Életmód / Táplálkozás

Túl vékony vagy? Ezt tedd az egészséges súlygyarapodásért

Idegesít, hogy a csapból is fogyókúrás tanácsok folynak, miközben te pont az ellenkező problémával szembesülsz nap mint nap? Ha túl soványnak tartod magad, és úgy gondolod, hogy néhány kilóval gyarapodva jobban éreznéd magad a bőrödben, akkor fontold meg a következő tippeket!

Menj el az orvoshoz!

Még mielőtt fölháborodnál, hogy bezzeg a túlsúlyosakat nem szokás élből dokihoz küldeni, csak szólunk: évi egy általános kivizsgálás mindenkinek javasolt. Egy sima vérkép rengeteg információval szolgál az egészségi állapotodról, és segít rájönni, ha valami nem stimmel az anyagcseréddel.
Ebben az esetben ugyanis fölösleges minden egyéb próbálkozás – előbb kezelni kell a dolgot! Ha pedig minden leleted negatív, legalább büszke leszel a testedre valamiért.

Ne zabálj!

Ha hízni szeretnél, akkor kézenfekvőnek tűnik, hogy ne nagyon mozogj, csak egyél. Ez viszont rossz döntés, hiszen testsúlytól függetlenül kialakulhat nálad magas testzsírszázalék.
Azokat szokás úgynevezett „skinny fat”-nek, azaz „sovány kövérnek” hívni, akik vékony termetük ellenére sok laza kötőszövettel rendelkeznek, tehát lényegében csak csontból és némi zsírszövetből állnak feszes izmok helyett. Emiatt ráadásul megnövekszik a különböző betegségek kockázata, elsősorban a szív- és érrendszeri, valamint emésztőszervi panaszoké.

Olvastad már?  4 intő tünete annak, hogy jobban kell figyelned az anyagcserédre, mert túlságosan lassú

Növessz izmokat!

A súlygyarapodás legegészségesebb módja az izomtömeg növelése. Ehhez okosan összeállított edzéstervre van szükséged, hiszen nem jó, ha például csakis a kocogás jelenti a mozgást számodra, illetve a súlyzózást sem szabad túlzásba vinned.
A lehető legjobb, ha képzed magad a témában, vagy konzultálsz egy személyi edzővel, aki szakszerű tanácsokkal segít a vágyott testsúly és –alkat elérésében. A saját súllyal végzett gyakorlatoktól se ijedj meg!

Az ízületek védelme

Bizonyára hallottad már, hogy már minimális túlsúly esetén is plusz terhelés éri az ízületeket, aminek idő előtti kopás és keserves fájdalom lehet a vége. Nos, amennyiben túl kevés a zsírszövet a testedben, előfordulhat, hogy jobban súrlódnak az ízületeid, így ugyancsak hamarabb használódnak el.
Megelőzheted a bajt, ha orvosoddal konzultálva valamilyen glükozamin-, kalcium-, C-vitamin-, vagy zöldkagyló-kivonat tartalmú étrendkiegészítőt szedsz kúraszerűen. Ez főleg akkor jön jól, ha a testmozgást is elkezded.

Fehérjedús desszertek

A hízni vágyók gyakran tesznek közzé olyan „botrányos” desszertképeket a közösségi médiában, amelyek tanúsága szerint például rántott csokoládét tömnek magukba késő este. (Nem vicc, ez egy létező csemege!)
Ez nem a legszerencsésebb stratégia az egészséges súlygyarapodás és a feszes formák elérésére, maximum gyomorrontás és néhány löttyedt párnácska lehet az eredménye. Válassz inkább fehérjedús, zsírszegény túróból készült, gyümölcsös édességeket, ha megéhezel!

Olvastad már?  Miért hízunk el, ha párkapcsolatban élünk? A kapcsolathurkák nyomában

Egyél sokszor!

Napi 5-6 étkezés szükséges ahhoz, hogy folyamatosan mozgásban tartsd az anyagcseréd. Mivel a célod az izomtömeg növelése, ezért figyelned kell rá, hogy a fogyókúrázók gyakori álláspontjával szemben elalvás előtt 1-2 órával is muszáj valamit enned.
A kisebb étkezések gondoskodnak róla, hogy sose legyél éhes, és mindig legyen „kéznél” a szervezeted számára hasznosítható tápanyag, illetve tökéletesen működjön az emésztésed.

Vadássz jó zsírokra!

Fontos, hogy megfelelő mennyiségű telítetlen zsírsavat vigyél be a szervezetedbe. A növényi olajok – például a szőlőmag-, a tökmag- vagy az olíva –, a tengeri halak, a magvak és az avokádó mind segítenek benne, hogy „megolajozd” a szíved, az érrendszered, a koncentrációs képességed, a bőröd, a hajad és a közérzeted.
Nem szabad tehát tiltólistára tenned a zsírt. Még akkor sem, ha kifejezetten testépítés a cél! Mielőtt internetes kalkulátor alapján számolnád ki, hogy hány kalóriát kell naponta bevinned a kívánt súly eléréséért, jusson eszedbe: ilyen vizsgálatot csakis egyénre szabottan, műszeres méréssel lehet végezni. Minden más eredmény csak durva becslés!