Életmód / Egészség

Ez történik a testeddel, ha nem iszod meg a reggeli kávédat

Sokan vannak úgy vele, hogy inkább meg sem szólalnak addig, amíg az első kávéjukat meg nem itták. Ha pedig kihagyják a koffeint, rendkívül kellemetlen tüneteket tapasztalnak: fáradtság, szédelgés, tompaság vagy akár lüktető fejfájás. Nem véletlenül: a koffein olyan változásokat produkál a szervezetedben, amelyekhez nagyon könnyű hozzászokni, és már ki is alakult a függőség.

Ahogy az első kortyod behörpölöd a csészédből, a kávé hatóanyagai bekerülnek a véredbe, és útnak indulnak az agy felé, és blokkolni kezdenek egy adenozin nevű neurotranszmittert. Ez egy úgynevezett gátló neurotranszmitter, ami az alvás folyamatában illetve az ébredés késleltetésében játszik szerepet.

Ugyanakkor a kávé beindítja egy sor, a jó kedvért felelős hormon, például a dopamin és az endorfin elszabadulását, amitől energikusabbnak, stimuláltnak érzed magad.

A koffein hatása általában 5 órán keresztül tart ki, de ez függ a korodtól, az egyedi adottságaidtól, az életmódodtól vagy a gyógyszerektől, amiket esetleg szedsz.

Ella Jardim/unsplash.com

Sokk a rendszernek

A kávé, pontosabban a koffein által kiváltott biokémiai folyamatokhoz a szervezet könnyen hozzászokik, és amikor a rendszeres reggeli „beavatkozás” elmarad, a rendszer egyfajta sokkot kap, és jelentkeznek a kávémegvonás tünetei. Egy 2020-as tanulmány szerint minél több kávét iszol, annál intenzívebbek az elvonási tünetek, de már napi egy csésze kávé elhagyásával is érezheted a megvonást.

A koffeinhiány jelei – fáradtság, szédülés, fejfájás, ingerültség, tompaság – az utolsó kávéd elfogyasztása utáni 12-24 órán belül jelentkeznek, és hihetetlennek hangzik, de akár 9 napon keresztül is kitarthatnak!

Azért a kávé még nem rossz dolog

Bár kétségtelen, hogy függőséget okozhat, és a túlzásba vitt fogyasztása semmiképpen sem ajánlott, a kávé önmagában nem feltétlenül rossz dolog. Egy 2017-es, BMJ-ben publikált tanulmány például rámutatott, hogy a rendszeres kávéfogyasztás nem csak teljesen biztonságos a legtöbb ember számára, de még kedvező egészségügyi hatásai is lehetnek, bizonyos esetekben például csökkenti a keringési rendellenességek kialakulásának kockázatát, az epekő, egyes ráktípusok, a kettes típusú cukorbetegség és a stroke kialakulásának veszélyét is.

A kulcs természetesen a mértékletesség: a U.S. Food and Drug Administration azt javasolja, hogy a napi 400 miligramm koffein legyen az abszolút határ, amit semmi esetre se lépj túl!

Ez nagyjából 4 csésze hosszú kávénak, egy nagy üveges kólának vagy két energiaitalnak felel meg, de a koffeintartalmat mindig érdemes ellenőrizni a csomagoláson. És ne feledd, ez már az abszolút határérték, nem érdemes minden nap eddig elmenni, inkább tarts mértéket, és fogyaszd felelősségteljesen a napi koffeinadagodat, az egyedi egészségügyi állapotodat is mindig szem előtt tartva!