Életmód / Táplálkozás

Az étkezés fontossága, avagy edd magad egészségesre!

Az étkezés fontossága, avagy edd magad egészségesre!

Nagymamám szakácskönyvét lapozgatva arra a következtetésre jutottam, hogy ipari tanuló vagyok, már ami a konyhai munkát, a főzést illeti. Régen sokkal nagyobb hangsúlyt fektettek az étkezésekre, okkal. Érdemes elgondolkozni azon is, hogy vajon miért létezik olyan, hogy Táplálkozástudományi Intézet… ezt a funkciót régen a nagymamák látták el.

Mi számít ételnek?

A fogyókúrás orvosok szerint, ami nem víz, van színe, íze vagy illata, az étel. A dietetikusok szerint étel az, ami egészséges. A nagymamák szerint étel az, amit szeretettel főzöl. Szerintem étel az, amit jóízűen, családi körben fogyasztasz el, és testileg-lelkileg az épülésedre szolgál.
Lásd be, csak a lovaknak áll jól az, ha állva esznek, útközben legelnek. Az emberek nagy része gyakorlatilag végig nassolja a napot, olyan indokokat gyártva, ami – egyszerű paraszti ésszel belegondolva – egy agyrém.

Az emésztés

Az emésztés, ugyanúgy, mint a légzés, fontos élettani folyamat. Ha nem, vagy rossz kondíciókkal csinálod, ugyanúgy belehalsz, mint az oxigénhiányba – csak kicsit később, és lassabban, szenvedve. Ki nem került még olyan helyzetbe, hogy a helytelen táplálkozás miatti emésztési problémái meggátolták a hatékony munkavégzésben, a mindennapokban?
Nos… itt a tavasz, tessék mentálisan rákészülni a zöldségekre, gyümölcsökre, a családi vacsorákra. Ne kompenzálj az aktuálisan felkapott diéták szerint, inkább ésszerűen rendezd életedet és ételedet.

A rendszertelen táplálkozás következményei

Érdemes elgondolkozni azon, hogy ingadozó testtömegedet nem-e a rendszertelen táplálkozás okozza. Azon is, hogy közérzeted, hangulatod nincs-e összefüggésben vércukrod nagy intervallumú kilengéseivel. Ha alvás- és koncentrációs zavaraid vannak, annak is lehet oka a rendszertelen étkezés. Jelentkezhet gyomorégés, székrekedés is.
Hosszútávon, idő előtt beszerezheted a cukorbetegséget és a hasnyálmirigyed is nagy kárát láthatja majd – ami jellegénél fogva nehezen vagy egyáltalán nem gyógyítható. A szív és érrendszeri betegségek sem fognak kerülni téged. Ha hiú vagy, gondold át, hogy tönkre mehet a bőröd, hullhat a hajad, törhet a körmöd.

A táplálék minősége

Divatja van a látványpékségeknek, ám kevesen tudják, hogy amikből ezek az illatos csodák készülnek, tele vannak puffasztó adalékokkal, és olyan mennyiségű – mindenféle eredetű – zsiradékkal, amik lassan és biztosan terelik az ember a koporsó felé. Gondolj bele, hogy nagymamád mennyi idő alatt készített kelt vagy leveles tésztát, és az mennyi ideig volt fogyasztható.
A menzák nagy része elégtelen tápanyagot, vitamint tartalmaznak, mivel ez üzlet, és nem a te egészségedet, hanem az üzletvezető pénztárcáját tartja szem előtt. A felvágottakban nitrát és nitrit van, ami műtrágya alapanyag, roppant mérgező – paradoxon az, hogy megmosod a zöldséget, gyümölcsöt, nehogy műtrágyával, permettel mérgezd magad, miközben a felvágottakkal majdnem ugyanazt az anyagot viszed be szervezetedbe.

Megoldások

A legjobb megoldás, ha az előző napi vacsorából viszel magaddal étket egy csinos ételhordóban. A hús – ésszel fogyasztva – igenis egészséges, hétvégén lehet nagyobb mennyiségben lesütni, amit felvágott helyett csomagolhatsz szendvicsbe. Amennyiben nem vagy húspárti, érdemes kipróbálni a kecskesajtot, mivel erős íze miatt elegendő keveset rakni a zsemlébe.
A csokoládét vésztartalékként kezeld, ne vegyél táblásat, ha falánk vagy. Az is megoldás, ha almával együtt rágcsálod a csokit, így abból kevesebb fogy, és még vitaminhoz, rostokhoz is jut a szervezeted. A házilag sütött kenyér ugyan drágább, de töményebb is, tehát kevesebb kell belőle.

Közös étkezések fontossága

Folyamatosan nyafogunk, hogy nincs időnk beszélgetni, időt tölteni családtagjainkkal, nincs időnk nyugodtan enni. Nos… addig legyél és egyél családoddal, amíg van rá lehetőséged. Olyan időtöltés ez, ami nem parttalan, mint a tévénézés.
Apropó, televízió: soha ne kapcsold be étkezés közben, mert eltereli figyelmedet, és észrevétlenül eszed túl magad, arról nem is beszélve, hogy enni nyugalomban illik és csak úgy érdemes. És ne feledd: az vagy, amit megeszel, és az sem mindegy, hogy gyereked mit tanul tőled…

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást