A nonverbális kommunikáció jelentése és eszközei

A nonverbális kommunikáció jelentése és eszközei

Címlap / Életmód / Pénz és hivatás / A nonverbális kommunikáció jelentése és eszközei

A privát és az üzleti életben is jó, ha tudatában vagy annak, hogy kommunikálni nem csak nyelvi jelekkel lehet. Mimikád, tekinteted, testtartásod és még számos más, nem nyelvi tényező üzenetet hordoz magában. Ez a nonverbális kommunikáció, amelyet jó, ha tudatosan alkalmazol, és az is fontos a sikeres interakciókhoz, hogy mások nonverbális jelzéseit értelmezni tudd. (X)

Mit jelent a nonverbális kommunikáció? 

Nem nyelvi jelekkel történő kommunikációt jelent. Ilyen jelek a mimika, a testtartás, a vokális jelek, a térköz, a tekintet és a mozgásos kommunikáció. Ezek használata nem mindig tudatos, ám erősebben befolyásolják a kommunikációt, mint a nyelvi jelek. A nonverbális kommunikáció legfontosabb eszközei:

Mimika 

Az arcjátékot értjük alatta, s fő szerepe az érzelemkifejezés. Sokszor meg se kell szólalnod, arcodról leolvashatók a gondolataid, aktuális érzéseid, véleményed. Egy üzleti tárgyaláson például sokszor próbálják a résztvevők palástolni az érzéseiket. Erre való az ún. „pókerarc”. Azonban jó, ha tudod, hogy a semleges arckifejezés nem mindig célravezető – vannak helyzetek, amikor egy természetes mosoly és az érdeklődő arckifejezés jobban segítik az interakciót.

Testtartás

A megfelelő testtartás önbizalmat, határozottságot sugároz. Tárgyaláson ne hagyd előreesni a vállaidat, ülj egyenesen, ugyanakkor kerüld az agressziót sugárzó, túlzott előrehajlást és a nyelge, arrogáns ember benyomását keltő hátradőlést. 

Vokális jelek

A vokális jelek (más néven: paralingvisztikai tényezők) például a hangsúly, a hanglejtés, a hangszín, a beszédtempó, a hangerő vagy a hangnem. 

Kiemelheted velük mondandód lényegét, de élhetsz a gúny, az irónia és a szarkazmus eszközeivel is, csupán a vokális jelek megváltoztatásával. 

Térköz

A kommunikáció résztvevőinek egymástól való távolságát értjük alatta.  

A tudomány megkülönböztet

  • intim (0-60 cm), 
  • személyes (60-120 cm),
  • társadalmi (1,5-3,5 m) és
  • nyilvános zónát (> 3,5 m). 

Fontos, hogy a különféle térköz típusokat mindig a szituációnak megfelelően használd, ám sok esetben a kultúra szerepe is meghatározó.

Tekintet

A tekintetből is kiolvashatók érzéseink, s maga a tekintettartás megléte, hiánya, bontása vagy felvétele is üzeneteket hordozhat, amelyekre érdemes odafigyelni. 

Mozgásos kommunikáció

Ide tartoznak a beszédet kísérő gesztusok, amelyek a megértést támogatják, ám nem jó túlzásba vinni a gesztikulációt, mivel az elvonhatja a figyelmet a mondanivalóról. Vállalkozóként fontos, hogy magabiztosan lépj fel, s tudatosan használd a nonverbális kommunikáció eszközeit. Akár prezentációra készülsz, akár videó készítésre adod a fejed, érdemes a fenti tanácsokat figyelembe venni.

Ehhez meg kell ismerned saját kommunikációs stílusodat, de akár más, sikeres emberek nem nyelvi jelzéseit is megfigyelheted. Milyen a mimikájuk, milyenek a gesztusaik, a testtartásuk?  A privát életben is szuper, ha törekszel a kommunikációd fejlesztésére, vállalkozóként azonban a sikered múlhat rajta.  A jó benyomás az egyik kulcs az üzleti sikerekhez – tegyél érte önfejlesztéssel! 

További hasznos cikkeket találsz kommunikáció és márkaépítés témában a DLX MEDIA marketing ügynökség blogján!

VIDEO Ezek a szerencsehónapjaid 2024-ben

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!