Miért félünk a haláltól? Módszerek, amikkel túljuthatunk rajta

Miért félünk a haláltól? Módszerek, amikkel túljuthatunk rajta

Címlap / Életmód / Ezotéria / Miért félünk a haláltól? Módszerek, amikkel túljuthatunk rajta

Talán éppen ez az oka annak, hogy egyre többen szenvednek tanatofóbiától, azaz a haláltól való, irreális félelemtől. Fontos, hogy nem tanatofóbiás az, aki időnként szorong az elmúlástól, vagy közelinek érzi a halált pl. egy baleset, betegség következményeként. A tanatofóbia akkor jelentkezik, ha a haláltól való félelem és szorongás már rányomja a bélyegét a mindennapokra.

Ezt a mentális problémát olyan árulkodó tünetek kísérik, mint a testi-lelki rosszullét a halál gondolatára (pl. émelygés, izzadás, álmatlanság, nyugtalanság, harag).

Amikor a fóbia jelei súlyosbodnak, akkor előfordulhat, hogy a szenvedő alany elzárja magát ismerőseitől, szeretteitől, bűnösséget, vagy éppen tartós aggodalmat tapasztal.

A nők többször és többet aggódnak az elmúlás miatt

Érdekes, de az eddig készült kutatások azt találták, hogy a haláltól való félelem általában fiatalkorban, a húszas években erősödik fel, és ciklikusan jelentkezik. Ezek a ciklusok természetesen egyénfüggőek, hiszen másként áll a halálhoz az, aki háborús övezetben él, másként az, akinek maradandó betegsége van, és megint másként az, aki szinte figyelmen kívül tudja hagyni a halált sok-sok éven keresztül.

Bár a húszas években, mikor mindannyian először szembesülünk azzal, hogy legfiatalabb éveink elmúltak, felerősödik a haláltól való félelem, a kutatások szerint a nők esetében visszatér, mégpedig az ötvenes éveikben.

A traumatikus események, a halál megtapasztalása pl. ismerősök, családtagok tekintetében, szintén erősíteni tudja a tanatofóbiát, de sokan szembesülnek vele akkor is, ha felnőnek a gyerekeik, nagyobb változás előtt áll az életük, elválnak, vagy éppen megkezdik a jól megérdemelt nyugdíjas éveiket. 

Az Amerikai Pszichiátriai Szövetség hivatalosan nem ismeri el a tanatofóbiát rendellenességként, a haláll járó félelmet gyakran általános szorongásnak tulajdonítják. A tanatofóbiát azonban nem csak azért nehéz legyőzni, mert sok helyen nem különítik el más szorongásos problémáktól, hanem azért is, mert általa olyasmit kell elfogadni, ami megváltoztathatatlan. Aki megszületik, az bizony meg is hal, ez a tudomány jelenlegi állása szerint tény. A pszichológusok a halálfélelem kezelésére különféle terápiákat, pl. viselkedésterápiát javasolnak, valamint különféle relaxációs, meditációs gyakorlatokat. 

Gyakoroljuk a szerénységet!

Egyértelmű, hogy a komoly szorongásos tüneteket nem lehet otthon kezelni, de ha valamire igazán megtaníthat minket a tanatofóbia, akkor az a szerénység, az alázatosság. Ennek oka az, hogy a túlságosan nagy egóval rendelkező emberek, továbbá azok, akik többnek gondolják magukat másoknál, nagyobb arányban és komolyabban aggódnak a saját haláluk miatt.

Ezzel szemben a jelentősebb alázattal rendelkező emberek, akik kevésbé érzik fontosnak magukat, szívesebben és könnyebben fogadják el az élet körforgását. De hogyan találjunk rá a szerénységre?

Az biztos, hogy sokat segít, ha minél többet foglalkozunk a személyiségünk fejlesztésével, akár meditáció, akár légzésgyakorlatok, akár olvasás által.

Sokaknak a sport segít, míg másoknak az, ha támogatják az elesetteket, megint mások pedig a vallások felé fordulnak. Talán utóbbi az egyik leghatásosabb módszer, hiszen minden vallás alapja az, hogy a lélek halhatatlan.

Természetesen ez nem azt jelenti, hogy magadra kell erőltetned bármelyik vallást, de érdekes és tanulságos lehet, ha tanulmányozod a különféle tanokat.

Segít a beszédterápia is

Nem véletlen, hogy mindenki sokkal jobban érzi magát azután, hogy jól kibeszélte a barátnőjével a problémáit – a halálfélelemtől való szorongást is oldja a beszédterápia. Ha komoly a szorongás, akkor persze nem a barátnőd lesz az, aki igazán segíteni tud, hanem egy terapeuta, de ciklikus szorongás esetén nagyon sokat segít, ha a szeretetteiddel beszélgetsz.

A terapeuták által nyújtott módszerek a problémák gyakorlati megoldására összpontosítanak, a végső cél pedig az, hogy végül megváltoztasd a gondolkodásmódodat, és megnyugodj, ha a halálról vagy a haldoklásról beszélsz, gondolkodsz.

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!

1 hozzászólás

  • Háry László
    2021.08.28., 11:35

    Engem is közömbösség tölt el nagyon sok ember halálakor. Cikkírók és egyebek…

    Válasz

Írj egy hozzászólást