Kikapcsolódás / Tech és kütyük

Így változik meg az életed, ha kevesebbet netezel

Így változik meg az életed, ha kevesebbet netezel

Mennyi időt töltünk a kütyük előtt?

Sokkal többet, mint gondolnánk. Egy felmérés szerint egy átlag amerikai napi 11 órát tölt valamilyen képernyő előtt, ami döbbenetes, sőt egyenesen ijesztő szám. A Common Sense Media kutatási eredménye szerint alapján a tinédzserek 50 százaléka érzi úgy, hogy „telefonfüggő” és 78 százalékuk vallja, hogy óránként legalább egyszer ránéz készülékére.

Ez mit jelent?

A felnőttek ötöde gondolja úgy, hogy a technológia stresszt okoz nála a mindennapi életben. Az eszközöknek köszönhető állandó elérhetőség miatt a nap szinte minden percében foglalkozhatunk – azaz vagyunk kénytelenek foglalkozni – a munkával, családi problémákkal. Az a tény, hogy telefonon bárki bármikor elérhető, kétségkívül sok előnnyel jár, de még több hátránnyal.

Milyen pozitívumukat hoz a kevesebb online jelenlét?

Elégedettebb leszel az életeddel

A Facebook, Snapchat és Instagram használata a felnőtteknél elégedetlenséget és rossz közérzetet eredményez, súlyosabb esetben akár depressziót is. Ha ezeket az appokat hanyagolod, kevésbé érzed azt, hogy magányos vagy és nem hasonlítgatod az életed másokéhoz, ami önkéntelen, de rendkívül káros szokás.

Sokkal jobb lesz a közérzeted, ha nem azt látod egész nap, hogy a celebek vagy Insta modellek milyen pálmafás tengerparton isszák a pezsgőt, miközben te a munkahelyeden robotolsz. A közösség médián mindenki csak a boldog pillanatait osztja meg, ami miatt úgy tűnhet, másoknak jobb, mint neked, pedig ez bizonyára nincs így, mindenkinek vannak problémái. 

Digitális detox hatása
AleksandarNakic/istockphoto.com
Egészségesebb viszony a munka és a magánélet között

Munkaidőn kívül nem lenne szabad céges emaileket vagy a főnököd, kollégáid üzeneteit olvasnod, így ugyanis elmosódik a vonal a munka és a saját minőségi időd között. Ha leszeded a telefonodról a messengert, a slack-et és a levelezőrendszert, nem fognak tudni elérni olyan könnyen, csak akkor, ha felhívnak. Ezáltal viszont tényleg csak akkor fognak zargatni, ha valóban fontos ügyben keresnek, így pedig több időd marad magadra. 

Jobb mentális egészség

Több mentális betegséget súlyosbít a túlzott online jelenlét. Ha állandóan „pörgeted” a telefonod, akaratlanul is túlbombázod magad információval, amire az agynak nincs elég ideje reagálni, feldolgozni, ez pedig figyelemzavarhoz vezethet.

Ha kevesebb képernyőt nézel, kisebb az esélye, hogy túlstimulálod az érzékeidet és összeszedettebb leszel. A digitális detox eredménye a kiegyensúlyozottabb kedélyállapot is, mert nincs annyi (pozitív vagy negatív) stimuláció, amire érzelmileg reagálnod kell. 

Kevésbé érzed magad magányosnak

Azt hinnénk, hogy az állandó online üzengetéssel közelebb kerülünk barátainkhoz, pedig az ellenkezője igaz. Ha nem a digitális térben, hanem személyesen beszéltek, sokkal bensőségesebb élmény a találkozás, aminek következtében kevésbé érzed magad magányosnak.

Pár beszélgetés és kávézás
istockphoto
Pihentetőbb alvás

A hálószobában – ideális esetben – nem lenne helye semmilyen képernyőnek, még tévének sem. Ha elalvás előtt a telefonod nyomkodod, észrevétlenül telnek a percek és azt veszed észre, hogy elrepült egy félóra-óra és így később alszol el.

Ráadásul azon jár az eszed, amit utoljára nézegettél online, ahelyett hogy a következő napra készülnél fejben. Lefekvés előtt minimum egy órával már ne legyél online. Ha az a kifogás, hogy a telefonodon állítod be az ébresztőt, akkor vegyél egy olcsó ébresztőórát és kész.

Több időd lesz fontosabb dolgokra

Ha a telefonod megszabadítod az időrabló applikációktól, azt fogod észrevenni, hogy nincs mit bámulni a képernyőn. Az így nyert időt pedig töltheted hasznos dolgokkal, mint például olvasás, sport, barátok és minden egyéb, amire eddig nem tudtál sort keríteni. 

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást