Ezért lesz hamarosan több elektromos autó, mint belsőégésű

Ezért lesz hamarosan több elektromos autó, mint belsőégésű

Címlap / Kikapcsolódás / Tech és kütyük / Ezért lesz hamarosan több elektromos autó, mint belsőégésű

Az autóipar egyik legnagyobb forradalmának közepén vagyunk, állítja a BBC témával kapcsolatban készült elemzése.

A Jaguar 2025-től, a Volvo 2023-tól csak elektromos autókat tervez értékesíteni. Nemrég pedig a brit Lotus sportkocsi-gyártó cég is azt mondta, hogy követni fogja a példát, és 2028-tól csak elektromos modelleket ad el.

Nem csak a pémium márkák zöldülnek

És nem csak a prémium márkák foglalkoznak a kérdéssel. A General Motors azt állítja, hogy 2035-re csak elektromos járműveket gyárt majd, a Ford szerint 2030-ra minden Európában eladott jármű elektromos lesz. A VW pedig azt állítja, hogy 2030-ra eladásainak 70%-a elektromos lesz.

Az a tény, hogy a világ számos kormánya célokat tűz ki a benzin- és dízelmotoros járművek értékesítésének betiltására, lendületet ad a folyamatnak.

De ami elkerülhetetlenné teszi a belső égésű motorok végét, az egy technológiai forradalom. A technológiai forradalmak pedig nagyon gyorsan mennek végbe – elég csak például az internet térnyerésére gondolni.

Az árak csökkenni fognak

A legnagyobb változást azonban minden bizonnyal az elektromos autók árának alakulása hozza majd el. Alig egy évtizeddel ezelőtt 1000 dollárba került az akkumulátor egy kilowattórája, mondja Madeline Tyson, az egyesült államokbeli tiszta energiát kutató csoport, az RMI munkatársa. Most ez 100 dollárt (71 GBP) jelent.

Számítások szerint ezen a ponton kezdenek olcsóbbá válni az elektromos autók, mint a hasonló belső égésű járművek. Tyson szerint azonban, ha beleszámítjuk az üzemanyag- és szervizköltséget – az elektromos járműveknek ebből sokkal kevesebbre van szükségük –, sok elektromos jármű máris olcsóbb, mint a benzines vagy a dízel alternatívája.

Ugyanakkor az energiasűrűség – mennyi energiát tud az egyes akkumulátorokba csomagolni – tovább növekszik, és az akkumulátorok tovább is kitartanak ma már. Tavaly mutatta be a kínai akkumulátorgyártó, a CATL a világ első akkumulátorát, amely képes egy millió mérföldnyi autóút megtételéhez szükséges energia biztosítására.

Az olyan nagy autóflottát üzemeltető cégek, mint az Uber és a Lyft, vezetik az átállást, mivel a megtakarítás a nagy futásteljesítményű autóknál a legnagyobb. Tyson szerint azonban, ahogy az árak tovább esnek, a lakossági vásárlók hamarosan követni fogják ezeket a trendeket.

praetorianphoto/istockphoto.com

Milyen gyorsan fog bekövetkezni a változás?

Az elemzők szerint nagyon gyorsan. A fordulópont küszöbén állunk – mondja Ramez Naam, a kaliforniai Singularity Egyetem energia- és környezettudományi társelnöke.

Úgy véli, amint az elektromos járművek költség-versenyképessé válnak a fosszilis tüzelésű járművekkel szemben, a játék beindul. Ez minden bizonnyal az, amit a Tesla techno-királya, Elon Musk is hisz.

A múlt hónapban azt mondta a befektetőknek, hogy a Model 3 lett a világ legkelendőbb prémium szedánja. Azt jósolta, hogy az újabb, olcsóbb Model Y lesz a legkelendőbb autó bármilyen fajtából.

„Valódi változást tapasztaltunk az elektromos járművekkel kapcsolatos vásárlói felfogásban, és a mi keresletünk a legjobb, amit valaha láttunk” – mondta Musk a találkozón.

Persze, van még tennivaló, mielőtt az elektromos járművek letaszítanák az útról benzin- és dízelmotoros riválisukat. A legfontosabb, hogy mindenkinek könnyen és olcsón fel kell tudnia tölteni az autóját, függetlenül attól, hogy van-e otthonában autóbeálló vagy nincs.

Ez munkába és energiába fog kerülni, de megtörténik. Épp úgy, ahogy egy évszázaddal ezelőtt egy hatalmas benzinkutak hálózata is gyorsan kiépült az autók üzemanyag-ellátására – állítják a BBC elemzői.

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást