Életmód / Táplálkozás

8 közkedvelt étel, amit érdemes elkerülnöd

8 közkedvelt étel, amit érdemes elkerülnöd

„Akadnak köztük olyanok, amelyeket eddig egészségesnek hittél, ám valójában tele vannak zsírral vagy adalékanyagokkal… Esetleg mindkettővel” – figyelmeztetnek az amerikai táplálkozástudományi szakértők, akik összeállították a legveszélyesebb élelmiszerek listáját.

Konzerv paradicsom

Minden konzerv élelmiszer biszfenol-A-t tartalmazhat. Ez a műanyag adalék ösztrogénszerű hormonvegyületként hat az emberi testre, éppen ezért az iparosodott társadalmakban megfigyelhető hormonproblémákat ezzel hozzák összefüggésbe. Állagánál fogva a paradicsom különösen fogékony ennek átvételére.

Ne feledd:
a paradicsommal önmagában semmi gond, itt a konzerv formával akad probléma!

Előrecsomagolt felvágott

Az alacsony kalóriatartalmú sonkafélék csábítóan hatnak a boltok polcain. Ám a szalámival, a kolbásszal, a mortadellával és a párizsival együtt rengeteg sót tartalmaz, ami hosszú távon szív- és érrendszeri megbetegedéseket idézhet elő.
Emellett előfordulhat, hogy a felhasznált hús vegyi anyagoknak – például antibiotikumoknak – fokozottan kitett állatokból származik.

Margarin

Az állati eredetű vajjal szemben növényi olajat tartalmaz – aminek alapján egészségesnek kellene lennie.
Az előállítási folyamat során azonban rengeteg transzzsír kerül bele, ami a legkárosabb zsírsav-típus valamennyi közül, hiszen a sejtfalak károsításával hajlamosabbá teszi a szervezetet a gyulladásokra, egyes ráktípusokra és a leépüléssel járó betegségekre.

Pattogatott kukorica a mikróból

Nagy a kísértés, hogy a kedvenc műsorod mellé öt perc alatt elkészíts egy nagy adag rágcsálnivalót.
A legújabb kutatások alapján viszont a mikrohullámú sütős popcorn PFOA-t, azaz perfluorooktánsavat tartalmaz, ami az állatokra nézve bizonyítottan rákkeltő méreganyag, amelyet meddősséggel, valamint máj- és hererákkal is összefüggésbe hoztak.

Nem organikus burgonya

Természetesen valószerűtlen törekvés volna mindenből biót venni, ráadásul a pénztárcádat is igencsak megterhelné.
A krumpli azonban roppant fogékony a talajban lévő méreganyagokra, ráadásul gyakran kell permetezni, hogy a kártevők ne tegyék magukévá. Mivel feltehetően a táplálkozásod szerves részét képezi, célszerű belőle az egészséges változatot választani.

Konyhasó

Nem fogsz holtan összeesni, miután megsóztad az ebéded, bár ha mindennap megteszed, jelentősen növeled a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát.
Nem árt tisztában lenni vele, hogy a klasszikus konyhasó hosszas finomítási eljáráson megy keresztül, amelynek nyomán rengeteg értékes anyagot veszít. Érdemes tengeri vagy egyéb kevésbé feldolgozott alternatívát vásárolnod belőle.

Szójafehérje-izolátum

A tofu és a szójatej ugyancsak sokszoros feldolgozási folyamaton esik át, amelynek során megfosztják tápanyagaitól.
A dietetikusokban különösen komoly aggályokat ébresztenek a testépítők és a fogyni vágyók által használt szójafehérje porok, amelyeket elvileg az izomtömeg növelésére, megtartására szokás alkalmazni. A kókusz- és a mandulatej sokkal egészségesebb megoldás a szójánál.

Mesterséges édesítő

„Amit nem találsz meg a természetben, azt jobb elkerülni” – szól a táplálkozástudományi szakértők mottója, ami bizony a mesterséges édesítőszerekre is igaz.
A cukornál akár kétszázszor édesebb termékek befolyásolhatják az érzékelést, és automatikusan egyre édesebb ételek után kezdhetsz miattuk vágyni. Az aszpartám és egyes idegrendszeri problémák kapcsolatát még vizsgálják.

Az amerikai szakemberek tehát ezt a nyolc élelmiszertípust tartják mostanság a legveszélyesebbnek. Csak rajtad múlik, mennyire fogadod meg az iránymutatást, illetve hajlandó vagy-e ennek fényében változtatni az étrendeden.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást