Senki sem szereti, ha az általa adott meglepetés valamilyen okból kifolyólag nem nyerte el a megajándékozott tetszését. Az sem a legjobb, ha mérethiba miatt cserére van szükség, de szerencsére a boltok manapság már nagyon rugalmasak ezen a téren.
Hibás a méret, vagy a szín?
Mielőtt visszaviszed a terméket, tudnod kell, hogy a mérethiba miatt a boltok nem kötelesek kicserélni az adott árut.
Bár általában készségesen állnak a vásárlók rendelkezésére, pontosan azért, hogy megtartsák a vevőket, a jogszabály nem kötelezi erre az áruházakat.
Tehát csakis a bolt által követett marketingen múlik, hogy mérethiba, vagy nemtetszés esetén kicserélheted-e a korábban megvásárolt terméket.
Mivel, ahogy írtuk, erre a legtöbb bolt nyitott az ünnepek után, blokk ellenében érdemes egy próbát tenni.
Neked és az ajándékot átadónak is sokkal jobb, ha olyasmi kerül a tulajdonodba, ami méretügyileg passzol, és egyúttal tetszik is.
Amennyiben te ajándékozol olyasmit, amit adott esetben cserélni kell, a blokkot ebből az okból kifolyólag mindenképpen tartsd meg néhány hónapig.
Más a helyzet az online termékekkel
Azokat a termékeket (kivétel pl. étel, CD), amiket valamilyen webáruházból rendeltél, indoklás nélkül visszacserélheted, sőt, az árukat is visszakérheted, azonban csak nyolc napon belül.
Ezzel az információval mindenképpen jó tisztába kerülni, ugyanakkor a karácsonyi időzítés meglehetősen nagy gondot vet fel.
Amennyiben a termék érkezését túlságosan kitolod, sanszos, hogy az ajándék nem ér ide szentestéig, azonban ha időben gondoskodsz a beszerzéséről, könnyen lejárhat az indoklás nélküli cserére maradó nyolc napod.
Ebben az esetben ugyanazok a szabályok lépnek érvénybe, amik a hagyományos vásárlás során.
Egy üzenetet, telefonhívást persze megér a dolog, de csupán mérethiba, nemtetszés okán a webáruházak sem kötelezhetőek a cserére.
Tudnivalók a szavatosságról
A szavatosság ruházati termékek esetében többnyire hat hónapig, más használati tárgyakat illetően általában két-három évig érvényesíthető, de természetesen az időtartam nagyon sok mindentől függ.
A szavatosság idején belül a legtöbb kereskedő nem szokott túl nagy problémát csinálni a cseréből, ugyanis a jogszabályok szerint ők kötelesek bizonyítani, hogy az adott termék a vásárláskor hibátlan volt.
Ez nyilván nem éppen könnyű feladat, ezért a többség cserét, vagy levásárolható lehetőséget ajánl fel (amit egyébként nem vagy köteles elfogadni).
Természetesen akadnak kirívó esetek, amikor egyértelműen a vásárló hibája, hogy a termék tönkrement, pl. nem rendeltetésszerű, vagy hibás használat esetén, ekkor egyértelmű, hogy a kereskedő sem cserét, sem levásárolható opciót nem fog számodra felajánlani.
Ne hagyd magadat átvágni!
A jogaid érvényesítéséhez pontosan ismerned kell azokat, különben nem tudod őket érvényesíteni.
A kereskedők gyakran hivatkoznak a csere megtagadása esetén az akciós árra, leárazásra, ez azonban jogszabályellenes.
Mivel az árat az adott bolt határozza meg, utólag nem hivatkozhat rá kifogásolható indokként.
Kivétel ez alól, ha a termék azért akciós, mert hibás, ilyenkor természetesen nem viheted vissza minőségi probléma miatt.
Tudnod kell azt is, hogy a jótállást csak tízezer forint felett érvényesítheted, tehát ha akár ennél öt-tíz forinttal kevesebbet fizettél a termékért, akkor a három napon belüli, indoklás nélküli cserére nem kötelezheted az eladót.
Nem vagy köteles elfogadni a cserét
Jó, ha tisztában vagy vele, nem kötelezhetnek a levásárlásra, ugyanis ez a fogalom nem létezik a magyar szabályrendszerben, dacára annak, hogy sokan természetesnek veszik.
Ha a jótálláson belül felmerül valamilyen probléma, s a kereskedő nem tud ugyanolyan termékből egy másikat felajánlani számodra, akkor visszakérheted a pénzedet.
Természetesen lehetőségként érdemes meggondolni a levásárlást, ugyanakkor legyél tisztában vele, ha az újabb termék olcsóbb, mint az eredeti, akkor a fennmaradó összeget vissza kell kapnod.
A kereskedőket a törvény másik fele védi, ugyanis ők első körben felajánlhatják a javítás lehetőségét, amit neked el kell fogadnod.
Ha a probléma a javítás után is fennáll, s az eladó nem hajlandó a pénzvisszafizetésre, vagy nem sikerül megegyezni, abban az esetben mindketten fordulhattok a fogyasztóvédelemhez.