Jelek, amik gyulladásra utalnak a testedben

Jelek, amik gyulladásra utalnak a testedben

Címlap / Életmód / Egészség / Jelek, amik gyulladásra utalnak a testedben

Két különböző típusú gyulladás létezik. Az akut gyulladás, ami az immunrendszerünk szükségszerű része – enélkül nem gyógyulnánk meg – és a krónikus vagy alacsony szintű gyulladás. A második típus úgymond néma, mivel a tünetek megjelenéséig nem tudjuk, hogy jelen van a szervezetünkben. Olyan, mintha egy seb lenne a testünk belsejében, ami egyszerűen nem akar meggyógyulni.

Hogyan hat a gyulladás az egészségedre?

A krónikus és az alacsony szintű gyulladás egyaránt komoly egészségügyi problémának számít, főleg, ha nincs idejében észlelve és kezelve. Olyan súlyos betegségeket is előidézhetnek, mint a rák, az Alzheimer-kór, a cukorbetegség, a csontritkulás, az elhízás vagy a különféle szívbetegségek. Éppen ezért rettentően fontos, hogy ha baj van, azt minél előbb észleld.

Honnan tudhatod, ha gyulladásod van?

A gyulladás leggyakoribb jelei az érintett területen megjelenő bőrpír, melegségérzet, duzzanat, fájdalom vagy funkcióvesztés. Bár ezek a tünetek ijesztően hangzanak, de tekints rájuk úgy, mint például a szaglás romlására, ha megfázunk, vagy egy megerőltető edzés eredményeként kificamodott bokára.

Ha bármelyik tünetet tapasztalod, vagy egyébként gyanítod azt, hogy esetleg gyulladás lehet a szervezetedben, akkor érdemes egy C-reaktív protein (CRP) tesztet elvégeztetned. Ez a teszt vérvétel segítségével gyorsan kimutatja, ha van olyan gyulladás a szervezetedben, ami tüneteket okozhat vagy kezelésre szorul. 

Hogyan kontrollálhatod?

Az egyik leggyakoribb gyulladással kapcsolatos tévhit, hogy nem, vagy csak nagyon korlátozottan kontrollálható. Szerencsére viszont ez nem igaz. Annak érdekében, hogy csökkentsd vagy megelőzd a gyulladást, érdemes néhány egyáltalán nem drasztikus változtatást beiktatnod az étrendedbe:

  • Érdemes hetente többször olajos halat, például lazacot, makrélát, tonhalat és szardíniát enned, hogy élvezhesd a bennük található omega-3 zsírsavak előnyeit, amelyek bizonyítottan gyulladáscsökkentő hatásúak.
  • Fogyassz teljes kiőrlésű gabonákat, babot és más magas rosttartalmú élelmiszereket, amelyek segítik a gyulladás elleni küzdelemben is részt vevő egészséges baktériumok növekedését.
  • Hetente legalább egy-két alkalommal egyél spenótot, kelkáposztát, brokkolit vagy zöldfűszereket, valamint legalább ennyiszer egyél dióféléket és jó minőségű szójatermékeket. Ezek egyszerre természetes fehérjeforrások és gyulladásgátló tulajdonságokkal is rendelkeznek.
  • Ha salátát készítesz, vagy csak pár csepp olajat öntesz a serpenyőbe, akkor használj extra szűz olívaolajat. A benne található oleocanthal ugyanis szintén gyulladáscsökkentő hatású.
  • Ha szívesen kávézol, akkor legalább néhány alkalommal igyál helyette zöld teát, ami szintén élénkítő hatású, és az ízületi gyulladások megelőzéséhez is hozzájárul.
alvarez/istockphoto.com

Milyen egyéb módok segíthetnek?

A gyulladás leküzdésének elsődleges fegyvere az étrendedre való odafigyelés, de számos más tényező is hozzájárulhat ahhoz, hogy leszámolj vele. Ilyen a kiegyensúlyozott, pihentető éjszakai alvás, az életedben lévő stresszforrások csökkentése, a rendszeres testmozgás, a minőségi kikapcsolódásra szánt idő növelése és a megfelelő vízbevitel. 

Ha mindezeket figyelembe veszed, és elkezdesz dolgozni egy egészségesebb életvitelen, biztos lehetsz benne, hamarosan enyhülni fognak a tüneteid. Nem mellékesen az általános közérzeted is jobb lesz. A lényeg, hogy mindegy, hogy kissé be van dagadva a bokád, szúr a hasad vagy fáj a hátad, a komolyabb és a jelentéktelenebbnek tűnő problémáknak is járj utána, hiszen szinte biztos, hogy valamilyen gyulladás is van a háttérben.

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást