Életmód / Táplálkozás

Szakemberek szerint ezt kéne enned edzés után

Ahhoz, hogy egy edzés a lehető leghasznosabb és legtökéletesebb legyen, nem elég mindent beleadni abban az egy-másfél órában – előtte és utána például tudatosan és okosan kell enni, hogy maximalizálhasd a mozgás hatását. Szakértők szerint például edzés után az alábbiakat érdemes fogyasztani.

Az ember azt gondolná, hogy mozgás közben építi az izmokat, pedig ez egyáltalán nem így van: valójában mozgás közben úgynevezett mikroszakadások jönnek létre az izomrostokban, amik maguktól nem nőnek vissza nagyobbra és erősebbre – ehhez a megfelelő táplálásra van szükségük. Ezért nem mindegy, hogy milyen étrendet tartasz, ha fogyni vagy erősödni szeretnél, és az sem, hogy edzés után mit viszel be a szervezetedbe.

prostooleh/depositphotos.com

Az izmaidnak kell a tápanyag

Az izmosodást nem úgy kell elképzelni, hogy akkora lesz a bicepszed, mint a fejed, és olyan széles a hátad, mint Hulknak – egy nő nagyon nehezen épít férfias izmokat, a kidolgozott izmok azonban nagyon szép tónusos testet eredményezhetnek.

Ha szeretnél egy kicsit feszesebb és formásabb lenni, akkor edzés után 30-60 perccel vigyél be valamilyen fehérjét a szervezetedbe – ebben segítenek a fehérjeturmixok, amik megoldják a helyzetet, ha nincs időd vagy kedved, esetleg étvágyad mozgás után rögtön fehérjében dús ételt enni. 

Ha viszont nem akarsz fehérjeport fogyasztani, akkor az edzés utáni egy órán belül egyél valami sovány húsfélét, halat, tojást, vagy valamilyen tejterméket – csak arra vigyázz, hogy a tejben például sok a tejcukor, ami egy kicsit visszavetheti a fejlődést. A lényeg viszont az, hogy az edzés után viszonylag hamar legyen fehérje a szervezetedben, hiszen az izmok a fehérjétől épülnek vissza megfelelően.

Olvastad már?  Szinte sosem eszel zöldséget vagy gyümölcsöt? Ez történik ilyenkor a testedben

shutter2u/depositphotos.com

Mi a helyzet a szénhidráttal?

Ha edzel, azt a glükózt használod fel, amely glikogén formájában az izmokban és a májban tárolódik el. Az edzés alatt ezek a raktárak kiürülnek, és szükség van arra, hogy feltöltsd őket, hogy képes legyél folytatni a napodat, és legyen energiád ellátni a feladataidat. 

A legideálisabb az, ha edzés után a fehérjét és a szénhidrátot egyszerre viszed be a szervezetedbe. Ha fogyni szeretnél, érdemes figyelni a mennyiségre, de ha például reggel edzel, nagyon fontos, hogy maradjon energiád a nap többi részére. Ha este mozogsz, akkor mehet egy kicsit szénhidrátban szegényebb, de fehérjében gazdagabb vacsora.

A legjobb, ha könnyen emészthető és összetett szénhidrátot viszel be, mint a zab, a rizs, az édesburgonya, vagy egy kis gyümölcs.

Mit ne egyél edzés után?


tonodiaz/depositphotos.com

Mozgás után a legfontosabb az, hogy az elfáradt izmaidat és a megviselt szervezetedet megjutalmazd, újra feltöltsd, ápold és egészséges ételekkel támogasd.

Ezért edzés után ne egyél előre elkészített, feldolgozott élelmiszert, zsírban és egyszerű szénhidrátban gazdag kaját, még akkor sem, ha úgy érzed, hogy megdolgoztál érte.

Nem azért tesz rosszat ez, mert nem dolgoztad le a kalóriákat, hanem azért, mert nem fogsz úgy fejlődni, ahogyan tudnál, és megnövekszik a sérülésveszély is azért, mert nem táplálod megfelelően az izmaidat.

Olvastad már?  5 rohanós és egészséges reggeli, amit örökre meg fogsz szeretni

Az edzés utáni étkezés tehát nagyon fontos, még akkor is, ha egyébként nem célod az izomnövelés vagy a fogyás – egész egyszerűen az igénybe vett testednek szüksége van a megfelelő tápanyagokra ahhoz, hogy jól tudjon dolgozni a mindennapokban.

Forrás