Egészség / Életmód / Lélek

Ismerd meg a saját boldogságdiagramod! Hasznos gyakorlat az életcélok és értékek meghatározásához

Ismerd meg a saját boldogságdiagramod! Hasznos gyakorlat az életcélok és értékek meghatározásához

Biztos neked is megvannak a kedvenc tevékenységeid, ismered azokat a helyzeteket, amelyekben nyugodt és önazonos vagy. A fizikai és pszichológiai komfortzónánk sokat elárul a személyiségünkről, habitusunkról, céljainkról és értékrendünkről. Most egy olyan módszert mutatunk, amivel felvázolhatod a saját boldogságdiagramod és ezzel sok felismerést tehetsz magaddal és a szerelmi életeddel kapcsolatban.

Valós és ideális diagram

Egy amerikai pszichológus, Michael Frisch dolgozta ki ezt a hasznos gyakorlatot az életcélok és értékek meghatározásához.

Szerinte a boldogságdiagram felrajzolásával szembesülhetünk azzal, hogy mibe fektetjük a legtöbb időt és energiát, és azzal is, hogy mit várunk el a társunktól.

Frisch szerint mindenkinél elkészíthető egy valós és egy ideális diagram. A két diagram közt azt az alapvető különbség, hogy az egyikben őszintén felvázolod a jelenlegi, ténylegesen megvalósuló dolgok arányát, a másikban pedig azt, hogy mennyi időt szeretnél ezekre áldozni ideális esetben. Például nagyon fontos neked a család és a munka is, de a valós diagramodon a munka nagyobb részt kap, mint szeretnéd, akkor az ideális diagramon jelezheted magadnak, hogy a jövőben a család részt akarod nagyobbá tenni.

Kép forrása: pixabay.com

Diagram elkészítése

A diagramok elkészítéséhez gondold végig alaposan, hogy mit találsz értékes időtöltésnek, mitől töltődsz fel, mire nem sajnálod a pénzt és az áldozatokat. Merengj el azon, hogy mit milyen arányban tudnál egy körben elhelyezni. 

Az egyes körcikkekbe beírhatsz olyasféléket, mint a család, szerelem, spirituális tevékenységek, sport, munka, tanulás, kreativitás, művészi inspiráció, egészséges életmód, barátokkal töltött idő. 

Mennyire fontos, vagy egyáltalán meghatározó-e számodra az izgalom, a fizikai kihívás, a szellemi kihívás, a természetjárás, a közösségi érzés, a szórakozás? Belekerülne a diagramodba például az utazás, az önfejlesztés, az érzékszervi örömök keresése, az ügyességet igénylő tevékenységek keresése, vagy a kulturális programokon való feltöltődés, színház, mozi, kiállítás látogatása?  

Ha eszedbe jut bármi más, ami nálad előkelő helyen van, írd össze! Aztán egy nagy körbe helyezd el a legfontosabbakat és próbáld az arányokat a körcikkek méretével ábrázolni.

Ha készen vannak az ábrák, sokat elárulnak arról is, hogy mit tartasz fontosnak a párkapcsolatban és mitől érzed harmonikusnak az együttlétet másokkal.

Pszichológiai komfortzóna

A komfortzónán belüli dolgokkal az a jó, hogy otthonosan mozgunk bennük, szeretünk a saját határainkon, kényelmesnek vélt állapotainkon belül maradni ahhoz, hogy a belső egyensúlyunkat megtartsuk. És persze mindenki arra vágyik, hogy ne kelljen elhagynia ezeket a zónákat ahhoz, hogy valaki őszintén szeresse.

Ha a diagramok segítségével fel tudod ismerni a saját életed legmeghatározóbb törekvéseit, céljait, akkor ez jó iránymutató lehet a párválasztáshoz is, vagy a párkapcsolati zűrök okának feltárásához.

Célok megvalósítása

Ha szembesülsz egy rajz formájában a számodra legfontosabb dolgokkal, helyzetekkel, értékekkel, akkor láthatod, hogy mivel mennyi időt kellene és mennyit tudsz tölteni. Például, ha számodra fontos a kreativitás, de valamiért nem tudod ezt kellőképpen megélni, akkor változtass rajta! Ha mondjuk a spirituális tevékenységek vagy a természetszeretet nagyobb helyet kapott az ideális diagramodon, mint a valóson, akkor próbáld áthangolni a napi rutinodat úgy, hogy megélhesd a számodra fontos kalandokat, lélekfeltöltő tevékenységeket!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást