4 magatartásforma, ami a leggyakrabban hátráltatja a személyiség fejlődését

4 magatartásforma, ami a leggyakrabban hátráltatja a személyiség fejlődését

Címlap / Életmód / Egészség / 4 magatartásforma, ami a leggyakrabban hátráltatja a személyiség fejlődését

Néha nem is tudatosan, de akadályozzuk a személyiségünk fejlődését. Az énvédő mechanizmusokkal sokszor a hamis biztonságérzet kedvéért lemondunk a tisztánlátásról, elodázzuk a problémák megoldását. Most 4 olyan védekező magatartást mutatunk be, amelyek hátráltatják az előrehaladást – Te tapasztaltad már valamelyiket?

1. Tagadás

Reflexszerűen védjük magunkat a fájdalomtól és a rossz gondolatoktól. A kellemetlen emlékeket igyekszünk elfelejteni, a komoly gondokat néha nem is akarjuk tudomásul venni. Átgyúrhatjuk a valóságot a magunk számára, hogy elviselhetőbb legyen és távol tartsuk magunkat a problémáktól. Te is kaptad már azon magad, hogy tagadsz? Észrevetted már azt, hogy nem akarsz szembenézni egy kínos helyzettel, egy munkahelyi nehézséggel, egy összezörrenés okozta sértődéssel, egy fizikai tünettel?  A tagadás jó módszernek tűnik, de csak ideiglenesen. Hosszabb távra bizony nagyon nem hatásos.

A személyiséged csak úgy tud fejlődni, ha mersz szembenézni a megoldásra váró helyzetekkel! Elmenni dokihoz, kibeszélni egy konfliktust, váltani, ha kényelmetlen, amiben vagy!

2. Hárítás

A bűnbakok kreálása is az önvédő mechanizmus sajátossága. Másra kenjük a felelősséget, kibújunk a kellemetlen feladatok, beszélgetések alól. Ha egy kudarcélményt nem tudsz feldolgozni, akkor könnyen folyamodhatsz ahhoz, hogy mást okolj, netán külső, tőled független tényezőt.

Persze előfordulhat, hogy valóban áldozata lettél egy helyzetnek, de ha elég bátor vagy és stabil az önértékelésed, nézz szembe a saját rossz döntéseddel, előnytelen lépéseddel! Így tudod elkerülni a hasonló szituációkat!

3. Fantáziálás

A fantáziálás kellemes dolog, jól tud jönni a lazításhoz, azonban nem ugyanaz, mint a vizualizálás. A fantáziák az irreális vágyak terepére terelnek, a vizualizálás a megvalósítható célokra fókuszál. Kétségtelenül élvezetes betenni a kedvenc zenéidet és elmerülni egy képzelt világba, ahol bármi szép és jó megtörténhet. De ha ténylegesen fejlődni akarsz, valóban el akarsz érni valamit, konkrét elképzeléseid vannak a jövődről, akkor úgy álmodozz, hogy a valóság talaján maradj! Olyan helyzeteket, párbeszédeket képzelj el, amik akár meg is eshetnek, létre is jöhetnek.

Ne érezd úgy, hogy az álmaid megvalósíthatatlanok. Célravezetőbb azzal törődni, ami valóban megtörténhet.

4. Kompenzálás

A rosszul elsült beszélgetések, negatív beszólások, kisebb kudarcok után is gyakran megjutalmazzuk magunkat valami finomsággal. Nincs is ezzel semmi gond, szükség van rá. A kompenzálás azonban akkor válik hátráltatóvá, ha a problémás életterületeidről elfordítod a fejed és ellensúlyozásképp folyton a kevésbé gondterhes dolgokra figyelsz. Ezzel tulajdonképpen elodázod a szembenézést azokkal a kínos szituációkkal, amiket igenis meg kell oldanod. Ha megtalálod az ideális pillanatot, napot arra, hogy ne húzd tovább az időt, akkor keresd meg a kellemetlen esemény tanulságát! Sokat teszel ezzel a személyiséged fejlődésért.

Képek forrása: unsplash.com

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást