Életmód / Táplálkozás

6 fontos tudnivaló a mézről, ami mindenkit érdekel

Tudtad, hogy a méz több mint 200-féle anyagot tartalmaz, amely jó hatással van az egészségünkre? Ha ezután rendszeresen szeretnéd fogyasztani, akkor cikkünkből olyan kérdésekre is megkapod a választ, hogy milyen fajtát vegyél, hogyan kell tárolni és fogyasztani, és mennyi kalória van benne.

Milyen mézet vegyél?

A világos mézek édesebbek, míg a sötétebbekben kevesebb a cukor. Adalékként lehetőleg halványsárga mézet használj, de ha kenyérre szeretnéd kenni, vagy házi gyógyításhoz kell és kalóriában szegényebb fajtát keresel, akkor a barnássárga a neked való. A mézek változatos külleműek és aromájúak, attól függően, hogy a méhek milyen virágokról és egyéb növényekről gyűjtik be a nektárt.
Van például akácméz, vegyes virágméz, hársméz, lépes méz, erdei méz, gesztenyeméz, napraforgó méz, repceméz. Az akácméz és a hársméz édes és lágy, a színük halványsárga, viszont az erdei méz és a gesztenyeméz barnás árnyalatú és kesernyés. A mézekben egy idő után kristályok keletkeznek, és megszilárdulnak.
A sötétebb színűek általában tovább megőrzik folyékonyságukat, mint a világosabbak. A kristályosodás ideje a cukortartalommal van összefüggésben: minél több gyümölcscukor van a mézben, annál folyékonyabb.

Olvastad már?  Így rendelj a kávézóban, ha nem szeretnél felesleges cukrot inni

Hogyan tárold a mézet?

A mézek szavatossági ideje általában két év. Ennyi ideig tartják meg eredeti minőségüket. A bennük levő sok cukor növeli az eltarthatóságukat, ezért nem romlanak meg. Az ízük egy kicsit megváltozik, de az egészségünknek két év elteltével sem ártanak.
Mégis érdemes száraz, hűvös helyen tartani a mézet (pl. a kamrában vagy a konyhaszekrényben), mert egyes összetevői fény- és hőérzékenyek. Az üvegét mindig jól zárd le, hogy ne kerüljön bele a konyhából származó egyéb szag, ami az ízét megváltoztatja.

Hogyan fogyaszd a mézet?

A mézet talán mindenki szereti. Fogyasztjuk kenyéren, süteményben és más édes ételekben, italban, és persze magában is. Forró teába vagy tejbe azonban soha ne tedd, mert 100 Celsius-fok felett veszít a tápértékéből. Jótékony, egészséges hatását langyosan, 40 Celsius-fokon fejti ki leginkább. Sütéshez és főzéshez lehetőleg folyékony mézet használj.
Ha a cukrot szeretnéd helyettesíteni vele, akkor ‒ édesebb íze és folyékonysága miatt ‒ egy kicsit kevesebbet mérj ki, mint amennyi cukorból elő van írva, nehogy a süti túlságosan édesre és hígra sikerüljön.

Olvastad már?  Ne félj a magas cukortartalmú gyümölcsöktől – így építsd őket a diétádba

Mennyi kalória van a mézben?

10 dkg méz kalóriaértéke 300 kcal. Ugyanennyi kristálycukor 400 kalóriát tartalmaz, viszont nincsenek benne tápanyagok, mint a mézben. A méz nem színtiszta cukor, csupán 80%-ban tartalmazza azt, míg 20%-a vízből és olyan összetevőkből áll, amikre a szervezetünknek szüksége van.
Ha a tested számára értékes, de kalóriaszegényebb növényi édesítőt keresel, akkor nyírfacukrot vagy sztíviát használj.

Árt-e a méz a fogaknak?

Mivel a méz gyümölcs- és szőlőcukrot tartalmaz, éppúgy rongálja a fogakat, mint a cukor. Ráadásul a méz még ragad is, így a cukorral ellentétben tovább marad a fogak felszínén, és könnyebben okoz fogszuvasodást.
Ezért amikor mézet eszel, utána moss fogat, illetve használj szájvizet vagy rágógumit.

Mézet vagy cukrot használj?

A mézet jellegzetes illata és íze miatt sokan előnyben részesítik a cukorral szemben, főleg ősszel és télen, amikor gyakoriak a megfázásos, fertőző betegségek. A méz fertőtlenítő hatású, elpusztítja az ártalmas mikroorganizmusokat.
A meleg tejben elkevert méz enyhíti a torokfájást, a köhögést. Az emberiség évszázadok óta alkalmazza természetes gyógyszerként.