Életmód / Táplálkozás

8 közkedvelt étel, amit érdemes elkerülnöd

„Akadnak köztük olyanok, amelyeket eddig egészségesnek hittél, ám valójában tele vannak zsírral vagy adalékanyagokkal… Esetleg mindkettővel” – figyelmeztetnek az amerikai táplálkozástudományi szakértők, akik összeállították a legveszélyesebb élelmiszerek listáját.

Konzerv paradicsom

Minden konzerv élelmiszer biszfenol-A-t tartalmazhat. Ez a műanyag adalék ösztrogénszerű hormonvegyületként hat az emberi testre, éppen ezért az iparosodott társadalmakban megfigyelhető hormonproblémákat ezzel hozzák összefüggésbe. Állagánál fogva a paradicsom különösen fogékony ennek átvételére.

Ne feledd:
a paradicsommal önmagában semmi gond, itt a konzerv formával akad probléma!

Előrecsomagolt felvágott

Az alacsony kalóriatartalmú sonkafélék csábítóan hatnak a boltok polcain. Ám a szalámival, a kolbásszal, a mortadellával és a párizsival együtt rengeteg sót tartalmaz, ami hosszú távon szív- és érrendszeri megbetegedéseket idézhet elő.
Emellett előfordulhat, hogy a felhasznált hús vegyi anyagoknak – például antibiotikumoknak – fokozottan kitett állatokból származik.

Margarin

Az állati eredetű vajjal szemben növényi olajat tartalmaz – aminek alapján egészségesnek kellene lennie.
Az előállítási folyamat során azonban rengeteg transzzsír kerül bele, ami a legkárosabb zsírsav-típus valamennyi közül, hiszen a sejtfalak károsításával hajlamosabbá teszi a szervezetet a gyulladásokra, egyes ráktípusokra és a leépüléssel járó betegségekre.

Pattogatott kukorica a mikróból

Nagy a kísértés, hogy a kedvenc műsorod mellé öt perc alatt elkészíts egy nagy adag rágcsálnivalót.
A legújabb kutatások alapján viszont a mikrohullámú sütős popcorn PFOA-t, azaz perfluorooktánsavat tartalmaz, ami az állatokra nézve bizonyítottan rákkeltő méreganyag, amelyet meddősséggel, valamint máj- és hererákkal is összefüggésbe hoztak.

Nem organikus burgonya

Természetesen valószerűtlen törekvés volna mindenből biót venni, ráadásul a pénztárcádat is igencsak megterhelné.
A krumpli azonban roppant fogékony a talajban lévő méreganyagokra, ráadásul gyakran kell permetezni, hogy a kártevők ne tegyék magukévá. Mivel feltehetően a táplálkozásod szerves részét képezi, célszerű belőle az egészséges változatot választani.

Konyhasó

Nem fogsz holtan összeesni, miután megsóztad az ebéded, bár ha mindennap megteszed, jelentősen növeled a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát.
Nem árt tisztában lenni vele, hogy a klasszikus konyhasó hosszas finomítási eljáráson megy keresztül, amelynek nyomán rengeteg értékes anyagot veszít. Érdemes tengeri vagy egyéb kevésbé feldolgozott alternatívát vásárolnod belőle.

Szójafehérje-izolátum

A tofu és a szójatej ugyancsak sokszoros feldolgozási folyamaton esik át, amelynek során megfosztják tápanyagaitól.
A dietetikusokban különösen komoly aggályokat ébresztenek a testépítők és a fogyni vágyók által használt szójafehérje porok, amelyeket elvileg az izomtömeg növelésére, megtartására szokás alkalmazni. A kókusz- és a mandulatej sokkal egészségesebb megoldás a szójánál.

Mesterséges édesítő

„Amit nem találsz meg a természetben, azt jobb elkerülni” – szól a táplálkozástudományi szakértők mottója, ami bizony a mesterséges édesítőszerekre is igaz.
A cukornál akár kétszázszor édesebb termékek befolyásolhatják az érzékelést, és automatikusan egyre édesebb ételek után kezdhetsz miattuk vágyni. Az aszpartám és egyes idegrendszeri problémák kapcsolatát még vizsgálják.
Olvastad már?  4 ártatlannak tűnő szokás, ami évekkel rövidíti meg az életed

Az amerikai szakemberek tehát ezt a nyolc élelmiszertípust tartják mostanság a legveszélyesebbnek. Csak rajtad múlik, mennyire fogadod meg az iránymutatást, illetve hajlandó vagy-e ennek fényében változtatni az étrendeden.