Egy közelmúltban készült kutatás szerint az emberek többsége egyáltalán nem szereti a saját mosolyát, dacára annak, mennyire fontosnak, vonzónak tartják másokon ezt a kedves gesztust.
A 2000 amerikai bevonásával készült válaszadó körében végzett felmérés szerint a legtöbben a mosolyra (76%) vagy a pillantásra (69%) alapozzák az első benyomást valaki másról, nem pedig a ruhájukra (56%) vagy a közösségi médiában való jelenlétükre (27%).
Dacára annak, hogy csak a negyedik helyre futott be az online megítélés, távolról sem szabad félvállról venned ennek fontosságát. Erre a kutatók is felhívták a figyelmet, továbbá megjegyezték, hogy rengetegen ellenőrzik az online profilt mind az ismerkedés, mint a karrier tekintetében.
Kiderült, hogy a közösségi médiában látható képek és videók alapján az emberek 52%-a ítélkezik. A helyesírás és a nyelvhelyesség is rendkívül fontos, ezt 49% jelölte. Ehhez jön még hozzá 48%-ban az egyéni megosztások minősége és száma: ezek mind-mind befolyásolják az első benyomást.
Ez különösen igaz a nyilvános posztokra, de azokra is, amiket az ismerőseid láthatnak. Manapság már lehetőséged van a tartalmakat archiválni, elrejteni mások elől, nem kell búcsúznod tőlük, ha kellemes emlékek fűződnek hozzájuk. De abban is biztos lehetsz, hogy nem a pozitív benyomást erősíti rólad, ha az első posztod egy nagyon görbére sikerült estéről szól – akkor sem, ha éppen a diplomádat ünnepelted.
Egyébként sokan éltek az említett lehetőségekkel. A közvélemény-kutatás szerint a megkérdezettek 57%-a már eltávolította a régi fotóit az internetről, de nem ügyelnek különösebben a profilképük frissítésére, ami átlagosan hatéves. Azért ezt sem árt néha lecserélni, főleg a hivatalosabb adatlapokon.
Fontosnak tartjuk a mosolyt, csak a sajátunkat félünk megmutatni
A válaszadók 71%-ának van egy kedvenc fényképe magáról, amiről azt gondolja, hogy a legelőnyösebb oldalát mutatja meg. Ám szomorú tény, hogy csak 25% mosolyog rendszeresen a fotókon. A többi 75% ezt nem szereti megengedni magának, mert úgy véli, nem vonzó a mosolya. Emiatt sokan egyáltalán nem is mosolyognak még zárt ajkakkal sem: ők szinte a válaszadók felét kiteszik a 46%-ukkal. Ehhez csatlakozik 43%, akik kényszeredetten eltakarják a szájukat, vagy meglepett arckifejezést mutatnak, hogy eltereljék a figyelmet a mosolyukról.
Nagy a nyomás, hogy mosolygósnak tűnjünk
„A nyomás, hogy mosolyogjunk, abból ered, hogy mások vonzónak és elégedettnek lássanak minket. Adataink azt mutatják, hogy az emberek több mint kétharmada megbízhatóbbnak, magabiztosabbnak és elérhetőbbnek tartja azokat, akik mosolyognak” – mondta Spark Aligners szóvivő.
Arra vonatkozóan, hogy az emberek melyik közösségi média felületeken érzik a legnagyobb nyomást, hogy megmutassák a mosolyukat, a Facebook elsöprő sikerrel győzött: 53%-kal nyert.
Egyébként a mosolygós arckifejezések a randevúk világában is hasonló mérétkű győzelmet arattak. A társkeresők használatakor a legtöbb válaszadó elsőként a kiszemelt mosolyát veszi észre a profilképen (32%). Ez talán nem tűnik olyan nagyon soknak, de annak tekintetében, hogy ez a szám több mint kétszerese a testtartásra, testtípusra irányuló figyelemnek, máris érthető, miért nyom olyan sokat a latban.