Az önmegvalósításhoz vezető 5 lépcső – pszichológusok szerint

Az önmegvalósításhoz vezető 5 lépcső – pszichológusok szerint

Címlap / Életmód / Egészség / Az önmegvalósításhoz vezető 5 lépcső – pszichológusok szerint

Mindannyian a boldog, önfeledt perceket keressük az életben, az olyan pillanatokat, amelyekben átjár a béke és a teljesség érzése. Az olyan tevékenységek és szituációk, amelyekben teljes önmagunkat tudjuk adni ritkák ugyan, de annál értékesebbek. Az önmegvalósítás iránti vágy arra sarkallja az embert, hogy a benne rejlő lehetőségeket valóra váltsa.

Nézd meg, hogy mi az a néhány fontos dolog, amivel eljuthatsz a belső békédig és önmagad megvalósításáig.

Az összehasonlítás elhagyása

Sokszor esünk abba a hibába, hogy mások sorsához, sikereihez, lehetőségeihez mérjük a sajátunkat.

Mindenkinek vannak olyan periódusai az életben, amikor úgy érzi, hogy elpártolt tőle a szerencse, de ilyenkor sem szabad önmagunkat kevesebbnek tartani másokhoz képest.

Próbálj mindig arra gondolni, hogy a te életedben csak te lehetsz a mérce.

Ha elkeseredett vagy és kiábrándult, pörgesd végig a fejedben, hogy mennyi csodás helyzetet és különleges pillanatot éltél meg.

Ne kínozd magad azzal, hogy irigykedsz valakire, mert hidd el, másvalaki számára a te életed, sorsod, munkád, családod, párod, lakásod irigylésre méltó. Merengj el azon, hogy a saját személyiségeddel és lelki alkatoddal miként tudnál még harmonikusabban élni.

Önelfogadás

Abraham Maslow pszichológus az önmegvalósításig vezető szükségletek és vágyak piramisában gondolkozott.

Szerinte a legelemibb ösztönök és testi igények kielégítése áll a piramis legalján, után a biztonság és stabilitás iránti vágy, majd a szeretet és a valahova tartozás érzésének megélésére irányuló célok jönnek, ezeket követi az önbecsülés szükséglete.

Ha önmagunkat szeretjük és tiszteljük, szellemileg és spirituálisan is készen állhatunk az önmegvalósításra, vagy ahogy a pszichológus fogalmaz „az emberi állapot teljességére”.

Magaddal kell igazán jóban lenned, hisz te leszel mindig a saját motivátorod és a legerősebb támaszod.

A tagadás leküzdése

Van, hogy képesek vagyunk hónapokig, évekig eltolni magunktól egy problémát és nem akarunk tudomásul venni egy kudarcot, egy próbatétel okozta lelki sérülést. Az eltolással meggátoljuk a feldolgozást.

Ha bátran szembe mersz nézni egy régóta fennálló munkahelyi, családi, párkapcsolati gonddal, akkor felkészítheted magad a változásra és a fejlődésre.

Számíts arra, hogy megterhelő, kellemetlen napok várhatnak rád. Ha körülveszed magad olyan barátokkal, családtagokkal, akikben bízol, akkor ők megkönnyíthetik a szembenézés időszakát.

Hit a képességeidben

Én bevallom, hogy nem szeretem a minden fejben dől el kijelentést, még ha bizonyára igaz is, mert pontosan tudom, hogy néha sehogy nem sikerül fejben rendet tenni.

Azzal azonban könnyebben tudok azonosulni, hogy a nézőpontváltás sokat segíthet abban, hogy másként lássuk a képességeinket, lehetőségeinket, döntéseinket.

A pszichológusok szerint pozitív perspektívából szemlélve az egyéni képességeink kedvezőbb színben tűnhetnek fel.

Ha nem az önkritika és önvád fátyolán át nézel magadra, a pozitív tulajdonságaid miatti lehetőségek is kézzel foghatóbbnak, elérhetőbbnek tűnnek.

Fejlődés iránti vágy

Néha toporgunk, egy helyben járunk a szakmánkban, a szerelmi életünkben, nem találjuk a következő lépést, lépcsőfokot.

Ha sokáig ilyen helyzetbe ragadsz, vesztesz az erődből és a lelkesedésedből is. Az önmegvalósítás egy folyamat, amihez az újabb kihívások keresése is elengedhetetlen.

A kihívások pedig küzdéssel járnak. Fejlődés pedig sajnos nincs küzdelem nélkül. Ha keresel segítő kezeket, biztos pontokat, kellemes biztonsági zónákat az életedben, a küzdelmek is elviselhetőbbek lehetnek.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást