Egészség / Életmód / Lélek

Amikor folyton aggódsz valamiért: ezt teheted a szorongó gondolkodás ellen

Amikor folyton aggódsz valamiért: ezt teheted a szorongó gondolkodás ellen

Az, aki életében nem szorongott ok nélkül, nagyon nehezen érti meg, hogy min megy keresztül valaki, aki viszont kórosan aggódik minden miatt, és hajlamos túlgondolni a legapróbb részleteket is. Egy szorongó ember mindennapjait igencsak megkeserítheti a folytonos aggódás, és az élete rengeteg aspektusára rányomhatja a bélyegét. Az alábbi csak néhány példa arra, hogy a komoly szorongással élők miben szabotálják a saját mindennapjaikat.

Minden helyzet katasztrófa

Egy szorongó embernek nincs olyan, hogy apró probléma – hajlamos mindenben a legrosszabbat látni, és minden szituációban a legrosszabb kimenetelt sejteni. Teljesen mindegy, hogy egy óvatlan elszólásról, egy jövőbeli, nüansznyi döntésről vagy egy meggondolatlan Facebook-kommentről van szó, a szorongó képes mindenben a világ végét látni, és odáig túlgondolni a helyzetet, hogy teljesen katasztrófának lássa azt – holott valószínűleg annyira jelentéktelen dologról van szó, amit egy nem szorongó ember azonnal elfelejtene.

Ez a katasztrofizálás általában két dologra érvényes: az egyik az, amikor a jelenbeli dolgokat gondolja túl az ember, a másik pedig az, amikor egy jövőbeli eseményen aggódik.

Ha ilyen vagy, és magadra ismersz, a legfontosabb a megelőzésben az, hogy észrevedd, amikor csinálod – így már meggyőzheted magad, hogy csak a fejedben történik katasztrófa.

A jó vagy rossz felosztás

A polarizált gondolkodás nagyjából annyit jelent, hogy a szorongó ember csak jó és rossz oldalát látja egy szituációnak, egy embernek, illetve az életnek. Ha egy abszolút jót akarsz elérni, akkor olyan magasra teszed magadnak a lécet, amit lehetetlen elérni, és ezzel extra stresszt viszel az életedbe. Ha hajlamos vagy ilyesmire, érdemes gyakorolnod, hogy a hibákat is elfogadd, és azzal együtt is képes légy valakit, vagy valaki teljesítményét „jónak” látni.

A kiszűrés

A szorongó emberek képesek egy történés során a jó dolgokat kiszűrni, és csak a rosszra fókuszálni. Ilyenkor képbe jöhet az első pontban említett spirál is, amikor a szorongó úgy túlgondolja a rosszat, hogy már katasztrofális helyzetet teremt a fejében. Ezt a problémát leginkább úgy lehet orvosolni, ha a szorongó konkrétan a jóra koncentrál, és tudatosan elnyomja magában a rosszat, persze csak egy bizonyos fokig – így nagyjából kiegyenlítődik a dolog.

Mindent magára vesz

A szorongó úgy gondolhatja, hogy amit mások mondanak, tesznek vagy gondolnak, ahhoz neki minden esetben köze van. Ha valaki nem válaszol neki azonnal, azt gondolja, hogy valamiért haragszanak rá, amikor valakinek rossz kedve van, azt hiszi, hogy ő mondott valamit.

Ilyenkor teljesen rástresszel arra, hogy mi rosszat tehetett vagy mondhatott, még akkor is, ha semmi köze a szituációhoz.

Ezt a leginkább tudatossággal lehet kivédeni – érdemes arra gondolni, hogy mások élete nem a mi tetteink körül forog, de ha úgy gondoljuk, hogy tényleg tettünk valami rosszat, egyszerűen kérdezzünk rá. Még mindig jobb megoldás, mintha napokig szoronganánk a semmi miatt.

Kép forrása: Wavebreakmedia/Depositphotos.com

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást