Cukorfüggőség: mítosz vagy valóság?

Cukorfüggőség: mítosz vagy valóság?

Címlap / Életmód / Táplálkozás / Cukorfüggőség: mítosz vagy valóság?

A cukormentes diéták nagyon divatosak. Főleg azok, amelyek azt ígérik, hogy egy két-háromhetes mintaétrend betartásával megszüntetik a cukorfüggőséget, így hosszú távon is fokozzák a súlycsökkenést. Vajon egy hét brokkoli evés tényleg örökre megszabadít a „gonosztól”?

Létezik-e egyáltalán cukorfüggőség?

Azt mondod, a napi csokid vagy fánkod nélkül nem élet az élet? Ez nyilván lelki hátterű dolog, de mi most fizikai függőségről beszélünk. A kutatók szerint maga a cukor nem, de a megtagadás és a habzsolás váltakozása tényleg tüneteket, sőt: agyi változásokat idézhet elő.
Úgyhogy ha teljesen megvonod a szervezetedtől a cukrot – akár rövid időre is –, egy ideig fogyni fogsz ugyan, de ezért cserébe éhségrohamokkal kell fizetned.

A cukorfüggőség tünetei

Nevezhetjük függőségnek, táplálkozási zavarnak vagy akár rossz szokásnak, vannak jelek, amelyek a cukros ételek egészségtelen fogyasztására utalnak. Szabályosan szenvedsz, ha elmarad a szokásos sütizés?
Talán a tested annyira hozzászokott a rendszeres bevitelhez, hogy alacsony vércukorszinttel várja az utánpótlást. Ha az nem érkezik meg, jön az idegesség, a remegés és a jéghideg verejték.

Cukorral megy az agy

Minden agysejtet a cukor táplál, ami ráadásul az idegrendszer megfelelő működéséhez szükséges vegyületek előállításához is kulcsfontosságú. A túlzott cukorfogyasztás módosíthatja az agy receptorait, amelyek ennek hatására „elfelejtik”, mennyi volna egészséges.
Laboratóriumi körülmények között bebizonyították, hogy a magukat cukorfüggőnek tartó nőknél akár a tejes shake képe is olyan választ idézett elő, mint drogfüggőknél a drog látványa.  

Cukor-hullámvasút

Amikor eszel egy csokit vagy sütit, az egyszerű szénhidráttartalom gyorsan megemeli a vércukorszinted. Ez hirtelen energialöketet, majd visszaesést jelent, tehát hamar észlelheted, hogy igényed lenne a következőre.
Bár a gyümölcsökben és a zöldségekben is található egyszerű szénhidrát, összehasonlíthatatlanul jobb választás utánuk nyúlni inkább, hiszen a bennük lévő többi tápanyag lassítja a felszívódást.

A keményítő bekeményít

Imádod a sós rágcsálnivalókat, úgymint a csipszet és a sült krumplit? A bennük található keményítő összetett szénhidrát ugyan, de a szervezeted egyszerűre bontja le, így gyakorlatilag ugyanott tartasz velük, mint az édességgel.
Főleg akkor veszélyesek, ha magukban eszed őket, mert akkor lényegesen megemelik a vércukorszintet, aztán pedig gyorsan jelentkezik utánuk az éhségérzet. A fehér lisztet, a fehér rizst és a burgonyát ezért nem szabad túlzásba vinni.

Működnek a cukormegvonó diéták?

Vannak olyanok, amelyek minden édes ízt bűnnek tartanak a „méregtelenítési” időszak alatt, így gyümölcsöt és tejterméket sem ehetsz, amíg tartanak. Ha hosszú távú eredményt akarsz, ne gondolkodj ilyen drasztikus megoldásokban!
Ne feledd: a cukor normális mennyiségben nem is méreg, hanem éltető tápanyag, tehát fogyókúra esetén is szükséged van valamennyire belőle. Ha bizonytalan vagy az ideális bevitelt illetően, bátran kérd ki egy dietetikus véleményét!

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást