Így működik a tinik agya – és így hozhatják ki belőle a legtöbbet

Így működik a tinik agya – és így hozhatják ki belőle a legtöbbet

Címlap / Életmód / Család / Így működik a tinik agya – és így hozhatják ki belőle a legtöbbet

Agyunk a serdülőkorban jelentősen megváltozik. Az új kutatások azt mutatják be, hogyan használhatjuk fel ezt az átalakulást annak érdekében, hogy a tinédzserek a legtöbbet tudják kihozni saját magukból.

A tinédzserek szülei és tanárai számára ismerős tapasztalás lehet egy lobbanékony elmével foglalkozni. A tinédzser évek megrázó átalakulásnak tűnhetnek… Az elme és a lélek kifordulásának, amely a felismerhetetenségig megváltoztathatja az embert ahhoz a gyermekhez képest, aki egykoron volt. Ott vannak a nehezen kontrollálható hangulati ingadozások, az identitásválságok és a társadalmi jóváhagyás utáni vágy, a kockázat és a kalandok újonnan felfedezett íze, és a látszólag teljes képtelenség átgondolni tetteik jövőbeli következményeit.

Ennek a zűrzavarnak a közepette a serdülőket felmérik tanulmányi potenciáljuk alapján – aminek következményei egy életen át tarthatnak. Senkinek a sorsa nincs megpecsételve 18 éves korban. A kifogástalan iskolai előélet minden bizonnyal sokkal könnyebbé teszi, hogy helyet találjon valaki egy rangos egyetemen, ami viszont szélesíti az elhelyezkedési lehetőségeit. Mégis az ekkori évek érzelmi hullámvasútja rendkívül megnehezítheti a tinik számára, hogy elérjék intellektuális potenciáljukat.

Az agy ekkor is rengeteg változáson megy keresztül

A tudósok csak az elmúlt két évtizedben tudták feltérképezni a neurális változásokat a fejlődés ezen alapvető periódusában, és megfejteni a tizenévesek agyának titkait. Ahogy a gyermekekből felnőttekké érünk, agyunk hatalmas változásokon megy keresztül. A frontális kéreg a serdülőkor során hálózatokat épít ki, ami segít az agy hatékonyabbá válásában. Ez lehetővé teszi a képességek hatalmas bővítését.

A frontális és a parietális lebenyben az agy hasonlóan megerősíti a legfontosabb kapcsolatokat. Az agyi vizsgálatok során ez a „fehérállomány” észrevehető növekedéseként jelenik meg. Amint ezek a változások bekövetkeznek, egyes agyterületek gyorsabban fejlődnek, mint mások, ami befolyásolhatja a viselkedést. Például a jutalmazással kapcsolatos területek gyorsabban fejlődnek, mint az önkontrollhoz kapcsolódó területek, ami impulzív döntésekre ösztönözhet.

cottonbro/pexels.com

Mit érdemes ebből „eltenni” a tiniket nevelő szülőknek?

Mindezek az eredmények fontos tanulságot szolgálnak a tinédzser gyerekeket nevelő szülők számára. 

Érdemes például átgondolni a fegyelem kérdését. Természetes, ha egy szülő frusztráltnak érzi magát a tinédzser lázadása miatt – de rendkívüli érzelmi és szociális érzékenységük azt jelenti, hogy nem valószínű, hogy jól reagálnak a haragra. „Bár nagyon csábító a kiabálás, ez valójában kontraproduktív” – mondja Terri Apter pszichológus.

„A tinédzserek annyira éberek az érzelmi üzenetekre, hogy nem fogják tudni meghallani azt a logikát, amit közvetíteni próbálsz.”

A hatékonyabb fegyelem érdekében Apter azt javasolja, hogy kérd meg a tinit, hogy jóvá tegye tetteit. Ha a tinédzser elhanyagolta tanulmányait és túl keményen bulizott, a szülők hangsúlyozhatják, hogyan szerezhetik meg a szocializációhoz való jogukat azáltal, hogy bebizonyítják, hogy tanulmányaik most a saját kontrolluk alatt állnak. Ahelyett, hogy egyszerűen lustának neveznék vagy a szobájukba küldenék őket.

Tekintettel a megnövekedett dopaminaktivitásra a tinédzserek jutalmazási rendszerében, a dicséret és a pozitív visszajelzés is segíthet, különösen, ha gyorsan felajánlják őket. Sok iskolában a diákok hetekkel a tesztek vagy a tanfolyam elvégzése után kapják meg az osztályzataikat – ami John Coleman, klinikai pszichológus és a The Teacher and the Teenage Brain szerzője szerint csökkenti a jó eredmény izgalmát és elégedettségét. „Minél gyorsabban kap visszajelzést egy kamasz, annál nagyobb annak a hatása” – mondja. Ha egyszerűen lerövidítjük ezt a folyamatot, és több lehetőséget kínálunk arra, hogy dicsérjék a diákokat kemény munkájukért, az megtérülhet, teszi hozzá.

Az alvás ekkor is fontos

Aztán ott van az alvás kérdése. Ideális esetben az iskolák módosítanák az órarendjüket, hogy a tinédzserek később kezdhessék óráikat, és kerülniük kell a teszteket a reggel első felében. „Nagyon határozottan úgy érzem, hogy az iskoláknak el kell kezdeniük gondolkodni ezen” – mondja Coleman. A tanároknak és a szülőknek megértőbbnek kell lenniük a tizenévesekkel, amikor reggel álmosnak tűnnek. Valami jet-lag-hez hasonlót tapasztalnak ilyenkor – és az utolsó dolog, amire szükségük van, az a stressz, hogy növeljék a terhüket.

Ha magáról a tanulásról van szó, Coleman úgy véli, hogy sok diák számára előnyös lehet a sikeres tanulási technikák jobb ismerete.

És persze mindig segít, ha a változás ellen nem küzdesz, hanem örömmel fogadod. A gyermekedből éppen most válik felnőtt. Ez egy nem könnyű folyamat, ugyanakkor lehetőséged van megtapasztalni, hogyan lesz belőle az az önálló, érett személyiség, aki már igazán önmaga lesz.

VIDEO Üde tavaszi barackos smink

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!