Az életben a boldoguláshoz nem csak IQ-ra, értelmi képességünkre van szükség. Az iskolapadból kilépve tudunk írni, olvasni, számolni. Rengeteg tudást mondhatunk magunkénak, melyek arra hivatottak, hogy az élet minden területén meglegyen az alap a jobb boldogulásért, a további tanulásért. Ám nem csak az iskolából hozott tudás a sikerességünk záloga. Nem mindegy, hogy hogyan nézünk a világra, és hol helyezzük el magunkat benne…
EQ, EI
Az EQ – Emotional Quotient (érzelmi hányados) – hasonló elven mérhető, mint az IQ. Sajnos mérése nem egységes, az egyes módszerek emiatt nem hasonlíthatók össze.
Az EI olyan képességek összessége, ami mások és saját érzelmeink érzékelésével, kezelésével, pozitív befolyásolásával kapcsolatos.
Vekerdy Tamás így vélekedik az EI-ről: ,,Mi az érzelmi intelligencia? Az, hogy nem leszek azonnal depressziós önmagamtól. Képes vagyok szemügyre venni magam és az engem körülvevő világot, és a mások szemével is képes vagyok látni, nem csak a sajátommal.”
Az EI olyan képességek összessége, ami mások és saját érzelmeink érzékelésével, kezelésével, pozitív befolyásolásával kapcsolatos.
Vekerdy Tamás így vélekedik az EI-ről: ,,Mi az érzelmi intelligencia? Az, hogy nem leszek azonnal depressziós önmagamtól. Képes vagyok szemügyre venni magam és az engem körülvevő világot, és a mások szemével is képes vagyok látni, nem csak a sajátommal.”
Milyen baj forrása az EI hiánya?
Érzelmeink kezelése egy kihívás során problémát okoz, okozhat. A jó döntéshez nem csak tárgyi tudás kell, hanem önismeret, és saját érzelmeink helyes kezelése is szükséges. Ez az egyik legnehezebb dolog. Fel kell ismerni saját korlátainkat, hibáinkat, azon túl kell tudnunk látni és adott esetben korlátainkat kijjebb tolva kell lépnünk, megtalálva a helyes irányt.
Ez gyakorlatilag a személyiség fejlesztése. Nem tanítják iskolában, ez házi feladat. Mindenki igyekszik megismerni azt a világot, amely körülveszi, hat rá. Ám sokkal inkább lesz sikeres az egyén, ha saját magát ismeri, magával van tisztában, azzal, hogy hol van a helye a világban, mely képességekkel rendelkezik annak érdekében, hogy komfortosabbá tegye maga körül a létet.
Ez gyakorlatilag a személyiség fejlesztése. Nem tanítják iskolában, ez házi feladat. Mindenki igyekszik megismerni azt a világot, amely körülveszi, hat rá. Ám sokkal inkább lesz sikeres az egyén, ha saját magát ismeri, magával van tisztában, azzal, hogy hol van a helye a világban, mely képességekkel rendelkezik annak érdekében, hogy komfortosabbá tegye maga körül a létet.
Az EI haszna
Úgy tűnik, az élet minden területén egyre fontosabbá válik az EI, mint az IQ. Az érvényesülés manapság a motivációra épül. Az önmenedzselést az ,éntudatosság’, az önmotiváció teszi lehetővé.
A társas kapcsolatok minőségét – ez vonatkozik a munkahelyi, nem csak a magánéleti kapcsolatokra – alapvetően az EI határozza meg, mivel ezeket a kapcsolatokat nem csak létre kell hozni, hanem fenn is kell tartani – az egyén sikere az ismeretségeken, azok minőségi fenntartásán alapul.
Leegyszerűsítve: míg az őskorban az élt túl, aki ismerte a tűzgyújtás titkát, ma – mivel mindenki tud tüzet csiholni, de kevesebb a tűzgyújtó eszköz, mint aki ért hozzá – az él túl, aki tudja, hogy kinél van kovakő, és hogy juthat hozzá.
A társas kapcsolatok minőségét – ez vonatkozik a munkahelyi, nem csak a magánéleti kapcsolatokra – alapvetően az EI határozza meg, mivel ezeket a kapcsolatokat nem csak létre kell hozni, hanem fenn is kell tartani – az egyén sikere az ismeretségeken, azok minőségi fenntartásán alapul.
Leegyszerűsítve: míg az őskorban az élt túl, aki ismerte a tűzgyújtás titkát, ma – mivel mindenki tud tüzet csiholni, de kevesebb a tűzgyújtó eszköz, mint aki ért hozzá – az él túl, aki tudja, hogy kinél van kovakő, és hogy juthat hozzá.
Az EI rövid története
1920-ban E. L. Thorndike még a társas intelligencia kifejezést használta, ami azt a képességet foglalja magában, hogyan képes az ember másokkal kapcsolatot teremteni, fenntartani.
1975-ben Howard Gardner több részből álló intelligenciát azonosított, melyek magukban foglalják az interperszonális és az intraperszonális intelligenciát.
1980-as években Peter Salovay és John Mayer az intelligencia részéve tették kutatásaikkal az EI fogalmát.
1995-ben Nanvy Gibbs cikke az érzelmi intelligenciáról megjelent a Time magazinban. Ekkor fordult a világ és a szakemberek érdeklődése az EI léte és fontossága felé.
1975-ben Howard Gardner több részből álló intelligenciát azonosított, melyek magukban foglalják az interperszonális és az intraperszonális intelligenciát.
1980-as években Peter Salovay és John Mayer az intelligencia részéve tették kutatásaikkal az EI fogalmát.
1995-ben Nanvy Gibbs cikke az érzelmi intelligenciáról megjelent a Time magazinban. Ekkor fordult a világ és a szakemberek érdeklődése az EI léte és fontossága felé.
Az EI négy kategóriája
– képesség az érzelmek pontos érzékelésére
– képesség a gondolkodás érzelmek segítségével való előremozdításában
– képesség az érzelmek jelentésének megértésére
– képesség az érzelmek kezelésére
Régebben úgy tartották, hogy az IQ útlevél a boldoguláshoz. Ám az utóbbi időben, felmérések alapján bebizonyosodott, hogy az IQ csak 20%-át teszi ki a sikeres életvitelt befolyásoló tényezőknek. A nagy kérdés: azonos iskolázottságú, azonos gyakorlattal rendelkező személyek életpályája miért mutat hatalmas eltéréseket?
A sikeresség kulcsa
Az érzelmi intelligencia tehát, képességek összessége: önmagunk megismerésének képessége, önmagunk ösztönzésének képessége (ambíció), indulatok lefékezésére való képesség, jó és hatékony problémakezelés képessége, vágykielégítés késleltetésének képessége, önkontroll képessége, érzelmek felismerésének képessége, érzelmek kezelésének képessége, empátia.
Az érzelmi intelligencia ,előjele’ mindig pozitív, mivel kellő fejlettségi fokon produktivitáshoz, sikerességhez vezet. Kulcsa pedig a személyiségfejlesztés, amit – sajnos – nem tanítanak az iskolában, így csak rajtunk múlik.
Az érzelmi intelligencia ,előjele’ mindig pozitív, mivel kellő fejlettségi fokon produktivitáshoz, sikerességhez vezet. Kulcsa pedig a személyiségfejlesztés, amit – sajnos – nem tanítanak az iskolában, így csak rajtunk múlik.