Egészség / Életmód / Lélek

Akkor is a negatívumokat látod, amikor csak jó dolgok történnek körülötted?

Akkor is a negatívumokat látod, amikor csak jó dolgok történnek körülötted?

A baj nem jár egyedül – bár általában optimistán látom a jövőt, és a jelent is igyekszem jó kedéllyel megélni, ha valami rossz történik velem vagy körülöttem, szinte biztos vagyok benne, hogy lesz folytatása még egy darabig, és a jó dolgokban is a negatívumot keresem. Ezzel azonban nem vagyok egyedül.

De miért keressük mindenben a rosszat, és nem vesszük észre a pozitív dolgokat?

Kutatások szerint a felnőtteknél általános jelenség, hogy inkább a negatív dolgokra fókuszálunk, mint a pozitívakra. Ez gyakran magával hozza azt is, hogy nem tudjuk a jó dolgokat élvezni az életben. Ez formálta a híradók hírszerkesztését is, mely szerint a rossz hírek vonzzák a figyelmet leginkább, és sokkal jobban eladhatók, mint a jó hírek.

Van azonban néhány fontos pszichológiai, érzelmi és társadalmi oka is: az emberi agy a tapasztalatokból tanul, ezért kifejlesztette azt a képességét, hogy a negatív tapasztalatokra nagyobb figyelmet fordít, hogy a sérüléstől megmeneküljön. A csecsemők 11 hónapos korukig különösen figyelnek a negatív dolgokra, így képesek megvédeni magukat a veszélyes helyzetektől. Talán ezért is tanulják meg a legkisebbek a „nem” szó jelentését elsőként.

Kutatások azt is kimutatták, hogy a negativitásunk az életkorunkkal csökken, és idősebb korban könnyebben jegyezzük meg a pozitív információkat, mint a negatívakat. A jelenség hátterében a motiváció irányának a változása áll.

Fiatalabb korban szeretnénk megteremteni a helyünket a világban, és azt keressük, mitől kell tartanunk ebben a folyamatban, mik az akadályozó tényezők a célunk elérésében. Ahogy idősebbek leszünk, és megvetjük a lábunkat a világban, annak ellenére, hogy továbbra sem gondtalan az életünk, magabiztosabbak leszünk, és sokkal kevésbé tartunk attól, hogy nem tudjuk kezelni az élet által elénk állított helyzeteket.

Kép forrása: pexels.com

Íme néhány módszer, hogy észrevedd a világ pozitív oldalát anélkül, hogy a negatív látásmód által biztosított védelemről lemondanál.

  1. Nem kell teljesen feladni a negatív gondolatokat – hagyd, hogy átérezd őket, amikor szükséged van rá. Ha új állást ajánlanak, bátran gondold végig a lehetséges negatív oldalt is. Nem kell „hurráoptimistának” lenned minden helyzetben, különösen, ha a józan ész megkívánja, hogy a dolgok fonákját is alaposan megnézd.
  2. Tartsd meg az egyensúlyt! Boldog párkapcsolatok csak úgy létezhetnek, ha egyensúlyban maradnak a pozitív és a negatív érzelmek és az egymással szembeni viselkedés. Azok a párok is lehetnek boldogok, akik sokat vitatkoznak, ha pozitív dolgokkal ellensúlyozzák a vitáikat. Ugyanez igaz a munkára és a barátságokra is. Boldog házasságban az optimális pozitív-negatív arány 5:1, csapatban pedig, sikeres vállalkozások esetén 5,5:1.
  3. Változtasd meg tudatosan a viselkedésmódod! A gyakran tudattalan viselkedés fájdalmat idézhet elő a partneredben anélkül, hogy te felismernéd, mi is történt pontosan. Ha tudatosítod ezeket, már jó úton vagy afelé, hogy megváltoztasd az ehhez kapcsolódó érzéseket. Nyílt, őszinte kommunikációval, önismerettel, mindfulness technikákkal lehet ezen dolgozni.
  4. Próbáld megérteni, hogy honnan jön ez a fajta viselkedés. Ez nem azt jelenti, hogy azt firtatod, vajon a szüleid mit rontottak el, de jelentheti azt, hogy megpróbálod megérteni az aggodalmaikat, melyek máig hatással vannak a gondolkodásmódodra.

A negativitásnak helye van az életünkben, hiszen ez az, ami megvéd a veszélytől és a fájdalomtól, de amikor már több fájdalmat okoz, mint amennyitől megvédhetne, érdemes újradefiniálni a szerepét, és ismét megtalálni az egyensúlyt az életünkben.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást