Egy hétvége, rengeteg élmény: Csoda Krakkóban

Címlap / Kikapcsolódás / Utazás / Egy hétvége, rengeteg élmény: Csoda Krakkóban

Szinte minden évben felkeresem Lengyelországot, többször jártam Krakkóban is. De akárhányszor is lépem át a város falait, mindig lenyűgöznek a történelmi épületek és látnivalók, mindig élvezettel vetem bele magam a lengyel gasztronómiába, és minden egyes alkalommal magával ragad Krakkó csodálatos világa.

A szomszédos országokba általában autóval utazunk, most mégis egy fapados autóbusz-társaságra esett a választásunk. És milyen jól tettük! Mert ahogy a Tátra emelkedőin kapaszkodott fel a busz a gyakran kétsávosra szűkülő szerpentineken, tudtam, jó döntés volt buszra szállni, hiszen így kapucsínóval a kezemben bámulhattam a szlovák síparadicsom emelkedőit.

A Wawel lábánál

A kétszintes krakkói buszpályaudvarra érkeztünk, amely csak egy kis szeglete annak a hatalmas vonatállomásnak, amely tisztaságával, akadálymentesített peronjaival és végeláthatatlan üzleteivel Európa egyik legmodernebb vasúti csomópontjának számít. A krakkói vár, a Wawel közvetlen szomszédságában fekvő Hotel Royalban szálltunk meg, és bár normál, kétágyas szobát fogaltunk, a lengyelek mintha csak megérezték volna: a Wawelre néző lakosztály kulcsát nyomták a kezünkbe. Ilyen kellemes meglepetés ritkán történik velem külföldön, ezért megkérdeztem, biztos nincs-e tévedés a dologban, de megnyugtattak, hogy nem kell majd többet fizetnünk. A lakosztályt még nem érte el a modernizálás szele, így egy kis időre elmerülhettünk a ’90-es évek lassan múló pompájában. A nagyobb panellakás méreteit meghaladó lakosztály bútorain, valamint a fabetétekkel és eredeti szövetkárpittal díszített falakon azonban hiába kerestem híres emberek karcolmányait, minden bizonnyal az eléjük táruló, lenyűgöző, középkori panoráma hatására megfeledkeztek arról, hogy nyomot hagyjanak az utókornak.

Nem tudom megszámolni, hányszor jártam már Krakkóban, mégis mindig hatalmas élmény elmerülni a belvárosban. A közel 800 ezres lakosú város, mind az utazásukat előre megtervező, mint a spontaneitást kedvelő turisták számára tartogat élményeket, amihez nem is igazán kell mást tenni, mint besétálni az UNESCO által a világörökség részévé nyilvánított óvárosba, melynek városfalai helyenként még most is állnak. Számtalan látnivaló található itt, mint például a királyok lakhelyéül szolgáló Wawel, vagy a híres lengyel sci-fi író, Stanisław Lem által is látogatott Jagelló Egyetem, amelyekre szánjunk legalább fél napot, hiszen állandó és időszakos kiállítások sora vár ezeken a helyeken a turistákra. A belváros szívének tekinthető Posztócsarnokot a Wawel felől érdemes felkeresni a város egyik legrégebbi utcáján, a Grodzka utcán keresztül, ahol román és barokk stílusú templomok, hangulatos kis üzletek és éttermek mellett vezet az utunk.

Kulináris élvezetek

Nemcsak a Grodza-utcán, hanem szinte az egész óvárosban számtalan étterem, bár és kávézó található, amelyek ukrán, thai, olasz, lengyel és magyar ételeket kínálnak. Utóbbi egyáltalán nem tévedés, a Grodza utca 37. szám alatt ugyanis húslevest, pörköltet, emellett kiváló magyar borokat is kérhetünk. A nagy múltra visszatekintő hely amellett, hogy hamisítatlan magyar ízeket kínál, romantikus hangulatot őriz azokból az időkből, amikor Dél-Lengyelországot elárasztották a magyar borok.

A városban járva azonban érdemes eredeti lengyel ételeket felszolgáló helyeket is felkeresni. Az óváros északi részén található Przypiecek biztosan nem fog csalódást okozni, itt mindenképpen kóstoljuk meg a lengyel céklalevest. Ezt általában forrón tálalják, és kérhetjük bögrében vagy tányérban. Utóbbi esetén többféle ízesítéssel találkozhatunk, van például pirított kenyérdarabbal, vagy hússal szórt változata is. Az egyik legjobb és leggyakoribb kombináció mégis az, amikor hússal töltött kis tésztagolyókkal (barszcz czerwony z uszkami) ízesítik, amelyek első ránézésre a gnocchira emlékeztetnek. A fűszeres forró céklaleves hideg időben különösen jólesik, utána pedig érdemes megkóstolni a lengyelek méltán híres pirogiját, amely alakra a derelyére hasonlít, ugyanakkor itt elsősorban káposztával, gombával, spenóttal, sajttal, illetve szalonnával kevert túróval ízesítik. Utóbbit egyszerűen ruskie pieroginak hívják és garantáltan függőséget okoz. A céklalevesből és pirogiból álló fogás 16-18 zloty-ba (1150–1300 Ft) kerül.

A teljes cikket a Családi Lap 2016 decemberi számában olvashatod el!

Szerző: Aranyi Péter

VIDEO Üde tavaszi barackos smink

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!