vásárlóval is közvetlen kapcsolatban vagyunk.

Aztán az újranyitásnál kaptuk a legnagyobb elismerést: 2021 tavaszán a korlátozások miatt kimaradt a személyes jelenlétet igénylő értékesítési munka, így nem tudtuk, hogy mire számítsunk a nyitásnál, a korábbi vendéglátó partnereink ajánlása nyomán sorban kerestek minket az új partnerek az ország minden sarkából.

Mik a jövőbeli terveik?

Bár büszkék vagyunk a Spájz Szörp eddigi eredményekeire is, de a következő évek elé fokozott várakozással tekintünk:

  • Szeretnénk alapanyagainkat 100%-ban saját forrásból vagy termelőktől beszerezni, így megélhetést, perspektívát nyújtani azoknak a vidéki közösségeknek, akik nélkül nem léteznének olyan termékek, mint a Spájz Szörp.
  • Megkezdjük új, modern, rugalmas kapacitásokkal rendelkező szörpüzemünk kivitelezését.
  • Átlépjük az országhatárt, hogy külföldön is megismerhessék a Spájz termékek minőségét.
Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!