Te is mézzel édesítesz? Emiatt nem jobb egyáltalán a cukornál

Te is mézzel édesítesz? Emiatt nem jobb egyáltalán a cukornál

Címlap / Életmód / Táplálkozás / Te is mézzel édesítesz? Emiatt nem jobb egyáltalán a cukornál

Tulajdonképpen cukor

A finomított fehér cukrot, azaz cukrózt a hasnyálmirigy által termelt inzulin hormon dolgozza fel. A méz ezzel szemben 55%-ban gyümölcscukorból, fruktózból áll, amit a máj bont le. A kémiai különbség ellenére a szervezeted nagyjából ugyanúgy reagál az utóbbira, mégpedig hirtelen vércukorszint-emelkedéssel – figyelmeztet Nicole.

A hasnyálmirigy ezáltal „parancsot kap” az inzulintermelésre, ami beindítja a zsírraktározási és a hízási folyamatokat. Az energiaszükségleten túl bevitt fruktóz szintén elhízást, szívbetegséget és májproblémákat okozhat.

„A zabkása vagy a gabonapehely semmivel sem egészségesebb mézzel, mint cukorral ízesítve” – teszi hozzá Ian Marber táplálkozási terapeuta, aki szerint fontos, hogy ne a mézet könyveld el emiatt rossznak, hanem inkább számold fel a „jó” és a „rossz” élelmiszerekről alkotott sztereotípiádat.

Ugyanúgy kalóriabomba

A méz fajtájától függően a finomított cukornál is több kalóriát tartalmazhat. Egyetlen teáskanálnyiban átlagosan nagyjából 22 kalória van, míg ugyanannyi cukor energiatartalma 16 kcal.

Azok, akik szeretnének egészségesen táplálkozni, de még nem alakult ki bennük az ehhez szükséges tudatosság, előszeretettel öntik nyakló nélkül joghurtba, teába vagy bármilyen édességhez, hiszen azt hiszik: ezzel jót tesznek a szervezetüknek.

A jelenség lélektani hátterét adja, hogy ha az emberek valamiről azt hiszik, hogy kevésbé ártalmas, hajlamosak többet enni belőle – mint Garfield, aki kötelességének érezte, hogy a harmadára csökkentett zsírtartalmú lasagne-ből rögtön hármat egyen.

Ha mézet eszel, bánj vele tehát mértékkel!

Kevés vitamin és ásványi anyag

Az élelmiszeriparban is megfigyelhető a tendencia, hogy a „méz” vagy a „honey” szóval sokkal jobban el lehet adni az édes ízeket, mivel egészségesebbnek tűnnek.

Noha a nyers, finomítatlan organikus méz nyomokban tényleg tartalmaz niacint, riboflavint, tiamint és B6-vitamint, a hasznos anyagok csupán a méz tömegének 2%-át teszik ki. Ha már méz, akkor mindenképp csak termelői mézet vásárolj, hiszen így még van esély az értékes tápanyagokra.

Termelői méz
istockphoto

Az ipari körülmények között előállított változatok sajnos ennek a nyomába sem érnek. A márkás, áruházi mézek általában hőkezelésen és szűrésen estek át, hogy ne legyen bennük annyi virágpor és természetes baktérium. Ennek viszont az az ára, hogy a vitaminoktól és az ásványi anyagoktól is el kell búcsúznod.

Oldalak: 1 2

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást