Magyar textil zsebkendők és szalvéták az ünnepekre – A BlessYou alapítójával beszélgettünk

Magyar textil zsebkendők és szalvéták az ünnepekre – A BlessYou alapítójával beszélgettünk

Címlap / Életmód / Pénz és hivatás / Magyar textil zsebkendők és szalvéták az ünnepekre – A BlessYou alapítójával beszélgettünk

Ha feltennénk a kérdést, hogy manapság hányan használnak papír, és hányan textil zsebkendőt, biztos, hogy az első opciót választanak többen. De miért is olyan egyértelmű ez?

A textil zsebkendők valójában sok szempontból hasznosak, és már csak a rendszeres újbóli használhatóságuk miatt is környezetbarátok. Arra viszont még évekkel ezelőtt a magyar vállalkozó, Subai Orsolya is felfigyelt, hogy idehaza szűkös a választék belőlük, mi több, igazán egyedi termékek nem is kaphatóak. Aztán létrejött a BlessYou, amelynek most a történetéről, jelenéről és jövőjéről is mesélt Orsi.

A magyar márka fő profilja szerint textil zsebkendőket és szalvétákat kínál, amelyek valóban hasznos és tartós részei lehetnek az életünknek, ráadásul az igényes munkának köszönhetően, aki csak használja ezeket a termékeket, nem is gondol arra, hogy furcsa lenne az utcán előkapni egy textil zsebkendőt a papírból készült változat helyett helyett. Ami pedig szintén örömteli, hogy a BlessYou több olyan terméket, köztük adventi naptárat és ünnepi szalvétákat is kínál, amelyekkel a közelgő karácsonyt is szebbé teheted. 

Mikor és milyen indíttatásból alapítottad meg a márkát? 

A kedvenc hobbim mindig is a varrás – kreatív alkotás volt. Rengeteg ajándékot, lakásdekorációt és ruhát – beleértve az esküvői ruhámat is – varrtam már. Maga a BlessYou pedig 2013-ban kezdődött: egyik késő este – épp valami kézműves dolgot böngésztem az interneten -, felfedeztem, hogy külföldön a mai napig nagy divat a textilzsebkendő, szebbnél-szebb mintával kaphatóak.

Rövid utánajárás során meggyőződtem róla, hogy a hazai boltokban gyakorlatilag csak a klasszikus, évtizedek óta forgalomban lévő zsebkendőket lehet kapni. Megdöbbentem, hogy a mai, „környezettudatos” szemléletben a hazai piacról – és a mi háztartásunkból is – hogyan hiányozhat ez a termékcsalád…az álom megszületett. Pár hét mérlegelés, számolgatás és családi kupaktanács után pedig a valóság is: a BlessYou.

Milyen alapanyagokból és hogyan készülnek a textil szalvéták és zsebkendők?

Termékeink 100% pamutból és 100% lenvászonból készülnek, itt Magyarországon, hazai munkaerővel. Jól bírják a mosást, vasalást, tisztítást, egytől egyig tartós darabok.

BlessYou

Miért érdemesebb textil zsebkendőt és szalvétát választanunk a hagyományos lehetőségek helyett?

Na álljunk meg egy pillanatra! Mi lenne a textilhez képest hagyományosabb? Látod, ez tényleg így van, újra fel kell fedeznünk. De azért tartsuk észben, hogy néhány évtizede van csak a papír a trónon! Két-három generációval előttünk még senki nem használt papírzsebkendőt.

Az, hogy ma mi szól mellette, annak ellenére összetett kérdés, hogy látszólag egyszerűen megválaszolható. Mindazok, akik kicsit is ismernek, tudják, hogy évek óta a textilzsebkendő van a márkám fókuszában, nincs az országban még egy ember, aki kompetensebb lenne egy frappáns és hiteles válasszal bárkit azonnal meggyőzni. Remélem nem leszek nagyon kiábrándító, de mint annyi másban, ebben sincs egyetlen igazság.

A legerősebb érvem az, hogy a textilzsebkendővel, szalvétával valami többet tudsz kifejezni magad, és a körülötted élők számára.

Ahhoz tudnám hasonlítani, mint festményt tenni a lakás falára, vagy ékszert hordani. Igényességről, tudatosságról tanúskodik, és jó ebben némi büszkeséggel megerősíteni magadat minden alkalommal, amikor az arcodhoz emeled. Igen, mintha szép fülbevalód van, és meglátod magad a lift tükrében. Máshogy fogsz kilépni az emberek közé, amikor kinyílik az ajtaja. 

Vagy vegyük azt, amikor vendéged érkezik a lakásodba. Lehetne üres is a falad, vagy gyurmaragasztóval nyaralási képek is lehetnének, azzal sincs baj, de mégis egészen más, ha belépve egy szép keretben elhelyezett festmény fogad benneteket. Ha olyasvalakivel találkozol, aki textillel terít, vagy azt hord a zsebében, biztos lehetsz benne, hogy tud előre tervezni, igényes, és van véleménye a fontos dolgokról. Nem olyan, akinek minden mindegy, valahogy majd úgyis lesz, hiszen még sosem volt olyan, hogy sehogy se lett volna. 

Azt, hogy kényelmesebb, jobb érzés, kevésbé dörzsöl, biztos könnyebb elfogadni, mint megingathatatlan érvet, és ez valóban így is van. Egyetlen olyan vásárlót sem tudok most feleleveníteni, akinek ezzel kifogása lett volna. De ettől még nem válna évről-évre egyre népszerűvé, ezért gondolom azt, hogy más minőségű válasz van a trend mögött.

Emellett vannak számaim a fenntarthatóság oldaláról. Hiszek abban, hogy tudatosan használva kisebb terhet ró a Földre a textil, mint a papír, de azért itt sok a bizonytalanság. Például nagyon nem mindegy, hányszor használunk egy zsepit az életciklusa alatt. Vagy hogy mi lesz a papírral, ha elhasználódott. Újrahasznosítani ugyanis nem lehet, de komposztálható. 

Aki veszi a fáradtságot, és komposztálja a használt papírzsebkendőit, annak lehet, hogy ebből a szempontból nem előrelépés textilre váltani. Az sem mindegy, honnan, milyen, és hányszoros csomagolásban érkezik a háztartásunkba a papírzsebkendő. Végül azért azt is lássuk be, az emberiség ökológiai terhelésének igen apró összetevője a zsebkendőhasználat. Ha feltennéd nekem a kérdést, hogy a kocsidat cseréld-e le biciklire, vagy holnaptól csak textilzsebkendőt használj-e, gondolkodás nélkül az elsőre fogok szavazni!

Hogyan jelenik meg a fenntarthatóság a márka életében?

Termékeink használatával nem csak papírszemét keletkezését csökkenthetjük. Az alapanyagokat igyekszünk minél közelebbről beszerezni, jelentősebb részük Európából származik. Zsebkendőinket és szalvétáinkat egyszerű minimál csomagolásban kínáljuk vásárlóinknak, a szállításnál újrahasznosított csomagolóanyagot használunk.

Van néhány termékünk, amit kifejezetten abból a célból hoztunk létre, hogy azok a kis szövetdarabok se vesszenek kárba, amik a zsebkendők, szalvéták szabásakor kimaradnak. Aki adventi naptárat, vagy csokornyakkendőt vesz, az bennük ilyen szövettel is találkozni fog. Azért hangsúlyozom, mert természetesen ez ránézésre nem látszik rajtuk.

BlessYou

Kiknek ajánljátok a termékeiteket?

Termékeinket azoknak ajánljuk, akiknek környezetünk védelme és a fenntarthatóság mellett a divat és az igényes megjelenés is fontos. Sokféle mintánknak, a design megjelenésnek köszönhetően mindenki könnyen megtalálhatja a stílusához legközelebb állót. Hivatásunk, hogy minél több emberrel (újra) megszerettessük a textilzsebkendőt!

Milyen szezonális termékeitek vannak kifejezetten az adventi és a karácsonyi időszakra?

Több újdonsággal készültünk a közelgő karácsony alkalmából: Adventi naptárjainkat a maradék anyagok felhasználásával készítettük, sokféle összeállításban – és nemcsak a gyerekekre gondoltunk! Ötletes és környezetbarát választás a hagyományos csokinaptár helyett: minden évben újratölthetjük kedves meglepetésekkel, egy-egy idézettel vagy aprósággal. Karácsonyi ünnepi szalvétáink garantáltan az ünnepi asztal díszei lesznek, textil zsákjainkkal pedig a Mikulásnak is segítünk, hogy idén hulladékmentesen ajándékozhassa meg a jó gyerekeket.

BlessYou

Egyedi kérések alapján is készítesz termékeket?

Számomra legkedvesebb része a munkámnak mindig az egyedi megrendelések, különleges ötletek megvalósítása: hímzett csipkés keresztelői zsebkendőktől kezdve, logózott óvodai textilmaszkokon át a céges adventi naptárakig bármi extrém kihívásnak nagyon örülök!

Mekkora divatja van ma Magyarországon a textilzsebkendőknek?

Nyolc évvel ezelőtt, amikor elsőként kezdtünk bele itthon Magyarországon a design zsebkendők készítésébe, sokan néztek ránk csodálkozva, hogy miért pont textilzsepi? Tudtam, hogy nem ez a meggazdagodás legegyszerűbb útja, nem is ez volt a cél. Valahogy nagyon beleszerettem, hittem benne, és elkezdtük. Sok év kitartó munkájának és az itthon is egyre erősödő környezettudatos szemléletnek köszönhetően, sokkal nyitottabbak az emberek a textil zsebkendőre. Rengeteg visszajelzést kaptunk az elmúlt években, és mindig nagy örömmel tölt el, amikor ilyeneket olvashatok:

„Ezek miatt a zsepik miatt kezdtem el úgy érezni, hogy nem ciki textil zsebkendőt használni, pedig azt hittem, hogy sosem fogom tudni rávenni magamat. Csodálatosak. :)” – Ancsa.

BlessYou

Hogyan éltétek meg az elmúlt időszakot? Milyen hatással volt a Covid a márka életére?

Elég komoly hullámvasúton mentünk keresztül, és ennek van egy nagyon személyes összetevője is. Amikor berobbantak a lezárások, mindenki ledermedt. A híreket leste, az egzisztenciáját féltette, jó, ha a boltig elszaladt, hogy betárazzon némi tartós élelmiszert. Érthető, hogy a viszonteladóim és a magán vásárlóim is teljesen eltűntek. De nem is tudtam volna kiszolgálni őket, otthon mi is az életünk újratervezésével voltunk teljesen elfoglalva. 

Három kisiskolásnak kellett a szimultán otthoni tanulását megoldani, és erre akkor még a tanároknak sem volt kiforrott stratégiája. Minden tantárgyból más-más módon és felületen kellett az órán részt venni, a leckéket letölteni, a feladatokat visszaküldeni, miközben a selejtezésből megmentett ősrégi laptopunkat is be kellett vetni, ami néha be sem bootolt óra kezdetéig. Eközben minden héten megkérdezte valaki, hogy maszkot nem készítünk-e. Nem, nem varrunk. Alig élünk. Ráadásul sokan a nagy bezártságban, tehetetlenségben mégiscsak szerettek volna valami hasznosat csinálni, küzdeni akartak a láthatatlan ellenség ellen, ezért nekiálltak maszkot varrni. Ebbe nem is volt kedvem belefolyni készületlenül.

Nyáron megszületett a legkisebb, és volt egy különleges, szuper jó vakációnk. Végig együtt volt a család, többé-kevésbé kisimultak a dolgok. Augusztusban aztán azzal szembesültem, hogy ősztől ismét jelenléti oktatás lesz, de az iskolába csak maszkban lehet belépni. Választhattam: vagy veszek nekik szégyen szemre valahonnan, vagy mégiscsak kifejlesztjük a BlessYou maszkot. Emellett döntöttem.

A rákövetkező fél évben a maszk volt a húzó termék. A kényelmes szabás mellett olyan apró extrákat tudtunk beletenni, mint az állítható, különlegesen puha pánt, vagy a szemüvegesek által sokszor dicsért fém orrmerevítő, amelyekkel minimálisra csökkentettük a maszkhordással járó kényelmetlenségeket. A vidám, egyedi mintákkal meg ahhoz tudtunk hozzájárulni, hogy az emberek az élet súlya alatt kevésbé érezzék magukat agyonnyomva.

Idén aztán feléledtek a boltok, és a vásárlók is. Az embereknek lett kedve ismét szétnézni, és olyasmikkel törődni, mint textilzsebkendő. Egyelőre még nem értük el a korábbi forgalmat. Nagyon hiányoznak a vásárok, a webáruházunkon keresztül történő értékesítés viszont érezhetően növekszik. Összességében biztató, amit látok, úgy gondolom, 2022 már egy jó év lesz.

Milyen jövőbeli terveitek vannak a márkával?

Elégedettek vagyunk az elmúlt nyolc év eredményeivel, de nagyon sok tervünk van még! Természetesen szeretnénk tovább fejlődni, nőni, de amit biztos meg szeretnék tartani, az a személyes kapcsolat a vásárlóinkkal, hogy az egyedi kérésekre, megkeresésekre mindig mi válaszoljunk. Lesz még egy újdonságunk karácsony előtt, de azt most nem árulom még el. És bár vásárlói kérésekre születnek néha új termékek, fő profilunk mindig is a textil zsebkendő lesz!

BlessYou

VIDEO 10 ecset, ami nélkül lehet sminkelni, de nem érdemes

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!