A nők jobban bírják a fájdalmat? Tények és tévhitek

A nők jobban bírják a fájdalmat? Tények és tévhitek

Címlap / Életmód / Egészség / A nők jobban bírják a fájdalmat? Tények és tévhitek

Krónikus fájdalmat számos betegség és állapot okozhat. Igaz-e vajon, hogy az időjárás befolyásolhatja a kínokat, a nők pedig jobban viselik a megpróbáltatásokat? Összeszedtünk hét állítást a témával kapcsolatban, amelyeket megcáfolunk vagy megerősítünk a következőkben.

„Befolyásolja az időjárás.”

Tény. Amennyiben úgy érzed, hogy az ízületi fájdalmad súlyosbodik, amikor lehűl a levegő vagy esik az eső, nem csupán a képzeleted játszik veled. 

Habár a kutatások egymásnak ellentmondó eredményekkel szolgálnak, a légnyomás változása hatással van az emberi szervezet működésére, ezért elképzelhető, hogy az időjárás képes növelni a fájdalmat – elsősorban porckopás esetén.
Valószínűleg ez annak tudható be, hogy megváltozik miatta az ízületi folyadék nyomása is.

„A nők jobban bírják a fájdalmat.”

Tény. A gyermekszülés ékes példája annak, hogy a nőket erőteljesebb fizikai fájdalom kiállására „találták ki”.

Tudományos bizonyítékkal is sikerült alátámasztani, hogy a két nem fájdalomérzékelése eltér.

A nők többféle alkalmazkodási stratégiát vetnek be baj esetén, gyorsabban keresnek maguknak kezelési módszert, emiatt rövidebb idő alatt épülnek fel.
A szakértők viszont figyelmeztetnek, hogy a fájdalom olyan egyedi tapasztalat, amit nehéz összehasonlítani két egyénnél.

„Hátfájás esetén pihenni kell.”

Tévhit. Noha az orvosok már ágynyugalmat nem is, de rövid pihenést elő szoktak írni a hátfájás kezelésére, a legfrissebb kutatási eredmények alapján a legjobb mégis aktívnak maradni.

Ha ugyanis pihenésre fogod magad, a tested gyorsan elszokik a terheléstől – ennélfogva pedig akár súlyosbodhat is a fájdalom.
Akut probléma esetén válassz egészen alacsony intenzitású mozgásformát – például lassú sétát vagy úszást –, de egyébként eddz annyit, amennyit csak a dokid szerint lehet!

„A fogyás enyhítheti a kínokat.”

Tény. Nyilvánvaló, hogy a túlsúly a szükségesnél nagyobb terhet ró az ízületeidre.
Mielőtt azt hinnéd, hogy csak extrém elhízás esetén lehet növekedett kockázatról beszélni, eláruljuk: már plusz öt kiló is jelentősen emeli az ízületi fájdalmak kockázatát.
Elsősorban a térded és a csípőd számára hasznos a felesleg leadása.
A szív- és érrendszeri előny mellett azonban nem szabad megfeledkezni arról az általános életminőség-javulásról sem, amit a fogyás nyújthat.

„A mozgás csökkenti a kiújulás kockázatát.”

Tény. Noha a fájdalom megnehezíti a testmozgást, valamilyen szinten érdemes az életed részévé tenni, mert jelentősen csökkenti a fájdalmas epizódok gyakoriságát és időtartamát.

Az edzés segítségével megszabadulhatsz a túlsúlytól, jobban alhatsz, és kiegyensúlyozottabb hangulatnak örülhetsz. 

Az izmaid erősödnek, az ízületeid kevésbé lesznek merevek, továbbá a mozgáskoordinációd és az egyensúlyérzéked is javul.
A séta, az úszás és a rendszeres nyújtás ideális kiindulópont.

„Ha nincs meg a fájdalom forrása, biztos csak képzeled.”

Tévhit. Attól még, hogy az orvosok nem találják a fájdalmad forrását, még ugyanúgy érezheted, mintha egy konkrét diagnózisról szóló papírt tartanál a kezedben.

Nincs olyan teszt, amivel hitelesen meg lehetne mérni a fájdalom erősségét, és nincs képalkotó diagnosztikai módszer a kiindulópontjának feltérképezésére – de ettől még igenis kezelhető, s biztosan javítható az életminőséged!

„Majd elmúlik, ne is törődj vele!”

Tévhit. Súlyos hiba azt feltételezni, hogy a fájdalom normális körülmények között is az élet velejárója, ezért a legmegfelelőbb alkalmazkodási stratégia, ha egyszerűen megtanulsz vele élni

Hiába csillapítják a recept nélkül kapható készítmények a panaszaidat, mindenképpen érdemes orvoshoz fordulnod, amennyiben rendszeresen fájdalmat tapasztalsz. Egy hétnél tovább fennálló, esetleg havonta többször jelentkező panaszt ki kell vizsgálni a megfelelő kezelés érdekében!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást