Anyák, akik a legjobbat akarják a lányuknak, mégis hibáznak – és lányok, akik a saját útjukat akarják járni, végül mégis visszatalálnak az édesanyjukhoz. Olyan filmeket gyűjtöttünk össze, amelyek különleges anya-lánya kapcsolatokat mutatnak be drámai vagy vicces formában – természetesen úgy a legjobb, ha anyukáddal vagy a kislányoddal nézed meg őket!
Becéző szavak
Vajon sikerül-e elfogadnia lánya felnőtt, önálló életét a nehéz természetű anyának, Aurorának? A Becéző szavak kettejük intenzív, hullámzó kapcsolatát meséli el – olyan sírós-nevetős családtörténet ez, amely általában szól az emberi kapcsolatokról, de közülük mégis az anya-lánya viszony a legfontosabb.
Érdekesség, hogy a film mindkét csodálatos színésznőjét, Shirley MacLaine-t és Debra Wingert is Oscar-díjra jelölték, és közülük végül MacLaine nyerte el a díjat – de az átadón azt súgta Winger fülébe, hogy ez felerészben az övé.
Nem férek a bőrödbe
Lennél csak az én helyemben! – ezt a filmet látva kétszer is meggondoljuk, hogy ezt vágjuk a másik fejéhez. A Nem férek a bőrödbe ugyanis anya és lánya testcseréjéről szól – egy kínai szerencsesütinek köszönhetően a lázadó kamaszlány és fásult anyukája egy napra megtapasztalhatja, milyen is a másik élete; így kénytelenek belehelyezkedni egymás szerepébe, de ezáltal egymáshoz is közelebb kerülnek.
A Nem férek a bőrödbe harsány vígjáték, de elég okos ahhoz, hogy egy pillanatra elgondolkoztasson: érdemes áthidalni a generációs szakadékot, és türelmesebbnek lenni anyaként és lányként is!
Pánikszoba
Anyát és lányát egy hátborzongató szituáció is szoros szövetségre kényszeríthet: David Fincher filmjében az elvált édesanya kénytelen a pánikszobába menekülni kislányával, amikor betörők ütnek rajtuk a hatalmas házukban.
Félelmetes macska-egér játék kezdődik, amelyben a legkisebb hiba is végzetes lehet – növeli a veszélyt, hogy a három ellenséges férfi épp valami olyasmit keres, ami a pánikszobában van elrejtve. A zárt szituációs thrillert a remek színészi alakítások, az utolsó pillanatban kiválasztott Jodie Foster és a fiatal Kristen Stewart teszik még átélhetőbbé.
Mamma mia!
Egy anya, három lehetséges apa és egy esküvőre készülő fiatal lány – ilyen helyzetben mindenki kénytelen átértékelni az életét és a kapcsolatait. A Mamma mia! persze elsősorban látványos és vicces musical, tehát nem a története miatt szeretjük – ám ha odafigyelünk erre is, formabontó családtörténetként is értelmezhetjük az ABBA slágereire épülő mókát.
És éppen ez az, ami tökéletes anya-lánya filmmé teszi a Mamma miát: számodra valószínűleg ezek a dalok már a retro részei, anyukádnak viszont a fiatalságot jelentik – így mindketten remekül szórakozhattok a filmen.
Zongoralecke
Az érzelmes és drámai Zongoralecke főszereplője egy néma nő, akinek egyetlen közvetítője a külvilág felé kislánya – és a zongorája. Éppen ezért – bár a film a nő kitárulkozását, érzelmi utazását és öntudatra ébredését mutatja be – a különleges egymásra utaltság rendhagyó és mély anya-lánya kapcsolatot eredményez.
A Zongoralecke a szenvedélyek filmje, de emellett igazi női film is – megérdemelten kapott Oscar-díjat a két női főszereplő, Holly Hunter és a fiatal Anna Paquin, illetve a rendező-forgatókönyvíró Jane Campion.
Férjhez mész, mert azt mondtam
A Férjhez mész, mert azt mondtam kotnyeles édesanyjának (Diane Keaton) nem is egy, de rögtön három lánya van, és ő mindenáron meg akarja találni a tökéletes férfit a legkisebb számára, hogy az elkerülje az ő ballépéseit. Ahogy ez lenni szokott, a beavatkozás nem várt bonyodalmakat okoz – és természetesen rengeteg vicces szituációt.
Ez a film egy igazi csajos vígjáték, amit többször is nyugodtan megnézhettek anyukával, lányokkal egyaránt.
Titkok és hazugságok
A fiatal, örökbe adott fekete lány elindul, hogy megkeresse vérszerinti anyját – akiről kiderül, hogy egy iskolázatlan fehér munkásnő, aki a legszívesebben elfelejtené fiatalkori botlását. Kettejük találkozása az egész családot megrázza, de talán ez az utolsó esélyük, hogy végre szembenézzenek önmagukkal.
A Titkok és hazugságok kőkemény dráma önmagunk becsapásáról, az egész életeket megkeserítő titkokról és a lassú egymásra találásról – tehát végső soron a megbocsátásról és a szeretetről. Olyan film ez, amit minden családnak látnia kell.