Még a legfigyelmesebb hírszerkesztői munka mellett is előfordul, hogy egy újság hasábjain pontatlanság jelenik meg. Ezek az álhírek viszont nem a véletlen művei voltak.
1/3 A fürdőkád születése
December 20-a nem kap elég tiszteletet. A naptárban csak egy újabb téli nap, amely leginkább arról ismert, hogy még nem a karácsony. De 1917-ben H. L. Mencken író elhatározta, hogy változtat ezen. Amikor a New York Evening Mail olvasói december végén kinyitották az újságot, Mencken 1800 szavas esszéjét találták benne, „Egy elhanyagolt évforduló” címmel, amely a fürdőkád megjelenését írta le az Egyesült Államokban. Mencken aprólékosan katalogizálta a kád 1842-es debütálását, és elmagyarázta, hogy a fürdőszobai divat csak azután terjedt el, hogy Millard Fillmore beszereltetett egyet a Fehér Házban. A 20. századra, magyarázta Mencken, a nagy jelentőségű évforduló a feledés homályába merült. „Egyetlen vízvezeték-szerelő sem tisztelgett a nap előtt" - panaszolta. "Egy kormányzó sem hirdetett imát.”
Ennek mondjuk jó oka volt. Mégpedig az, hogy az egész évfordulót Mencken csak kitalálta. A humorista úgy gondolta, hogy mindenki átlát a trükkön, és később azt írta, hogy a cikk "ártalmatlan móka" volt, hogy kicsit elterelje az olvasók figyelmét az első világháborúval járó megannyi borzalomról. „Soha nem gondoltam volna, hogy komolyan veszik” - írta.
A cikknek az Evening Mailben való megjelentetése még hitelesebbé tette Mencken kis viccét, és megdöbbentette, hogy a sztori milyen gyorsan terjedt. Néhány éven belül "szakfolyóiratok" hivatkoztak rá, és a kongresszusban is idézték. A mese olyannyira elterjedt, hogy a Boston Herald 1926-ban „Az amerikai közönség mindent lenyel” címmel cikket közölt, amelyben megcáfolta az eredeti hírt. Három héttel később ugyanez az újság tényként idézte Mencken meséjét a fürdőkád eredetéről.
Mencken megpróbálta helyreigazítani a dolgokat, de erőfeszítései hiábavalóak voltak. Az embereket jobban érdekelte Fillmore elnök kádja, mint az igazság. Még ma is felbukkan időről időre a téma: a történet 2008-ban egy Kia-reklámban szerepelt, amely Fillmore-t úgy méltatta, mint „az első elnököt, akinek folyóvizes fürdőkádja volt.”
A cikk a hirdetés után folytatódik a következő oldalon, lapozz!