Címlap / Kikapcsolódás / Utazás / Nyaralni indul a család – Ezeket tartsd szülőként szem előtt, ha kisebb gyermekkel utazol

A szülők számára mindig nagy kihívást jelent, ha nyaralni indulnak a kisebb gyermekkel, hiszen alaposabb tervezést, előkészülést igényel, és ez különösen igaz ha külföldi úticélt választunk magunknak. A csemete szempontjából ugyanis nem mindegy az út hossza, hogy milyen járművel tesszük azt meg, megfelelő szállást találunk-e, amely minden szempontból gyermekbarát. Egy pszichológus szakértőt kérdeztünk meg arról, szülőként hogyan készülhetünk fel a nyaralásra, és hogyan tehetjük kényelmessé a gyermek utazását, hogy szép emlékekkel térhessen haza a vakációról.

A kisgyerekeknek jó, ha kiszámíthatóság, valamilyen rendszer van az életében, tudtuk meg Heim Judit pszichológustól, családterapeuta-jelölttől.

– Ha nyaralásra készülünk, eltérünk a mindennapi rutinjuktól, amit sok gyerek könnyedén vesz, mások nehezebben. Ez persze sokban függ a szüleiktől, az ő hozzáállásuktól, nevelési stílusuktól. Az mindenképpen hasznos, ha előre próbáljuk felkészíteni a gyereket az utazásra – magyarázta a szakértő. – Ezt úgy tehetjük meg, ha mesélünk neki arról, hogy hova megyünk, kivel, mikor, hogyan fogunk majd utazni, meddig tart majd az utazás és hasonlók.

Az egyik legfontosabb kérdés a kisgyermekes családok nyaralásánál az, hogy milyen távoli helyre, milyen hosszú utazásra érdemes elindulniuk a csemetével.

– Az, hogy milyen távolságra utazunk a gyerekkel, szintén a szülők döntésén, hozzáállásán múlik. Ahogy szinte mindenben, itt is elmondható, hogy ha a gyerek azt látja, hogy a szülei jól érzik magukat, ő is jól fogja magát érezni. Ha már afelől is kétségünk támadna, hogy a messzi utazás egyáltalán jó ötlet-e, inkább ne vágjunk bele. Fontos, hogy ne csak a gyerek, hanem a saját számunkra is próbáljuk minél stresszmentesebbé tenni az utazást. Ha szorongunk, idegesek vagyunk, azt a gyerek is megérzi, és ő sem fogja magát az út során jól érezni – hívta fel rá a figyelmet Heim Judit.

A nyaralás tervezésekor fontos szempont az is, hogy külföldi vagy esetleg hazai úti célt válaszunk az üdülésünk helyszínéül. Míg belföldön gyakorlatilag akárhova eljuthatunk autóval vagy akár vonattal, addig egy külföldi nyaralóhely esetében sokszor csak repülővel indulhatunk útnak, amely nem biztos, hogy kényelmes közlekedési eszköz lesz a nagyon kicsi gyerekkel, gyerekekkel.

– A külföldi utazás igénye természetesen szintén nem a kisgyerekben, hanem a szülőben fogalmazódik meg először, tehát a fentiek itt is igazak. A kisgyereknek nem a tengerpart, a más kultúra, a más ételek a lényegesek az utazásnál, hanem sokkal inkább a közös játék, a családi programok, és természetesen a szüleivel együtt töltött minőségi idő. Az, hogy ez külföldön van, vagy a Balatonon, esetleg a Tiszaparton történik, a kisgyerek szempontjából szinte teljesen mindegy – fogalmazott a pszichológus.

A szakértő véleménye szerint minden bizonnyal nem fog lelki traumát okozni a kisgyerekben a hosszú utazás, hacsak nem történik valami rendkívüli, negatív esemény, ami megzavarja őt és a szüleit.

– Maga az utazás igencsak ingerszegény környezet lehet egy kisgyerek számára, tehát ha hosszú útra indulunk, jó ötlet lehet úgy időzíteni az indulást, hogy út közben például tudjon majd aludni a gyermek. Az utazásba mindenképpen iktassunk be szüneteket is, és ha ébren van a gyermek, beszélgessünk, játsszunk, foglalkozzunk vele, amennyire ezt csak az utazás lehetővé teszi. Próbáljuk minél kényelmesebbé tenni az utazást számára – tette hozzá Heim Judit –, hogy ez ne egy negatív élményként maradjon meg az emlékeiben.

Kép forrása: marchibas/depositphotos.com

VIDEO 10 ecset, ami nélkül lehet sminkelni, de nem érdemes

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!