Életmód / Egészség / Lélek

Így gyógyít a zene: bizonyítottan hatással lehet a lélekre a kedvenc dallamod

Az, hogy a modern ember napjait átitatja a stressz, nem számít új információnak. Azt azonban már kevesebben tudják, hogy a hosszú távú stressz egyik hatása egy kutatás szerint a szervezet stresszre adott válaszának zavara lehet, ami komolyabb egészségügyi kockázatokhoz vezet.

Egészségügyi kockázatot vállal, aki nem kezeli a stresszt

A magas vérnyomás, a gyomorfekély vagy akár a depresszió mind olyan következmények lehetnek, amikkel jó eséllyel számolnia kell annak, aki nem képes kezelni a stresszt, megoldást találni a relaxálásra. Ezért is jó hír, hogy egy friss vizsgálat szerint van a stresszoldásnak egy kimondottan kellemes módja, ami még a legelfoglaltabbak életébe is beleférhet: ez pedig a zene.

A zeneterápia egyre nagyobb népszerűségnek örvend azok körében, akik valamilyen hatékony stresszlevezető módszert keresnek. Hogy a zenének jótékony hatása lehet az egészségre, azt már több vizsgálat is igazolta, de a japán Juntendo Egyetemen Kenichi Itao legutóbbi tanulmánya azt a kérdést járta körbe, hogy pontosan hogyan segít a zene a relaxálásban. A vizsgálathoz Itao és munkatársai arra kérték az önkénteseket, hogy a laborba érkezés után töltsenek ki egy rövid tesztet, majd 5 percnyi csendet kellett „hallgatniuk”, ezt 3 perc zene, majd ismét 5 perc csend követte.

A zene gyógyít: bizonyítottan hatással lehet a lélekre a kedvenc dallamodKép forrása: ArturVerkhovetskiy/depositphotos.com

A résztvevők három különböző zenét, klasszikust (Pachelbel D-dúr kánonját), úgynevezett gyógyító zenét (a Harukanaru Kage-t Yumi Nanatsutanitól) és japán popzenét hallgattak.

A vizsgálat során a kutatók mérték a résztvevők szívritmusát, vérnyomását és testhőmérsékletüket is, ezekből az adatokból pedig a stressz-szintre következtettek a zenehallgatás előtt, alatt és után.

Hogyan hat a nyugalmadra a zene?

A tudósok azt találták, hogy a kísérletben résztvevők szívverése sokkal nyugodtabb volt a zene hallgatása alatt, mint az az előtti vagy akár az utáni csöndben, és különösen igaz volt ez azok esetében, akikkel klasszikus zenét vagy gyógyító zenét hallgattattak. A tanulmány szerint ez azt igazolja, hogy a zenehallgatás segít a szimpatikus idegrendszer elnyomásában, míg a paraszimpatikus idegrendszer működését fokozza, ez pedig relaxációhoz vezet.

A vizsgálat igazolta azt is, hogy klasszikus zene hallgatása közben a véráramlás is fokozódott, aminek pihentető hatása van, de ezt a hatást a gyógyító és pop zene esetében nem tudták kimutatni.

A résztvevők testfelszínének hőmérséklete különösen a gyógyító zene, de valamely mértékben a klasszikus zene hallgatása után is emelkedett, ami a kutatók szerint a kipihentség jele.

Mit jelent ez a gyakorlatban?

A japán egyetem vizsgálatai most már tudományosan is alátámasztották azt, amit eddig is sokan sejtettek: a zenehallgatás mérhetően és bizonyíthatóan jó hatással van a testre, szellemre és lélekre. Ha ehhez még hozzávesszük, hogy kedvenc dallamaid endorfint is képesek felszabadítani, akkor tényleg nagy kár lenne lemondani a zenehallgatásról. Legközelebb, amikor úgy érzed, nehéz napod volt, és túlságosan feszült vagy ahhoz, hogy pihenni tudj, lefekvés előtt hallgass klasszikus zenét néhány percig, és talán te is észre fogod venni, mennyivel könnyebben álomba szenderülsz, és pihentetőbben is alszol majd.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást

    Bien.hu

    FREE
    VIEW