7 tévhit a cukorbetegek diétájával kapcsolatban

7 tévhit a cukorbetegek diétájával kapcsolatban

Címlap / Életmód / Egészség / 7 tévhit a cukorbetegek diétájával kapcsolatban

A túl sok cukor diabéteszt okoz, a cukorbetegek étrendjét átláthatatlan szabályrendszer mentén kell összeállítani, ráadásul kórosan magas vércukorszint esetén a kedvenc ételektől is muszáj elbúcsúzni – ezekkel az állításokkal gyakran találkozhatunk, pedig nem szabadna tényként kezelni őket.

„A túl sok cukor diabéteszt okoz”

Az orvostudomány számára egyelőre nyitott kérdés, mi okozza pontosan a cukorbetegséget.

A probléma akkor kezdődik, amikor a szervezet egyszer csak nem tudja energiává alakítani a szénhidrátot. Az 1-es típusú cukorbetegségnél a hasnyálmirigy képtelen előállítani az inzulint.

A 2-es típusú változatnál van saját inzulintermelés, de elégtelen, vagy pedig elégséges, de valamiért mégsem hasznosul megfelelően. A terhességi diabétesz pedig időleges állapot a várandósság során.

„A cukorbeteg diétának túl sok szabálya van”

Tény, hogy diabétesz esetén előre meg kell tervezni a napi étrendet.

Az alapszabály viszont rendkívül egyszerű: az étkezések gyakoriságával és minőségével garantálni kell a vércukorszint stabilitását.

Általánosságban elmondható, hogy az alacsony glikémiás indexű, tehát lassan hasznosuló szénhidrátok fogyasztása szerencsés a páciensek számára.

„A szénhidrát árt a cukorbetegeknek”

A szénhidrát az emberi szervezet üzemanyaga, mindenkinek szüksége van rá.

Ráadásul a cukorbetegeknél kiemelt szerepük van, mert éppúgy hozzá is járulhatnak a kiegyensúlyozott vércukorszinthez, mint amennyire túlzott fogyasztásuk felboríthatja azt.

A teljes kiőrlésű gabonafélék, a rostban gazdag gyümölcsök és zöldségek a cukorbetegek barátai.

„A fehérje jobb, mint a szénhidrát”

Nem szabad ilyet kijelenteni, hogy egyik tápanyagtípus jobb a másiknál. Mindegyik másra jó, és a túl kevés vagy túl sok semelyikből sem szerencsés.

A fő probléma, hogy a fehérjében gazdag fogások – például a húsok – tele vannak telített zsírsavakkal, ami növeli a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát.

A cukorbetegek étrendjében 15-20% kell, hogy legyen a fehérjék mennyisége.

„A gyógyszer mindent megold”

Sokan reménykednek abban, hogy az inzulin adagolásával bármilyen táplálkozási magatartás ellensúlyozható – magyarán bármit megehetnek, ha elegendő hormont visznek be a szervezetükbe.

Az önálló gyógyszeradag-módosítás szigorúan tilos, minden esetben orvosi beleegyezésnek kell megelőznie a változtatást.

„Örökre le kell mondani a kedvenc ételekről”

Az elkészítés módjának megváltoztatásával, az adag csökkentésével, illetve az egészséges étrend követéséért járó időnkénti jutalomként történő kezeléssel a kedvenc étel továbbra is helyet kaphat a diétában.

Táplálkozástudományi szakember segíthet a minél kielégítőbb megoldás megtalálásában.

„Soha többé nem szabad desszertet enni”

Mesterséges édesítők használatával, az adag méretének csökkentésével, a fogyasztási gyakoriság visszaszorításával, egészségesebb összetevők választásával, valamint új hozzávalók felfedezésével akár mindennap lehet enni egy kis desszertet.

A gyümölcs, a joghurt és a zabkása szinte minden esetben engedélyezett.

Amennyiben úgy érzed, hogy cukorbetegként az előírt étrend követése kínszenvedés számodra, bátran konzultálj egy szakemberrel!

Ez a helyzet nem normális, nem így kell leélned az életed. A jó diabéteszes étrend a vércukorszint beállítása mellett elégedettség-élményt is kell, hogy nyújtson.

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást